Paard trapt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyke

Paard trapt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:57

Hallo,

Misschien dat hier nog iemand tips heeft.
Ik heb vorige week een nieuwe merrie erbij gekregen, ze wordt volgende maand 3, het is een stevige sterke merrie al, en er lijkt geen kwaad in te zitten.
De mensen waarvan ik haar heb gekocht hebben haar ook gefokt, ze heeft daar altijd tot nu met haar moeder en andere paarden gestaan en is heel erg op andere paarden gesteld.
Ze hebben niks met haar gedaan, de hoefsmid kon er volgens de oude eigenaar wel altijd netjes aan.
Toen ze bij mij kwam, gingen de eerste 2 dagen prima met vastzetten en poetsen, hoeven uitkrabben, alles mocht en ze deed dat heel kalm.
Het is wel zo dat ze gigantisch moet wennen, en best nerveus is nog.
Vanaf de 3e dag mocht ik opeens haar achterbeen niet optillen, ze schopte daarbij flink naar achter duidelijk mijn hand weg, dit heb ik een aantal keer geprobeerd, en ze trapte vies weg, ik werd er zelfs bang van, terwijl je bij mij daarvoor ver moet gaan.
Nu wilde ik beginnen met Natural horsemanship zodat ze eerst een band met me krijgt en ze op haar plek gezet wordt, en heb sinds vandaag ( mijn eerste les) haar hoeven niet meer uitgekrabt. Nu was ik haar aan t poetsen en legde ik een borstel terug in de kist, en stont ze met haar kont naar nme toe, en schopte naar me! Ze heeft me gelukkig niet geraakt. Ik heb haar een flinke schop verkocht.. :( al ben ik daar geen fan van, maar dit was gewoon gemeen!
Kon veel verdragen en ben bereid ver te gaan, maar als ze me daar vandaag geraakt had tja...wil ik de consequenties niet eens weten.
De les ging trouwens super, dus ik hoop dat ze zal groeien.

Heeft iemand tips ??????/ Heeeel graag!

aerdenhout1

Re: Paard trapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:00

Staat ze bij het pintoveulen in het land/paddock?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:01

Geef het even de tijd. Het is juist het op tillen van het achterbeen wat bij een paard de grootste onzekerheid geeft. Die achterbenen zijn de motor om te kunnen vluchten. Als ze daar even geen controle over heeft kan dat als beangstigend worden ervaren. Blijkbaar is ze haar vertrouwen een beetje kwijt. Zoetjes aan blijven proberen desnoods met een touw het been liften in plaats van met de hand. (da's wel zo veilig) Lukt het niet, niet blijven aandringen, volgende keer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:46

aerdenhout1 schreef:

Heeft ze genoeg beweging? Lentekriebels verdwijnen het snelst wanneer ze lekker buiten kunnen lopen. Zelfs mijn niet trapgrage pony kan uithalen door te weinig beweging.
Wanneer ze genoeg beweging krijgt denk ik toch aan het vaststellen van de rangorde. En is een stevige reprimande best op zijn plaats.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:52

pff jeetje ik zou er toch geen excusses voor zoeken. Een paard heeft niet zomaar naar je te schoppen ( en dat is wat ze de laatste keer deed)...PUNT. Of hij nou fris is of te veel energie heeft of wat dan ook. Dit gedrag moet je indammen anders komen er grote problemen van. Ik zeg een keer de verhoudingen HEEL goed duidelijk maken, waarschijnlijk is dat dan ook maar een maal nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:55

Paarden met lentekriebels kunnen heel erg vreemd gaan doen :o Dit gedrag moet uiteraard consequent afstraft worden (een flinke trap is dan niet overbodig).
Maar ook de oorzaak moet verholpen worden.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 00:51

aerdenhout1 schreef:

Nee, ze staan apart op pensionstal.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 00:55

Ze is zeer erg gesteld op andere paarden dat is wel duidelijk, want ze wil duidelijk over mij heen lopen om naar andere paarden te komen, en als ik haar dan terug zet, steigeren.
Ik weet nu wel waar ik moet beginnen met de NH methodes, dus ik hoop dat het vruchten af gaat werpen.
Wat betreft lentekriebels, denk niet dat dat het echte probleem is, het is meer dat ze helemaal niet gewend is een andere omgeving, zoveel paarden en dan het vastzetten, poetsen etc.. misschien dat het haar tevel wordt ?
Met een touw heb ik ook al willen proberen nadat ze weg trapte, maar als ik dan met het touw aankom en dat tussen haar benen wil doen ( boven) schopt ze ook weg) en ik wil geen onnig risico gaan lopen.
Vrijdag komt de hoefsmid, nou ik ben benieuwd wat dat gaat worden..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:25

Neem een loeisterke kerel mee (gezien het formaat van het paard) en als ze trapt; laat m het been vastpakken. Paar minuten op 3 benen doet wonderen bij trapgrage paarden :) Voordeel is dat t geen pijn doet en dat je een link legt tussen trappen-op 3 benen staan. Mn jaarlinghengstje heeft het in ieder geval niet meer geprobeerd :)

Enne, wens de hoefsmid succes hihi.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:34

Het lijkt mij ook dat ze nog niet echt aan mensen gewend is en opeens wordt ze verhuisd en is daar zo iemand die aan haar gaat staan frutten. Niets mis mee, dat willen we tenslotte, maar misschien voor haar net even te veel in eens. Heel goed dat je met NH bent begonnen. Het trappen moet je zeker niet accepteren, maar bouw rustig op. Succes!

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:08

Nou ik dnek niet dat ik een loeisterke kerel vind die zo'n risico gaat lopen, want voordat je het geprobeerd hebt staat ze al nerveus op en neer te lopen...
Ik laat het nu gewoon even zoals het is, en begin pas met de achterbenen als ze helemaal rustog zich laat poetsen, wat opzich wel goed gaat op t moment, buiten dat ze af en toe nog wat nerveus heen en weer trappelt.
Ik mag haar benen wel poetsen, ook haar achterbenen, maar zodra ik ze vraag wordt ze nerveus, en uit die nerveusiteit gaat ze trappen.
De hoefsmid heeft het vandaag ook geprobeerd en daar trapte ze ook bij weg, ze hoefde nog niet bekapt te worden, aangezien ze nog veel te kort staat. Hij zegt ook rustig aan opbouwen, ze heeft gewoon veel tijd nodig om zich te settelen.
heb van de week met de carrotstick haar ahterbenen aangeraakt en daar wordt ze bloednerveus van.. vraag me echt af waarom.
Bij de vorige eigenaar die haar ook gefokt hebben waren er geen problemen bij de hoefsmid.

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:17

Ik zou haar ook gewoon even de tijd geven, ze hebben niets met haar gedaan zeg je en ze staat net een week bij je. Ze moet gewoon nog heel erg wennen. En dat kan wel een half jaar duren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:24

Vreemd idd dat ze er zo nerveus van wordt... Dat vasthouden werkt vaak heel goed, maar hangt natuurlijk sowieso van de situatie af. Als ze echt nerveus is is het wat anders dan wanneer het een 'spelletje' is inderdaad..

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:33

amyz schreef:
Vreemd idd dat ze er zo nerveus van wordt... Dat vasthouden werkt vaak heel goed, maar hangt natuurlijk sowieso van de situatie af. Als ze echt nerveus is is het wat anders dan wanneer het een 'spelletje' is inderdaad..

Dat bedoel ik, want een paard in paniek maakt rare sprongen en daar begin ik niet aan, dus ik wacht lekker af tot ze kalmer wordt en dan kunnen we nog altijd die dingen doen :Y)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:45

Mijn ruintje vond het oppakken van de achterbenen ook eng.
Proberen het been toch vast te houden maakte de paniek alleen maar erger, hij trapte gelukkig niet.
Ik heb nu ontdekt dat ie bang is dat ik niet op tijd los laat, hij heeft me een paar keer getest en doordat ik elke keer gelijk losliet als ie druk zette, mag ik nu z'n voet optillen.
Ik denk dat hij ooit gevallen is, maar hij weet nu dat ik hem niet laat vallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:31

ken je het principe ´approach and retreat´ en desensibiliseren? Dat kun je heel goed met je carrotstick doen en dan sta je tenminste veilig.
Je moet haar dus steeds verder naar achteren over haar lijf aanraken en niet stoppen maar beetje terugtrekken naar eerder ´veilig´plekje tot ze ontspant, dan ga je weer verder en dat bouw je uit tot je onderaan haar benen bent. Als je stopt op het moment dat ze reageert dan leert ze juist dat door te reageren jij stopt, als ze relaxt dan stop je pas.
Zo ga je verder tot je haar overal aan mag raken met de stick en zij verder gewoon blijft staan.
Als je dan eenmaal veilig haar benen kunt aanraken met een carrotstick dan ga je met je handen aan de gang. Met optillen zou ik wel een touw gebruiken maar ook daar moet je haar eerst aan laten wennen.
Of inderdaad die loeisterke kerel....
Deze methode duurt wat langer maar is wel veiliger ;)

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 00:20

cissy schreef:
ken je het principe ´approach and retreat´ en desensibiliseren? Dat kun je heel goed met je carrotstick doen en dan sta je tenminste veilig.
Je moet haar dus steeds verder naar achteren over haar lijf aanraken en niet stoppen maar beetje terugtrekken naar eerder ´veilig´plekje tot ze ontspant, dan ga je weer verder en dat bouw je uit tot je onderaan haar benen bent. Als je stopt op het moment dat ze reageert dan leert ze juist dat door te reageren jij stopt, als ze relaxt dan stop je pas.
Zo ga je verder tot je haar overal aan mag raken met de stick en zij verder gewoon blijft staan.
Als je dan eenmaal veilig haar benen kunt aanraken met een carrotstick dan ga je met je handen aan de gang. Met optillen zou ik wel een touw gebruiken maar ook daar moet je haar eerst aan laten wennen.
Of inderdaad die loeisterke kerel....
Deze methode duurt wat langer maar is wel veiliger ;)

Daar was ik inderdaad al mee begonnen ;) op de poetsplaats, tussen het poetsen door pakte ik de carrotstick er bij, ik mag haar vrijwel overal ermee aanraken, zodra ik van de kont naar de achterbenen ga weet ze al genoeg, en begint het tafereeltje. Ze schopt de stick net zo hard weg, wat dan te doen ?

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:48

d_amersfoort schreef:
Ik zou haar ook gewoon even de tijd geven, ze hebben niets met haar gedaan zeg je en ze staat net een week bij je. Ze moet gewoon nog heel erg wennen. En dat kan wel een half jaar duren.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ook ik heb dit aan de hand gehad met mijn merrie, ik ben in het begin aan het werk gegaan met het afspuiten van de achterbenen. Zo went ze aan het gevoel dat er "iets" aan haar achterbenen zit.

Later ben ik ze aan gaan raken met een zweepje ( ik heb geen carrot-stick, dus je moet wat....:) ) net zolang ze dat accepteerde.

Toen ze hier eenmaal aan gewend was ben ik tijdens het poetsen, met de borstel steeds verder naar beneden gegaan, totdat ik haar achterbenen helemaal kon poetsen.

Nu kan ik sinds kort haar achterbenen ook gewoon oppakken. Het heeft even geduurd, maar het is het waard :).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:12

Mijn paard trapt soms ook zonder reden. Ik heb al vanalles geprobeerd maar niets werkt.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:00

sabrina1983 schreef:
d_amersfoort schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ook ik heb dit aan de hand gehad met mijn merrie, ik ben in het begin aan het werk gegaan met het afspuiten van de achterbenen. Zo went ze aan het gevoel dat er "iets" aan haar achterbenen zit.

Later ben ik ze aan gaan raken met een zweepje ( ik heb geen carrot-stick, dus je moet wat....:) ) net zolang ze dat accepteerde.

Toen ze hier eenmaal aan gewend was ben ik tijdens het poetsen, met de borstel steeds verder naar beneden gegaan, totdat ik haar achterbenen helemaal kon poetsen.

Nu kan ik sinds kort haar achterbenen ook gewoon oppakken. Het heeft even geduurd, maar het is het waard :).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Nou het gekke is dat ik haar achterbenen helemaal mag poetsen, maar zodra ze weet dat ik haar achterbeen vraag om op te tillen doet ze het, dus doe ik het gewoon ff niet :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:07

ozzyke schreef:
Daar was ik inderdaad al mee begonnen ;) op de poetsplaats, tussen het poetsen door pakte ik de carrotstick er bij, ik mag haar vrijwel overal ermee aanraken, zodra ik van de kont naar de achterbenen ga weet ze al genoeg, en begint het tafereeltje. Ze schopt de stick net zo hard weg, wat dan te doen ?

Als je bij dr kont bent en je weet dat ze gaat reageren dan blijf je even bij dr kont, dan ga je niet verder naar dr been. Ze moet het eerst goed vinden dat je dr kont aait, als dat OK is mag je verder. Je moet dus elke keer een grens gaan verleggen.
Vooral niet stoppen met aanraken, dan ga je haar nl juist leren om te schoppen naar je stick, je moet pas stoppen op het moment dat zij stopt met bewegen. Het zal niet meevallen om je stick op het been te houden als zij gaat bewegen maar je moet het wel proberen, je mag pas stoppen als zij relaxt blijft staan.
Als iets niet gaat dan ga je terug naar de plek waar het wel ging en dan van daaruit weer opbouwen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:18

cissy schreef:
ozzyke schreef:

Als je bij dr kont bent en je weet dat ze gaat reageren dan blijf je even bij dr kont, dan ga je niet verder naar dr been. Ze moet het eerst goed vinden dat je dr kont aait, als dat OK is mag je verder. Je moet dus elke keer een grens gaan verleggen.
Vooral niet stoppen met aanraken, dan ga je haar nl juist leren om te schoppen naar je stick, je moet pas stoppen op het moment dat zij stopt met bewegen. Het zal niet meevallen om je stick op het been te houden als zij gaat bewegen maar je moet het wel proberen, je mag pas stoppen als zij relaxt blijft staan.
Als iets niet gaat dan ga je terug naar de plek waar het wel ging en dan van daaruit weer opbouwen.

Dat is idd een goede oplossing! Verder werken aan jullie band. Neem ze, indien mogelijk, mee aan de hand voor een wandeling buiten... Dit zal in het begin niet makkelijk zijn, ze zal vooral terug willen naar de kudde, maar probeer gewoon rustig te blijven en door te zetten... toon haar dat het de moeite is voor jouw leiderschap te kiezen... en bij alles wat je doet met je paard heeft straffen (P+ en P-) geen plaats... Veel R+ dus! Hou het ook kort en zet het op voor succeservaringen. Als het je na enkele minuten lukt haar been aan te raken terwijl ze rustig blijft, stop je de sessie met deze succeservaring. Volgende keer opnieuw en probeer je een beetje meer. Tijd is essentieel.

Hou ook in je achterhoofd dat het paard altijd sterker is, maar jij de slimste bent! Anticipeer hierop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:30

Ik kan me goed voorstellen dat het even teveel is geworden... van niks naar een andere eigenaar, andere lokatie én elke dag in de hand.
Vraag gewoon wat minder van haar!
Aangezien het hiervoor wel goed ging, verwacht ik dat het straks ook weer goed zal gaan. Lukt het over een weekje nog niet, bel de hoefsmid, leg het uit en vraag of hij even wil helpen (met vergoeding natuurlijk) Zij zijn daar even wat handiger in en ik neem aan dat het paard daarna weer snel weet wat de bedoeling is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:42

wat minder vragen? en dan.... wanneer kun je dan meer gaan vragen?

Paarden hebben stuctuur en consequentie nodig, zodra jij die haar kunt geven is het over met de problemen. Als je ziet hoe snel paarden weten wie er aan het touwtje hangt dan maakt het niet uit of je net verhuist bent en je paard nog moet 'wennen'. je kunt gelijk aan de slag, sterker nog je moet gelijk aan de slag. Hoe langer je daarmee wacht hoe meer problemen je gaat krijgen, waarom zouden ze later wél naar je gaan luisteren als het voor die tijd niet hoefde....

Gelijk consequent reageren en niet toestaan dat ze fratsen uit gaat halen, je hoeft niet te slaan of moeilijk te doen om haar te ontzien maar wees wel duidelijk tegen je paard.
Ik doe trailerladen en ik krijg vaak hele moeilijke paarden in mn handen die na 2 minuten heeeeeel anders zijn dan bij hun eigenaar, ik laat niet over me heen lopen en ik accepteer geen fratsen, je ziet ze dan echt veranderen omdat ik wél duidelijk ben. Ze proberen het dan vaak nog wel een paar keer maar dan is het ook klaar. Moet je dan die uitdrukking vd eigenaar zien, onbetaalbaar, wat een klein beetje duidelijkheid kan schelen!
Paarden hebben een leider nodig en als jij niet kunt bewijzen tegenover hun dat jij hun leider bent (en dan bedoel ik niet door slaan en schreeuwen maar puur door duidelijk te zijn ook in je lichaamstaal) dan zullen ze zelf het leiderschap over moeten nemen van je want dat is hun instinct nou eenmaal.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:25

cissy schreef:
ozzyke schreef:

Denk dat ik dat nu ook iedere dag heel even ga proberen, maar is dit een probleem als ze vast staat op de poetsplaats? aan de hand blijft ze draaien en draaien..