Buitenritten begeleiden vanaf welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

axelledes

Buitenritten begeleiden vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:50

Vanaf welke leeftijd mag je buitenritten te paard begeleiden?
Grtjs

YelaBrenda11

Re: Buitenritten begeleiden vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:42

echt seieuze buitenritten weet ik eigenlijk niet goed .

ik help zelf vaak in de zomer wel eens in de lessen als ze op buitenrit gaan , en ik ben 13 , meelopen mag denk ik altijd wel . maar helemaal alleen ( of met zijn 2en ) een buitenrit begeleiden .. geen idee !

sorry , maar misschien vind je het bovenstaande ook wel leuk .

verder denk ik sowieso wel als je instructrice bent ;)

liefs femke

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:20

Waarom denkt iedereen toch dat daar regels voor zijn?
Daar zijn helemaal geen regels voor, althans niet in Nederland. Als er al eisen gesteld worden, komen die bijvoorbeeld vanuit de bedrijfsverzekering.
Daarnaast bestaat er nog oiets als gezond boerenverstand. Het heeft een reden waarom aan bepaalde rechten (en plichen) een leeftijdsgrens hangt. Die reden is (verwacht) inzicht.

axelledes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:21

ik heb mijn initiator paardrijden en ben 18
ik geef les en soms gaan we dan ook eens in het bos gaan rijden, maar ik vraag me af, als er iets gebeurd, dan ben ik verantwoordelijk als ik een meisje van 12j begeleid...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:33

Daarvoor zou je dus een aansprakelijkheidsverzekering kunnen afsluiten, want inderdaad zou je dan zomaar aansprakelijk kunnen worden gesteld bij problemen.
Als je die lessen geeft onder de verantwoordelijkheid van een manege (bedrijf) dan zou het onder de aansprakelijkheidsverzekering van de manege moeten vallen. Dit kun je dan het beste navragen bij die manege, hoe ze dat hebben geregeld.

Edit: misschien handig om even te vermelden of je in NL zit of in Belgie? De regels kunnen in Belgie zomaar anders zijn dan in NL.

axelledes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:50

België...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:03

axelledes schreef:
België...

In België bestaat daar wetgeving voor en die is niet misselijk! eer waarschijnlijk kunnen onze collega's van de VVR je aan alle gewenste details helpen.

L_nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:08

ik help vaak met begeleiden op de manege waar wij op vakantie gaan.
hier ga mee met iemand die een certificaat buitenritten begeleiden heeft.
deze mag ik nog niet halen(ben 15 jaar)
hier moet je 18 voor zijn.
maar deze moet je voor officiële buitenritten bij een bedrijf hebben, want dan heb je(als ik zo hoorde) een bepaald aantal mensen(die met je mee zijn) met jou mee verzekerd onderweg.

hoop dat het wat helpt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:29

ikke schreef:
axelledes schreef:
België...

In België bestaat daar wetgeving voor en die is niet misselijk! eer waarschijnlijk kunnen onze collega's van de VVR je aan alle gewenste details helpen.

Dat bedoel ik dus, de regels hierover zijn in Belgie niet vergelijkbaar met die in NL.

Daan_Romi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:33

Waren ze hier in NL maar eens wat strenger..

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:36

Ik woon ook in België, en ben benieuwd hoe dat nu eenmaal zit.

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:54

Volgens mij moet je in België minimum 14 jaar zijn en je A-brevet hebben om met je paard op straat/openbare weg te mogen wandelen. Om buitenritten te begeleiden moet je dacht ik 21 zijn en idem A-brevet hebben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:23

Het ligt er denk ik ook aan, begeleid je de ritten voor jezelf of voor een bedrijf?

Met mijn bazin heb ik het er ook over gehad voordat ik daar kwam werken. Ik heb mijn ruiterbewijs, maar geen diploma om les te geven o.i.d.. Aangezien zij mij aanstelt als begeleider, val ik onder haar bedrijfsrisicoverzekering. (Geldt ook zo voor onze vrijwillige begeleiders.)
Bij mij op het werk geldt een minimumleeftijd van 18 jaar om buitenritten te begeleiden en daarnaast moet je dus 'goedgekeurd' worden door de eigenaresse of één v.d. medewerkers. Zo heb ik bijv. afgelopen zomer een rit als 2e begeleiding gereden en een nieuwe begeleidster voorop. Zo kon ik haar de route melden en kijken of ze wel genoeg achterom keek enz.

Als je het voor jezelf doet met je eigen paarden ben je wel verantwoordelijk, want als eigenaar v.h. paard ben je eigenlijk altijd verantwoordelijk.

Ik zou het dus even navragen hoe of wat.

@L_nne: is dat in NL of in België? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk.

L_nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:02

dat is in nederland, maar dat hoeft niet overal zo te zijn, ik heb hier wel mensen er over horen praten (groningen/drenthe)