paard gekocht, blijkt arthrose te hebben ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_draakje21

paard gekocht, blijkt arthrose te hebben ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:20

Hallo allemaal,

Ik heb 5 november mijn paard joy gekocht bij een handelaar, en zei is vandaag nagekeken door een dierenarts.
Ik heb haar laten nakijken omdat ze 2 dagen achter elkaar sochtends bijna niet in de benen kon komen. Ze had ws de hele nacht gelegen en met moeite kon ze overeind komen. Meteen daarna plassen en drinken ( en de eerste keer zelfs liggend poepen!) dus een behoorlijke tijd gelegen..
Ik heb haar gekocht als zijnde een 18 jarige merrie waar niks mis mee was, en die uit duitsland komt en geen papier meer heeft omdat de man het paard verkocht had en het paard van zijn ex-vrouw was die het papier niet wilde afgeven ... ( ja de vraag was toen al, klopt dit wel??? , maar daar hoef ik nu geen reacties op )

vandaag blijkt dat ze ws arthrose heeft, in ieder geval al 20 is en dat ik dus bij deze een paard heb waar ik alleen nog maar recht toe recht an buitenritten mee kan maken op het tempo dat zei zelf aangeeft
nou vind ik het niet erg dat ik niet meer dressuur matig met haar kan rijden, wat ik wel erg vind is dat de handelaar er ws vanaf wist dat ze dit had en dat ik denk dat ze dus zonder papier verkocht is omdat ze in duitsland geregistreerd staat als zijnde " geslacht" ! ik weet hoe deze handelaar is, hij koopt zelfs in nederland nog paarden van de verzekering op om zo weer op een markt door te verkopen, koopt paarden op bij goedgelovige mensen die denken dat hij hun paarden koopt voor zijn vrouw en vervolgends belanden deze ( soms hele goede ) paarden bij de slacht. etc

Mischien was het achteraf geen goed idee om mijn paard bij hem te kopen, maar door mijn zus die daar haar paard in pension heeft staan kwam ik Joy tegen en heb ik haar gekocht .. ( dus niet specifiek een paard bij deze meneer uitgezocht )

maar, nu vraag ik mij dus af: kan ik hier iets tegen/mee doen?
Mijn paard gaat in ieder geval niet meer weg, en al helemaal niet naar deze man, maar zou ik bijvoorbeeld alles wat ik teveel aan haar heb betaald, bovenop de slachtprijs, terug kunnen eisen? ( en eventueel dreigen met stappen ondernemen? )

wie kan mij helpen, kan ik hier wat mee?

( nogmaals, ik vraag niet om reacties van waarom koop je je paard dan ook daar etc etc, ik ben blij met mijn geweldige paard, die nu achteraf gezien arthrose blijkt te hebben en die gewoon bij mij haar laatste tijd mag blijven )
Laatst bijgewerkt door _draakje21 op 26-03-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:22

Nee je kan hier niks tegen doen. Jij hebt keuringsplicht, keuren voor aankoop nooit achteraf! Het is spijtig maar heel hard gezegd is het wel je eigen schuld.

cissy

Re: paard gekocht, blijkt arthrose te hebben ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:03

hij is handelaar van beroep? dan heb je 6 mnd voor verborgen gebreken en als jij een onderzoeksrapport hebt van de DA kun je proberen een zaak tegen hem te starten maar dan moet je wel opschieten want je bent al bijna aan de 6 mnd...!
Heb je rechtsbijstand?

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:06

ik heb het gevoel dat ik dat verhaal een beetje ken, heb je mischien een foto van joy?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:10

cissy schreef:
hij is handelaar van beroep? dan heb je 6 mnd voor verborgen gebreken en als jij een onderzoeksrapport hebt van de DA kun je proberen een zaak tegen hem te starten maar dan moet je wel opschieten want je bent al bijna aan de 6 mnd...!
Heb je rechtsbijstand?

Dan moet je geloof ik wel kunnen aantonen dat het dier er al last van had bij de handelaar. Dat is nu juist het lastige.

TS: heb je het paard helemaal niet laten keuren voor je aankoop? Ook niet klinisch? Zo niet, dan vrees ik dat je er niets meer aan kunt doen. Je hebt namelijk zelf een onderzoeksplicht. Daarnaast is dit een ouder paard waarvan je kan verwachten dat er problemen zijn of op korte termijn kunnen komen. Natuurlijk hoeft dat niet, maar je hoort je wel te realiseren dat het risico aanzienlijk groter is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:10

nee, de bewijslast ligt bij de handelaar, hij moet aantonen dat het paard het NIET had op dat moment... zeker als het zijn beroep is.
Citaat:
De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.

Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

Op het moment dat de koper het paard van de verkoper in ontvangst neemt (de levering), is het paard voor risico van de koper. Ook al is de eigendom nog niet overgedragen en/of is de koopsom door de koper nog niet voldaan.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken.

Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Hierover het volgende.

Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.

Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (in dit geval de datum van koop) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
http://www.gratisadviseurs.nl

over een pony met eczeem:
Citaat:
Uitgangspunt in het hippische kooprecht is: wie eist, bewijst. In dit geval zal de koper moeten bewijzen dat de pony vóór de levering leed aan een gebrek en de pony hierdoor niet aan de overeenkomst beantwoordt. Met andere woorden: niet geschikt is voor het doel waarvoor het is aangeschaft. Het moet dan wel gaan om een rechtvaardig belang bij ontbinding. Hiermee wordt bedoeld dat een kwaal van tijdelijke aard waar de pony niet veel hinder van zal hebben (bijvoorbeeld een veel voorkomende schimmel of mok) niet een gerechtvaardigd belang oplevert.

Verder is van belang onderscheid te maken tussen een consumentenkoop en een niet-consumentenkoop. Indien de verkoper een professionele handelaar is, zal - indien het gebrek zich binnen 6 maanden na de levering manifesteert - het wettelijke vermoeden zijn dat er sprake is van een verborgen gebrek. Dit is echter een weerlegbaar vermoeden. De verkoper dient alsdan aan te tonen dat de pony vóór de levering niet aan een gebrek leed. In deze casus ga ik ervan uit dat er geen sprake is van een consumentenkoop.

Zelfs indien de koper kan bewijzen dat de pony vóór de levering leed aan een verborgen gebrek, te weten eczeem, vraag ik mij af of dit gebrek wel ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigt. Het is immers niet duidelijk of de kwaal van blijvende dan wel tijdelijke aard is en wat de diagnose en prognose is. Ook is niet duidelijk of er een behandeling is ingesteld. In ieder geval staat vast dat de pony vóór de levering niet aan dit eczeem leed. Dit was anders wel goed zichtbaar. De verkoper weet niet wat er in die 1,5 week is gebeurd. Zolang deze vragen niet beantwoord zijn ben ik vooralsnog van mening dat een beroep op ontbinding van de koopovereenkomst niet veel kans van slagen heeft. Wellicht kan de Faculteit der Diergeneeskunde te Utrecht hier uitkomst bieden, maar ook dan vraag ik mij sterk af of de Faculteit zal oordelen dat hier sprake is van een verborgen gebrek van blijvende aard.

MVG

Stephan A. Wensing

P.S.: Je kunt Meneer Wensing raadplegen via zijn site http://www.paardenadvocaat.nl en je kunt meer lezen in zijn boek over Hippische zaken uit de advocatuur 'Pleidooi voor het paard'

nog een om het af te leren ;)
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... =&ppCatID=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:27

Maar bij antedateren zal een DA nooit kunnen vaststellen dat de artrose al aanwezig was op het moment van de verkoop.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:31

Zo te horen heefd je paardje al flinke artrose, Ik heb mijn paardje laten inslapen toen de artrose zo erg werd dat hij niet meer zelf kon opstaan, wat je evt wel kan doen is je paard 24 uur de wei op zodat hij niet 'vast' komt te staan.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:35

hoi cissy, bedankt voor je uitegebreide antwooord!

Ik heb haar niet laten keuren, eigelijk omdat ik de handelaar wel enigszins vertrouwde ( had niet verwacht dat hij me dit zou flikken omdat mijn zus elke dag bij hem over de vloer komt omdat haar paard bij hem op stal staat etc . )
Ook omdat het al een wat ouder paard was, en ik in eerste instantie met mezelf had afgesproken hoe het zou gaan ( als ze zou kreupelen oid zou ze terug gaan )
ze is niet gaan kreupelen maar was wel vanaf begin af aan stijf, dikke benen, en vooral als ze weinig liep was ze heel erg stijf en kreeg ze dikke benen!

Verder had ik niet het idee dat ze ergens last van had met rijden, omdat de stijfheid afnam en de dikke benen ook .. Soms loopt ze ook alsof ze net onder het zadel is, soms heeft ze een bad-day en doen we alleen een rustig buitenritje ..
Heb haar dus pas laten nakijken vandaag omdat ze gewoon niet op stond uit zichzelf .. ( met rollen al wel eerder gezien dat ze moeite had om op te staan, en om het laatste stukje boven de grond elegant te gaan liggen .. ze ploft dan echt het laaste stuk neer .. )

Ik kan altijd gaan dreigen met stappen ondernemen toch? en een poging doen om bedrag terug te vragen wat ik bovenop slachtwaarde heb betaald?
Ik wil hem in ieder geval goed laten weten dat ik dit niet tof vind, ben inmiddels zo gehecht aan mn paard dat ze gewoon niet meer weg gaat en gewoon bij mag blijven tot haar dood ( hoelang dat nu dan ook nog mag duren :( ) en het gaat me niet om het geld, al zou ik 5000 euro voor haar hebben betaald, maar om hem te naaien hoe hij mij dus genaaid heeft .. hij zal flink balen als hij mij terug moet betalen ...

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:47

Slucky schreef:
ik heb het gevoel dat ik dat verhaal een beetje ken, heb je mischien een foto van joy?

hoezo denk je dat je het verhaal kent? bedoel je over mijn paard of ?

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:49

oOoKellyoOo schreef:
Zo te horen heefd je paardje al flinke artrose, Ik heb mijn paardje laten inslapen toen de artrose zo erg werd dat hij niet meer zelf kon opstaan, wat je evt wel kan doen is je paard 24 uur de wei op zodat hij niet 'vast' komt te staan.

weide is inderdaad 1 van mn opties.. ik probeer eerst hoe ze nu blijft, ze mag nu een halve dag op wei.. als ze echt veel vast komt te liggen op stal ga ik haar over zetten op weide..
Vanochtend lag ze niet, gister en eergisteren wel .. dus even aankijken hoe het gaat..
Heb nu trouwens pijnstiller voor tijdelijk om ook de ontsteking in haar knie wat terug te brengen en het een beetje makkelijker te maken voor dr, en moet iets van glucosamine bij gaan halen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:54

wat wil je, je paard terug brengen ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:58

Het is geen arthrose maar artrose, ik denk dat het verkeerd is geschreven.

Lastig voor je, maar ik zou gewoon het erbij laten en van je paard genieten, want je wilt het gewoon houden en je wist hoe de handelaar was, dan kan je zoiets verwachten.

Ik vind het gaaf van je dat je je paard toch wil houden.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:04

ja als je toch al zeker weet dat je je paardje wilt houden ga dan lekker genieten van je paard en laat het maar rusten.

ik heb ong hetzelfde met mijn paard gehad en hetgene wat mijn paard had daar kon ze aan ge opereert worden dus ik had geluk.
en de handelaar waar mn paard vandaan kwam heeft meebetaald.

maar aan atrose valt niet heel veel meer te doen dus ik denk niet dat je ver komt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:10

Als er met zekerheid artrose vast gesteld wordt, heb je in principe het recht om het paard terug te doen. De eerste (aangetekende) brief richting verkoper moet dan wel binnen 6 maanden na aankoop bij hem bezorgd worden. Houdt er wel rekening mee dat de verkoper dan de gelegenheid moet krijgen om een passende oplossing aan te bieden. M.a.w. als hij het paard terug wil en je krijgt er een ander gezond paard voor weer, zou je dit in principe moeten accepteren. Het is, als ik goed ben ingelicht destijds (paarden advocaat), niet zo dat je bijvoorbeeld een deel van het geld terug krijgt en je paard kunt houden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:58

aslo schreef:
Als er met zekerheid artrose vast gesteld wordt, heb je in principe het recht om het paard terug te doen. De eerste (aangetekende) brief richting verkoper moet dan wel binnen 6 maanden na aankoop bij hem bezorgd worden. Houdt er wel rekening mee dat de verkoper dan de gelegenheid moet krijgen om een passende oplossing aan te bieden. M.a.w. als hij het paard terug wil en je krijgt er een ander gezond paard voor weer, zou je dit in principe moeten accepteren. Het is, als ik goed ben ingelicht destijds (paarden advocaat), niet zo dat je bijvoorbeeld een deel van het geld terug krijgt en je paard kunt houden.

Als er geen koopovkmst is (of is die er wel?) hoe wil ze dan ooit aantonen dat het paard bij hem vandaan komt? Hij kan keihard zeggen 'ik ken het paard niet' bewijs jij dan maar is dat dat wel zo is ;) dit gaat je handen met geld kosten en dat is het paard niet waard lijkt me.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 12:38

bedankt voor de reacties, ik zal er eens over nadenken hoe ik dit op los.. ga het hem in ieder geval melden...