verzekeren jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

verzekeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:21

hey bokkers,

ik hoop dat dit hier goed staat.. ?

ik heb een hengst van bijna twee en ik wil hem graag laten verzekeren.. nu zijn er alleen zoveel vormen, prijzen en verzekeraars, dat ik graag van jullie ervaringen gebruik wil maken ;)
even wat info over mijn paardje: hij wordt in april 2. zal komende lente / zomer worden gecastreerd.
ik heb hem zelf gefokt en hij zal in de toekomst worden gebruikt voor recreatie en (lichte) dressuursport..
hij is 3/4 kpn en 1/4 fries en nu 1.62 m.

mochten jullie advies voor mij hebben hoor ik het graag!
daarnaast wil ik ook graag algemene info over jullie ervaring met verzekeraars wat betreft voorwaarden, uitbetalen, vreemde voorvallen e.d.

alvast hartelijk dank !

Myca

Re: verzekeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:34

Ik denk dat ik hem pas in de verzekering zou gooien als hij onder het zadel komt. Je risico is nu niet zo groot en de premies zijn toch wel flink.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:50

ben ik met je eens, maar ik vind het prettig om zijn cassatie mee te verzekeren.. mocht er iets misgaat wordt het gevolg (door de meeste) vergoed..

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:52

RGBrink schreef:
ben ik met je eens, maar ik vind het prettig om zijn cassatie mee te verzekeren.. mocht er iets misgaat wordt het gevolg (door de meeste) vergoed..

het is ook mogelijk om alleen een castratieverzekering af te sluiten

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:54

Kijk voor informatie eens op mijn site
www.equisurance.nl

Als je nog vragen hebt mag je me pb-en hoor!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 13:35

@cerize: dank je wel. ik had toevallig die site al gevonden. is inderdaad heel duidelijk maar ik ben nu vooral benieuwd naar ervaringen van andere..

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:17

Ik zit zelf nu in een conflict met EFO, let goed op de kleine regeltjes en voorwaarden want ze proberen overal hun voordeel uit te halen!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:22

Verzekeren kost veel geld en is te hopen dat je wat terug ziet als er wat is. Beter een spaarrekeing openen en dan elke maand daar wat op zetten. Je krijgt er nog rente over ook.

Ik heb een fries die al 13 jaar verzekerd is. 10 jaar lang zijn we met hem aan het dokteren geweest. Niemand wist wat hij had. Hij speekselt veel, is benauwd, krijg hem niet in conditie, zomers met hangend hoofd ergens staan te staan, schokbeweging met zijn hoofd maken. Er hebben van bekende DA's tot geitenwollensokken naar hem gekeken. Niemand wist wat hij had. Na 10 jaar ben ik via internet er achter gekomen dat hij een afwijking heeft aan het strotte klepje. Ik heb een standaart verzekering met beperkte ziektekosten.

Mijn DA keurt het paard zo af. Alleen de verzekering betaald niet uit. Ik moet doodleuk wachten dat hij zich goed verslikt of dood neervalt voordat ze uitbetalen.
Het is een paard dat geen toekomst heeft en niet een normaal leven kan leiden. De kans dat hij een nare dood tegemoed gaat is groot. Als je op hem rijdt (stap en draf, galoperen kan hij niet langer dan 1 rondje) is hij na 20/30 min bek af en kan hij niet meer. Hij maakt bijgeluiden en stikt in zijn eigen speeksel en hoest veel. Zijn ademhaling in rust op stal is pompend, dus heeft hij het benauwd.
In het land moet hij eigenlijk alleen staan, omdat hij niet de conditie heeft om met de andere paarden te spelen. Alleen staan is weer niet goed voor een paard, omdat het een sociaal dier is.

Ik heb dus nu een consumenten programma een mail gestuurd om te vragen of er nog meer mensen in deze situatie zitten. Een paard zonder toekomst dat niet wordt uitbetaald. Het is niet humaan om een dier eerst te moeten laten lijden voordat hij uitbetaald wordt. Wel veel premie betalen, bijna 400 euro per jaar, maar als het op uitbetalen komt zijn ze niet thuis. Echt heel misselijk en over een rug van een paard die lijd.

Helaas hoor ik steeds meer dat de verzekering niet thuis geeft als er iets is. Ga lekker sparen en laat die verzekering!!!!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:31

Myca schreef:
Ik denk dat ik hem pas in de verzekering zou gooien als hij onder het zadel komt. Je risico is nu niet zo groot en de premies zijn toch wel flink.

Hier ben ik het niet mee eens. Bij jonge paarden (0-3jr.) is het risico dat er iets gebeurd toch wel degelijk groter. Die zijn vaak in dr enthousiasme een 'beetje' onbezonnen.
Een spaarrekening openen is natuurlijk een mooie optie. Hier moet je echter wel de discipline voor hebben om het geld ook te laten staan. En natuurlijk de financiele ruimte!

Ik heb zelf een jaarling en heb haar uitgebreid verzekerd. Ben van plan dit tot dr 3/4 jaar zo te laten en dan of de verzekering terug te draaien tot een basis verzekering of haar eruit te halen. Kan tot die tijd ook mooi geld apart zetten voor het geval dat.

ik zit trouwens bij Hippo zorg. http://www.hippozorg.nl/

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:43

@phiabink wat ontzettend naar om te lezen.. voorval uiteraard voor je paard.. ik ben erg benieuwd bij wie je verzekerd bent.. mag uiteraard ook via pb..
heel veel sterkte met hem!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:47

Ik zit helaas ook bij de Hippo Zorg. Ik heb nog een 3 jarige zelfgefokte PRE (Andalusische) merrie, maar die wordt never nooit verzekerd. Ik zat er nog over na te denken, maar nu is het dus heel snel besloten om het niet te doen.

We hebben onze fries in de dure tijd voor friezen gekocht, dus is hij ook voor een smak verzekerd. Voor dat geld kan ik nu 2 paarden kopen.

Zet geld opzij, laat het automatisch er af halen als je salaris is gestort. Je weet dan echt zeker dat je een spaarpotje heb en dat je over het geld kan beschikken. Met de verzekering is het altijd afwachten. Uitbetalen doen ze liever niet.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:50

Ik zou hem zeker wel verzekeren en niet pas als hij onder het zadel komt.
Hij kan nu ook koliek krijgen.
Mijn paardje is wel verzekerd en toen hij verstoppingskoliek had was hij ook nog niet onder het zadel.
Maar had het me wel een smak geld gekost als ik hem niet verzekerd had.
ik zit bij equirisk en ben er super tevreden over.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:23

ik ben het met nikkelvis en frenka eens wat betreft de leeftijd en ongelukjes.. zie het helaas iets te regelmatig op stal..
vandaar een vraag een beide: wat voor verzekering hebben jullie en wat betaal je ervoor? en nikkelvis kreeg je na zijn komiek probleem makkelijk je geld terug van je verzekering?
alvast bedankt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:31

Ik heb een 2 jarige bij hippozorg. Ik heb de basis en uitgebreide ziektenkosten verzekering. Ik betaal iets van 25 euro per maand. Heb nog niets hoeven declareren dus daar heb ik geen ervaring mee.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:04

Ik heb de uitgebreide basis + uitgebreide aanvullende verzekering en betaal ongeveer € 50,- per maand.
Gelukkig heeft ze zichzelf nog heel gehouden, dus declaren was nog niet nodig (klop dit even af)

Er zit bij die verzekeraars ook veel verschil in het eigen risico+maximaal uittekeren bedrag. Let daar ook goed op!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:13

ik heb mijn paard ook uitgebreide basis + uitgebreide aanvullende verzekering via hippozorg. onze nu bijna 3 jarige hebben we ook meteen in de verzekering gegooid. eerst vruchtverzekering en toen basis en aanvullend uitgebreid. alleen de eerste 2 jaar hebben we hem voor een wat lager bedrag verzekerd en later naar een wat hoger bedrag omgezet.
ik zou alleen als je naar een kliniek moet zou ik het wel altijd ff voor de zekerheid chekken of ze dat uitkeren.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:22

dank jullie wel... ben weer wat wijzer..
@fique: mag ik vragen waar je verzekerd bent en wat je ong betaald?
betalen jullie trouwens per maand of per half jaar? alvast bedankt weer ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:51

Vragen met betrekking tot verzekeringen passen beter op TAO, daarom verplaats ik dit topic daarheen vanaf MD.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:08

Ik betaal per jaar dan heb je korting.
390 euro per jaar.
Ben erg te spreken over mijn verzekering moet ik zeggen.
Optijd uitbetalen.

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:45

ik wacht met mijn jaarling ook tot hij onder het zadel is ..

& idd voor een castratie kan je apparte verzekering afsluiten ..succes met het vinden van een geschikte verzekering :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:25

Ik vraag me dan toch af wat jullie denken te gaan meemaken als hij onder het zadel is.
Bedoel dit absoluut niet aanvallend begrijp me niet verkeerd.
Maar als ik mijn paardje niet had verzekerd dan had ik in een klap 6000 euro op moeten hoesten.
Nou weet ik dat is in het ergste senario.
Maar een stal genoot van mij had ook een geval apart en die was ook een smak geld kwijt geweest.
Als ze haar merrie niet had verzekerd.
Die was toen ook niet onder het zadel.
Er kan zoveel gebeuren met een paardje in zijn eerste levensjaren.
En meestal achteraf denk je had ik hem toch maar verzekerd.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:26

@nikkelvis is ben het met je eens hoor.. bij mij op stal staan twee jaarlingen, een met een gebroken achterbeen (veel foto's, pijnmedecatie en veel bezoeken van da aan kosten) en een velen die van vanaf de veiling kwam en in de trailer zijn kaak brak.. zelfde verhaal qua kosten.. ik heb tot nu toe 'mazzel gehad' (en gewoon een hele brave hengst ;) ) maar het had mij ook kunnen gebeuren.. vandaar mijn topic ;)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:51

Ik betaal gewoon per maand. Het is idd zo dat je als je per jaar betaald korting krijgt, maar ik vind het maandelijks toch prettiger.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:02

Ik heb nou 35 jaar paarden en in die tijd heb ik er maar twee verzekerd.
Natuurlijk kan je mazzel hebben of pech en dat weet je nooit van te voren. Maar als je genoeg buffer hebt om da kosten te betalen is het per saldo goedkoper om helemaal niet te verzekeren.
Aan de andere kant, als je al weet dat je geen flinke financiele tegenvallers kan lijden, dan is het natuurlijk beter om te verzekeren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:26

Myca schreef:
Ik heb nou 35 jaar paarden en in die tijd heb ik er maar twee verzekerd.
Natuurlijk kan je mazzel hebben of pech en dat weet je nooit van te voren. Maar als je genoeg buffer hebt om da kosten te betalen is het per saldo goedkoper om helemaal niet te verzekeren.
Aan de andere kant, als je al weet dat je geen flinke financiele tegenvallers kan lijden, dan is het natuurlijk beter om te verzekeren.

Het is een risico dat je neemt om je paard te verzekeren of niet. Mijn ervaring is nu, dat je beter 500 euro per jaar op een rekening kan zetten tegen een leuke rente, dan een verzekering te nemen.

De verzekeringsbedrijven innen altijd liever dan dat ze uitbetalen. Zo proberen het hoe dan ook altijd te voorkomen. Ik ben genezen van die zakkenvullers.

De aller grootste DA rekening die ik ooit heb gehad is 580 euro. Dat was voor een merrie met koliek. Ze had een veulen aan de voet, dus naar Someren. Ze heeft daar 3 dagen gestaan. Het was al over toen we daar aankwamen. Ik heb al ruim 20 jaar paarden. Als ik een verzekering had genomen, was ik veel meer kwijt aan premies geweest, dan de 580 die ik moest betalen.