Stalpaard laten wennen aan buiten staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeandraTigro

Stalpaard laten wennen aan buiten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:50

Hallo,

Ik heb even over het volgende advies nodig. Ik heb al jaren een bijrijdpaard en ik zit eraan te denken om haar over te nemen. Nu is het zo dat dit paard al jaren op stal staat, waarbij ze dagelijks gedurende een aantal uren per dag buiten in een paddockje staat. Maar zodra het slecht weer is, staat het paard binnen op stal onder een deken (in de winter onder meerdere dekens). Ze is een echt 'binnenpaard' dus. Ze is inmiddels 17 jaar en zou haar graag haar laatste jaren meer ruimte en dus een fijner leven willen bieden dan ze altijd gehad heeft. Ik heb nu zelf een stalling gevonden waarbij ze 24 per dag buiten staat met een inloopstal. Zou ze hier zo aan kunnen wennen dat ik haar ook in de winter buiten kan laten staan? En wanneer het regent, kan ze dan met een regendeken buiten blijven staan (ik verwacht dat ze wel zelf beschutting gaat zoeken, aangezien ze tijdens het rijden ook een hekel heeft aan regen en dan het liefst zo vlug mogelijk weer naar binnen gaat)? Ik moet er wel bij vertellen dat ze altijd heel kort in haar haren zit, ook in de winter.
Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Yvette

savath

Re: Stalpaard laten wennen aan buiten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:51

Gewoon deur open doen,paard naar buiten en de vacht doet de rest!!
Wat voer betreft,van hooi naar wedegang is voor elk paard hetzelfde.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:53

Ik wou precies hetzelfde zeggen ..

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:53

gwoon lekker doen paard hoort buiten en niet binnen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:54

wat een heerlijk voornemen!! Mijn merrie heb ik ook van binnen naar buiten gedaan, beste keuze ooit! Beestje is volmaakt gelukkig

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:58

je paard wel reeds in de lente laten wennen aan het buitenleven. Als je haar pas in de late zomer laat wennen is het eigenlijk te laat. De vacht moet zich lange tijd op voorhand aanpassen.
Verder zal je moeten constant ruwvoeder ter beschikking stellen, zo warmen paarden zich op in de winter. Een regendeken kan altijd maar dan licht gevoerd. Anders is het precies een plastic vel dat ze aanhebben. Dat is niet aangenaam voor het paard.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:03

Wat leuk voor het paard! Zoals hierboven ook al geschreven is, zou ik haar zsm op het land gooien. BIj ons staan ze meestal rond koninginnedag weer helemaal op het gras (dwz, dan voeren we geen hooi meer bij, ze staan nl 24/7 buiten) Mijn paard is 'swinters een enorme mammoet, hij begint in augustus altijd alweer met verharen van de zomervacht. Ik kan me voorstellen dat je paard de eerste winter nog niet helemaal gewend is, dan zou ik er een regendeken opleggen. BIj ons stonden overigens ook altijd KWPNers en arabieren in de kudde, die hadden een stuk minder haar dan de koudbloeden, maar redden het prima. Het lijkt soms dun, maar daar hebben ze wel genoeg aan.
Heel veel succes en veel plezier voor je toekomstige paard ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:07

Gewoon lekker naar buiten zetten en niet meer naar binnen halen :D. Zorg inderdaad dat ze vanaf de zomer aldoor buiten staat, dan heb je ook geen deken nodig en dan kan ze ook heel prima tegn de regen. Wel super dat je haar lekker naar buiten gaat doen (dat zouden meer mensen moeten doen :D)!
Verder in de herfst en 's winters inderdaad wel goed zorgen voor voldoende ruwvoer, voor de aanmaak van de wintervacht en het warmhouden hebben ze voldoende energie nodig.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:09

Gewoon naar buiten gooien zodra het snachts warmer is dan 12 a 15 graden. Bij die temperatuur moet elk paard zich kunnen redden zonder deken. En dan gewoon lekker laten staan en die vacht komt wel. Een dun regendekentje opdoen vind ik dan weer geen strak plan. Zorg dan voor een voldoende gevoerde, want door de deken gaan de haren van het paard plat liggen, waardoor hij ze niet kan opzetten om warmte vast te houden. Wanneer je dus met regendekens begint, is je paard voor zijn warmte compleet afhankelijk van de voering die erop ligt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:14

Weet niet hoeveel gras er al op je wei staat. Maar wanneer je een paard van volledige stalhouding, waar die zowieso een moment heeft van weer warmte bijtanken toch wat meer ruwvoer geven.En een beetje meer energie voeren tijdens de overgang is ook niet verkeerd. Die kan die dan stoppen in zijn lijf omzich warm te houden. Wanneer ie nu met deken op staat kun je hem natuurlijk niet gelijk kaal buiten zetten. Dan heeft ie inderdaad een regendeken nodig. Ligt er aan hoe die in de groep past of ze hem wel de schuilstal in laten gaan. En voor het idee dat ie buiten gaat slapen kan ie lekker droog liggen

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:28

wat een super voornemen! lekker naar buiten doen, maar ik zou haar wel voorzichtig laten wennen aan het eten van gras. beginnen met een half uurtje en dan langzaam opbouwen. Veel plezier!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:31

Haar nu kopen en aan het begin van het weideseizoen lekker buiten zetten en niet meer binnenhalen. Zo maakt zij meteen aan het einde van het zomerseizoen haar eigen jas aan.

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 17:27

Bedankt voor de reactie. Inmiddels vanmiddag veel gebeld en zoals het er nu naar uit ziet gaat het paard morgen met mij mee naar haar nieuwe onderkomen. Er zit een stal bij, dus ze kan ook binnen, en ze zal voorlopig in de aangrenzende bak geplaats wordt zodat ze rustig kan kennismaken de andere twee paarden, en in die bak staat maar een klein beetje gras. Ze is wel redelijk dominant, dus ik verwacht dat de andere twee haar wel binnen zullen laten :-). Ze heeft echter nog geen regendeken, dus ze heeft nu nog haar gewone staldeken op. Ik zal dus vaak op en neer moeten fietsen om haar van binnen naar buiten en weer andersom te zetten. Ik ga even kijken of er een regendeken ligt op stal die ik kan meenemen.
En ze wordt sowieso bijgevoerd met brok.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:29

Nog een kleine tip :)* Misschien is het paard getoiletteerd. Nooit de vetlok af knippen, noch de staart bijknippen. Dit zal ze allemaal nodig hebben. De vetlok dient als gootje om het water te laten aflopen en de staart beschermt tegen de wind. Ze gaan altijd met hun kont naar de wind en de regen toe staan, dus daar op letten.

Veel succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:31

Gewoon naar buiten gooien zou ik zeggen, zorgen voor schuilmogelijkheid en eventueel dekentje om...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:58

ben benieuwd naar fotos en volgens mij gaat dat bijelkaar zetten snel gebeuren. Wat wel eens wil helpen is een van die andere paarden er bij te zetten. Zodat ie straks niet door twee paarden kan worden gepest.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:58

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn paard.
Ze ging in de zomer naar 24/7 buiten. In het begin stond ze te rillen in de regen, wilde graag naar binnen, maar dit liet het andere paard niet toe en ze kreeg al vrij snel mok. Dit is snel bijgetrokken.
Ze kreeg in de winter geen hele dikke vacht, al stond ze wel al zonder deken. Dit jaar was dit meer, maar niet extreem, maar ze kreeg onbeperkt ruwvoer en heeft het geen seconde koud gehad.
Ook zij stond voorheen vaak bij het hek als het ook maar een beetje regende. Inmiddels staat ze vaker buiten in de regen dan dat ze naar binnen gaat. Ze heeft geen regendeken op.

Goed dat je de keuze hebt gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het bevalt :)

branco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:09

Fijn om te lezen dat iedereen dit zo'n goed idee vind.
Sinds een dag heb ik mijn oudje van 24 ook 's nachts buiten laten staan met regendeken. Twijfelde heel erg of ik dit wel moest doen, maar zo te lezen kunnen ze hier dus vrij goed aan wennen.

branco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:17

Wat het voer betreft, voeren jullie wel gewoon 's ochtends en 's avonds brok(of slobber o.i.d)?

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:28

Branco: Ik ben gestopt met krachtvoer geven. Ze krijgt alleen hooi en ze heeft 2 likstenen, maar daar doet ze niets mee.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:39

Ik heb drie jaar geleden ook een 'stal'paard gekocht van toen 15 jaar. Stond al wel 's zomers veel buiten maar nooit de hele winter. Toen hij jong was (ong. 6 jaar) kwam hij ongeveer 2 uurtjes buiten bij goed weer. Het eerste jaar was echt wel even aanklooien. Hij kwam niet lekker door zijn vacht maar toch toen met dekens en schuilstal buiten laten staan. Tweede jaar was ook nog niet echt lekker. Nog steeds rare vacht maar vol gehouden. Meneer vond het buiten wel erg lekker, even in de stal zetten is echt nog een ramp hij breekt de boel zowat af. Daarnaast is het een luchtzuiger en dat is in de stal ook erger. Deze winter heeft hij buiten gestaan wel met winterdeken (maar niet helemaal ingepakt als eerder) en hij krijgt geen krachtvoer (wel hooi) en ook al is hij bijna 18 hij zit nu echt goed in het haar en dekens zijn nu weer lekker af.

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:58

Ik heb mijn paardje 6 jaar geleden naar buiten gedaan, het was het begin van de zomer. Beste beslissing ooit, het werd een heel ander (vooral veel rustiger) paard. Een deken heeft ze nooit meer opgehad, want een natte deken is erger dan een nat paard. Wel, zoals hierboven al staat, niet de vetlokken knippen en de staart hooguit wat bijpunten en vooral niet te goed poetsen, want dan haal je de beschermlaag van de huid weg. Er is een inloopstal, maar de dame staat liever bij weer en wind buiten. In de stal staat ze eigenlijk alleen als de zon schijnt.

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 09:11

Nou, ze staat dus sinds zaterdag in de wei. We hebben de andere twee even apart gehouden met een draadje ertussen zodat ze aan elkaar konden wennen, maar na een uur hadden we er al zoveel vertrouwen in dat we ze bij elkaar hebben gezet en het gaat perfect! (mijne is een paard (merrie) en de andere twee pony's (ruinen), dus deze combi is perfect).

Ik ben net even gaan kijken omdat het regent. Ik dacht dat ze wel binnen in de schuilstal zou gaan staan, maar ik had het mis. Ze staat gewoon buiten in de regen, tussen de twee andere in. Alleen haar deken is aan de bovenkant wel nat, maar onder de deken is ze nog gewoon droog.
Aangezien de wei opnieuw is ingezaaid, staat ze niet op gras, maar op zand en dat is ze thuis gewend, dus dit is ideaal. Verder heeft ze de hele dag hooi ter beschikking en krijgt ze 2 x per dag bietenpulp met lijnzaad en zemelen.
Alleen wat moet ik nu met die deken doen? Erop laten of gewoon eraf halen??? Het is wel echt een ' luxepaardje' met nauwelijks haar (ze heeft van zichzelf bijna geen haar, ook maar heel weinig manen en staart). Kan ik die deken eraf halen en haar zonder deken in de regen zetten of staat ze dan te rillen van de kou?

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 09:14

Ik heb haar trouwens inderdaad wel altijd getoiletteerd, maar dat zal ik nu dus niet meer doen. En de staart is nooit veel geweest helaas, maar is sinds vorig jaar echt een ellende aangezien haar vriendje de staart er voor een heel stuk af heeft gebeten. Ze heeft nu een lang dun plukje en het overgrote deel komt net tot over de hak. Het ziet er dus niet uit. Maar in ieder geval al weer een stuk beter dan een jaar geleden toen het net was gebeurd. Maar de staartwortel toiletteer ik nooit. Dus daar heeft ze gewoon lange haren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:16

mijn pony staat wegens bronchitis ook net sinds vorige week dag en nacht buiten.
ik heb bij hem de regendeken er nog wel op liggen.
op zich is het prima weer,maar ik ben wat dat betreft toch wel een beetje een miepert en laat de deken er op liggen tot ik zeker weet dat het niet meer gaat regenen.

denk dat je een beetje naar het weer moet kijken.