Paard kopen in België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Paard kopen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:14

Hoi,

ik wil graag een paard aanschaffen; ik kom zelf uit Beglië en ga een paard in België kopen.
Wat komt hierbij kijken qua papieren, inentingsbewijs enz?

groetjes

Ruga

Re: Paard kopen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:21

Paardenpas (Equipas), inentingenboekje, eventueel papieren met de afstamming als het een raspaard is, eventueel eerdere foto's als het een gekeurd sportpaard is, en overeenkomt over de verkoop met de eigenaar.
Maar België zou België niet zijn als het ook niet papierloos, chiploos en cash in de hand zou kunnen. Een paard met papieren zou ik op die manier wel niet meer kopen nu.

Thorrrrrr

Re: Paard kopen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:22

Koop alleen een gechipt paard met papieren, anders mag hij NL niet in.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:27

Ja, toch even er bij zeggen dat hier nog veel papierloos geregeld wordt, maar wettelijk is de equipas en een chip wel verplicht. Voor transport idem, je moet alle papieren bij hebben op de weg. En voor wedstrijden is het inentingenboekje ook verplicht.
Dus als je met je paard wil buiten komen zou ik toch zorgen dat het allemaal geregeld is ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:28

Het paard moet een paspoort hebben, evt. de stamboekpapieren erin en als de basisinenting niet in het paspoort staat ook het inentingsboekje.
Verder zal de eigenaar nog een formulier hebben van de registratie in de databank (per 31-12 verplicht), dat moet hij tekenen dat het paard aan jou verkocht is en jij kunt dat dan opsturen, hetzij naar het stamboek, hetzij naar de databank.
Vergeet niet om te vragen aan de dierenarts om bij de klinische keuring ook het chipnummer te controleren met het paspoort ernaast.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:12

Heel erg bedankt!
Dus in een opsomming:

-inentingsboekje
- verkoopsovereenkomst/factuur
- paardenpas
-formulier met registratie in de databank
(- paard moet dus vanzelfsprekend gechipt zijn)

Voor de duidelijkheid: het gaat om een stamboekloos paard :)
Nogmaals, bedankt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:53

als het paard gewoon in orde is met de belgische wetgeving,is er geen enkel probleem.

(dwz: equipas + mutatiedocument)