Aansingelen, rampzalig.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmsje

Aansingelen, rampzalig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:24

Ik heb zo'n fijne die direct als ik het zadel er op leg haar buik uit zet..
Het is soms net een egelvis :+
Soms krijg ik de singel niet eens op het eerste gaatje..

Is hier iets aan te doen?
Of moet ik gewoon blijven mopperen.. :P

Judass

Re: Aansingelen, rampzalig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:25

Eerst aan een kant op z'n lost doen. Dan een paar rondjes lopen en singelen maar :P.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:00

hee goed idee judith!!
doet dat monstertje van my ook :o

janebo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:50

grotere singel kopen, als je hem op het eerste gaatje krijgt dan lukt de rest ook!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:54

janebo1 schreef:
grotere singel kopen, als je hem op het eerste gaatje krijgt dan lukt de rest ook!

Precies.
Dat is denk ik wel het makkelijkste :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:56

Een singel met elastiek is ook makkelijk.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:57

Misschien handig om eerst de oorzaak uit te zoeken.

Heeft hij dit altijd al gehad? Of is het sinds kort? Hier ook 1, maar die is ook extra aangekomen van de winter. Zadel opleggen en dekens vind ze absoluut niet prettig, laat staan buik aanraken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:59

Misschien helpt het als je aansingelt tijdens dat ze loopt.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:02

ik leg het zadel erop maak de singel vast op het eerste gaatje dat zit ie aan beide kanten dan. Dan ga ik het hoofdstel halen en in doen en kan ik hem iets strakker doen. dan hangt de singel los zeg maar als ik terug ben. hoofdstel in en naar de bak daar aan beide kanten aansingelen en tussendoor lopen. Later as ik erop zit moet ik altijd nog nasingelen. Maar dit lukt prima

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:03

Nee, dit is alleen maar het probleem verstoppen!

Het moet worden opgelost, niet worden verstopt. Hoeft niet volledig over te zijn,maar zeker wel minder. Paard heeft hier verschrikkelijk veel last van (stel je voor dat je elke dag weer dat zadel aan ziet komen, die irritatie voelt opkomen, vecht tegen de singel en toch weer verliest...)

Wat vind ze ervan als je langs haar buik aait, doet ze bij andere dingen nog chagerijnig? Heeft ze het altijd al gedaan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:05

Dit wordt veroorzaakt door spierproblemen en niet passende zadels
Hebben helaas veel paarden last van maar deze problemen zijn goed op te lossen
www.happy-athlete.nl

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:07

er bestaan zo'n tussenstukjes om aan te singelen (een singeverlenger)
Want bij die elastieksingels als paarden soms hun buik dik maken en als je dan plots kunt aansingelen, kan de singel dan plots wat te los zitten omdat je niet meer genoeg gaatjes hebt...

Met zo'n singeverlenger kun je 5 a 10 cm je singel langer maken en kun je hem dan op de wasplaats ervan tussen halen
En dan kun je makkelijker met een singel werken met elastiek, zodat hij het aansingelen toch aangenamer vindt...
Misschien ook nog een bontje of iets dergelijks...
Misschien drukt het zadeltje ook teveel(ligt het zadel wel goed op zijn rug?)

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 23:20

Het zadel ligt inderdaad ook niet helemaal goed, nooit over nagedacht dat het daaraan zou kunnen liggen!
Een langere singel hoeft denk ik niet.. na lang wachten krijg ik hem aan 1 kant op het 2de of 3de gaatje en aan de andere kant op de 4de.
Ik heb nu een singel met elastiek.. hij gaat soms wel een beetje raar dubbel zitten aan de kant waar je aansingelt.. maakt niet uit met welke sjabrak er onder.
Dekens vind ze ook niet echt fijn, maar meer als ik ze vastmaak aan de voorkant.. de ene keer hangen de buiksingels los en de andere keer krijg ik ze maar net vast, dus dan zet ze denk ik ook haar buik uit.
Ik kan haar buik gewoon overal aanraken en rustig borstelen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:24

Het heeft voor zover ik deze info lees te maken met iniedergeval de singel die soms dubbelklapt en volgens mij ook het zadel.

Begin eens met een andere singel te kopen en de buiksingels iets langer te maken. Zolang zij ze niet constant voelt, zal ze ze ook niet uitzetten! En even opletten of de deken wel recht ligt, als hij scheef is zitten de buiksingels gewoon strakker.

Als ze het na een andere singel nog steeds doet, ga dan voor een ander zadel kijken. Tenminste, dat zou ik doen :)

Succes!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 08:45

Juangi,daar had had ik nog helemaal niet over nagedacht! Maar ik ben het er mee eens :).

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:42

Ach, het -kan- ook een spelletje zijn. Al raad ik wel aan inderdaad eerst je paard/zadel etc na te laten kijken.
Mijn Fjord doet het een beetje, maar heeft verder nergens last van (is nagekeken).
Bij het aansingelen staan haar oortjes ook naar voren, ze staat helemaal stil en staat ze me ontdeugend aan te kijken, niets wat ook maar in de verste verte lijkt op pijn of angst. Ze lijkt het erg leuk te vinden om dan ineens haar buik in te houden, op het moment dat ik opstap, en -als- het zadel dan schuift, is het bijna alsof ze me uit staat te lachen. (Gaat er ook helemaal niet vandoor ofzo.)

Maar nogmaals, laat het wel allemaal even nakijken.

p.s. ter verduidelijking voordat men zegt dat een Fjord veel te lief/makkelijk en waarschijnlijk te trouw beleerd is etc... Mijn paard is de eerste 5 jaar 'wild' geweest, en heeft bij staatsbosbeheer in de kudde gestaan. Ze heeft pas medio Januari 2010 voor het eerst in haar leven een zadel op gekregen, is pas 7, en verder behoorlijk onbeleerd. Ze is ook erg gevoelig.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:49

Even een keer langs de zadelmaker met paard en zadel lijkt mij geen slecht idee. Mijn paard deed dit ook en begon daarna te reageren op het opzadelen. Nu is het zadel herzien en is er niets meer aan de hand.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:53

Die van mij blaasd ook altijd op. Ik heb een singel met aan 1 kant elastiek. dit werkt perfect.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:05

Maar IMO is dit probleem niet zomaar op te lossen, zonder een ander zadel en/of singel.
Als het zadel en de singel niet goed zitten, blijft je paard en last van houden en blijft hij zijn buik uitzetten om er onder uit te komen

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:22

Zo'n paard is onze Gijs ook. ;( Het is eigelijk zijn enige ondeugd: zodra je aan wilt singelen blaast meneer zich op. :( Zadel en singel zijn door verschillende deskundigen gecontroleerd en zitten goed, dus dat is het niet. Mijn vriend en ik hebben besloten er maar niet mee te zitten. Gewoon de singel op het eerste gaatje, dan even iets anders gaan doen, paar gaatjes erbij singelen etc. Pas zodra je in 't zadel gaat zitten laat Gijs de boel los en kun je echt helemaal aansingelen }:0 . Dat betekent dat er bij ons altijd iemand aan de rechterbeugel moet hangen bij 't opstijgen, anders hang je opeens onder Gijs z'n buik _/-\o_ :+

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:09

Ha,ha,die tinkers!Onze Bo doet hetzelfde als Gijs.Zadel en singel zijn ook prima passend,kwestie van ff geduld hebben,rondje bak en dan weer aansingelen.Daarna is het altijd goed.