Misschien dat hier nog iemand tips heeft.
Ik heb vorige week een nieuwe merrie erbij gekregen, ze wordt volgende maand 3, het is een stevige sterke merrie al, en er lijkt geen kwaad in te zitten.
De mensen waarvan ik haar heb gekocht hebben haar ook gefokt, ze heeft daar altijd tot nu met haar moeder en andere paarden gestaan en is heel erg op andere paarden gesteld.
Ze hebben niks met haar gedaan, de hoefsmid kon er volgens de oude eigenaar wel altijd netjes aan.
Toen ze bij mij kwam, gingen de eerste 2 dagen prima met vastzetten en poetsen, hoeven uitkrabben, alles mocht en ze deed dat heel kalm.
Het is wel zo dat ze gigantisch moet wennen, en best nerveus is nog.
Vanaf de 3e dag mocht ik opeens haar achterbeen niet optillen, ze schopte daarbij flink naar achter duidelijk mijn hand weg, dit heb ik een aantal keer geprobeerd, en ze trapte vies weg, ik werd er zelfs bang van, terwijl je bij mij daarvoor ver moet gaan.
Nu wilde ik beginnen met Natural horsemanship zodat ze eerst een band met me krijgt en ze op haar plek gezet wordt, en heb sinds vandaag ( mijn eerste les) haar hoeven niet meer uitgekrabt. Nu was ik haar aan t poetsen en legde ik een borstel terug in de kist, en stont ze met haar kont naar nme toe, en schopte naar me! Ze heeft me gelukkig niet geraakt. Ik heb haar een flinke schop verkocht..
al ben ik daar geen fan van, maar dit was gewoon gemeen!Kon veel verdragen en ben bereid ver te gaan, maar als ze me daar vandaag geraakt had tja...wil ik de consequenties niet eens weten.
De les ging trouwens super, dus ik hoop dat ze zal groeien.
Heeft iemand tips ??????/ Heeeel graag!
Dit gedrag moet uiteraard consequent afstraft worden (een flinke trap is dan niet overbodig).
Voordeel is dat t geen pijn doet en dat je een link legt tussen trappen-op 3 benen staan. Mn jaarlinghengstje heeft het in ieder geval niet meer geprobeerd