Doorzitten of lichtrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Doorzitten of lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 09:40

Zoals in mijn onderschrift te lezen is, ben ik inmiddels 6 maanden in verwachting. Nou kan ik door een pijnlijk bekken en een veranderd zwaartepunt niet meer zo best doorzitten. Op de meeste paarden thuis gaat het nog maar uitgerekend mijn nieuwe schimmel gooit echt enorm hoog op en die zit ik regelmatig behoorlijk in de weg. Nou moet ik dat paard in het M1 starten dus: doorzitten.
Een paar weken geleden heb ik zo goed en zo kwaad als het ging de proeven geprobeerd uit te zitten, maar ik las van een jurylid op Bokt ergens de opmerking over een M-ruiter die niet kon doorzitten om wat voor reden dan ook (ik kon er alleen uit opmaken dat er behoorlijk gestuiterd werd): 'dat ze meer respect had gekregen van de jury als ze dan in de proef gewoon was blijven lichtrijden.'
Nu was ik wel benieuwd eigenlijk hoe de andere juryleden op Bokt er tegenaan keken.
Ik heb zelf heel simpel geredeneerd: In het M wordt doorzitten gevraagd dus dan ga je niet lichtrijden, dan blijf je doorzitten. Maar misschien maak ik het mezelf nu nodeloos moeilijk en kost ik mezelf nu gewoon punten omdat ik probeer de proef uit te voeren zoals gevraagd?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:33

Het levert je reglementair per onderdeel 1 punt aftrek op.
(Art 127 lid 1 , nieuw reglement)

Urielle

Re: Doorzitten of lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:22

Dat is me idd bekend :) maar aangezien dit jurylid dus blijkbaar hoger zou punten als je bleef lichtrijden dan nietkunnenddoorzitten vroeg ik me af hoe andere juryleden daar over denken. Zie je liever dat de ruiter wel de moeite doet om het goed te doen of zie je liever dat de ruiter kiest voor de manier om het paard het best te laten lopen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:27

Tja Urielle, doorzitten is doorzitten. Heel leuk dat je zwanger bent, maar mss zit wedstrijdrijden er dan ff niet meer in.

Of je moest op voorhand de toestemming krijgen om je rit op die manier uit te rijden. Maar daar doe ikzelf nooit aan mee, want voor je het weet krijg je een resem van aanvragen binnen etc.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:32

Overleg anders met de jury.
Wel knap dat je nog door rijd en wedstrijden blijft rijden met zo'n klotsbuikje :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:40

bulck schreef:
Tja Urielle, doorzitten is doorzitten. Heel leuk dat je zwanger bent, maar mss zit wedstrijdrijden er dan ff niet meer in.

Of je moest op voorhand de toestemming krijgen om je rit op die manier uit te rijden. Maar daar doe ikzelf nooit aan mee, want voor je het weet krijg je een resem van aanvragen binnen etc.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb gewoon de proeven M1 (en L2 en L1 waar nodig) doorgezeten en ik accepteer ook ten volle dat ik elke week achteraan in de uitslagen te vinden ben nu. Ik rij nu gewoon niet goed, dus ik weet ook dat mijn betere proeven voor het najaar zijn. Ik rij nog op wedstrijd zodat ik gewoon een stok achter de deur heb om met enige regelmaat nog op mijn paarden te klimmen, want het is natuurlijk erg verleidelijk om moe/ziek/pijn in te werpen als excuus om alles op rust te zetten en daar krijg ik achteraf alleen maar spijt van. Ik hoop in stilte dat jury's coulant genoeg zijn om niet echt een verliespunt uit te delen (tot dusver niet gelukkig) en verder accepteer ik de aanzienlijk lagere cijfers.

Maar aangezien ik de uitspraak op Bokt ergens las (weet niet eens meer van wie), vroeg ik me dus af of ik mezelf niet in de vingers aan het snijden was door zo strak aan het proefverloop te houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:40

annebe schreef:
Overleg anders met de jury.
Wel knap dat je nog door rijd en wedstrijden blijft rijden met zo'n klotsbuikje :)

dank je :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:45

Ow maar dat was ook de bedoeling niet hoor :-)
Maar gewoon, als je zelf aanvoelt dat het moeilijker gaat. heb je 3 opties. of je blijft verder op die manier rondhobbelen wat wss ongemakkelijk is voor jullie 3 (paard, jij en je kleine), of je stopt het wedstrijdgebeuren of je kan het overleggen.

Wel chique dat je nog zolang doorrijdt...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:39

Ik zou toch naar je lichaam luisteren, en misschien eerder dan gewenst stoppen met (intensief) rijden.
Je lichaam zegt niet voor niets au, en zeker bij een zwanger lichaam moet je dat accepteren en rust nemen.
Laat de wedstrijden gaan, je zegt zelf al dat je nu niet goed genoeg meer kunt rijden. Jouw tijd komt nog wel. En geen wedstrijden rijden betekent niet je paard stilzetten, je kunt longeren, stapoefeningen, en galop als je die nog kunt uitzitten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:08

Helaas, doorzitten is doorzitten en hoe graag ik bijvoorbeeld zelf ook zou lichtrijden op bepaalde onderdelen, dat is simpelweg niet toegestaan.

Overigens heb ik één keer een uitgestrekte draf lichtgereden in plaats van doorgezeten en kreeg destijds mooi een hele vette onvoldoende. En de uitgestrekte draf was echt goed.....ik dacht ik gok het gewoon, kon m echt niet zitten toen.

Ook als ik zelf zit te jureren ben ik er best streng op, er wordt of het één of het ander gevraagd en datgene heb je te doen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:45

Bedankt allemaal voor het eenduidige advies, ik denk dat deze jury dan net de ene uitzondering was :D

Ik rij nog een maandje door (het laatste evenement is het laatste weekend van april) en dan is het nog een week of vijf tot de bevalling en dan zie ik wel of ik erop blijf gaan of het met longeren wat onderhou of de paarden gewoon vakantie geef. Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik eigenlijk echt heel lui word als ik geen wedstrijden in het vooruitzicht heb en dan echt een motivatieprobleem heb :o
In de training ben ik veel aan het lichtrijden omdat dat nu gewoon makkelijker gaat en dat hou ik nog wel vol, de galop kan ik ook nog uitzitten dus we zullen wel zien tot hoe lang het doenbaar blijft. Na twee paarden op een dag gereden te hebben is sowieso het batterijtje op nu.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:10

daffodil schreef:
Helaas, doorzitten is doorzitten en hoe graag ik bijvoorbeeld zelf ook zou lichtrijden op bepaalde onderdelen, dat is simpelweg niet toegestaan.

Overigens heb ik één keer een uitgestrekte draf lichtgereden in plaats van doorgezeten en kreeg destijds mooi een hele vette onvoldoende. En de uitgestrekte draf was echt goed.....ik dacht ik gok het gewoon, kon m echt niet zitten toen.

Ook als ik zelf zit te jureren ben ik er best streng op, er wordt of het één of het ander gevraagd en datgene heb je te doen.....

maar zo'n onvoldoende is formeel niet terecht. Doorzitten waar lichtrijden wordt gevraagd (en v.v.) is -1 en niet een vette onvoldoende (uitgaande van een redelijk correct gereden middendraf).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:33

Ben ik helemaal met je eens maar ik gok het maar niet meer en eerlijk is eerlijk in het M2 hoor je zoiets ook gewoon niet te doen, daar kan ik wel inkomen.......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:34

daar heb je ook wel gelijk in, maar in feite is het dus een jurylid die zijn eigen regeltjes bedenkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:37

Je kunt toch zo starten dat er geen winstpunten bijkomen of verliespunten vanaf gaan? Kun je toch nog doortrainen op wedstrijd :)

Mijn persoonlijke mening is; wedstrijd rijden zoals het hoort of anders thuisblijven. Ik zou het niet eerlijk vinden dat iemand niet hoeft door te zitten door wat voor een reden dan ook zelfs al is het medisch. Voor hetzelfde geld wordt dat als excuus aangedragen en kan diegene niet doorzitten.

Wel knap dat je zo lang door blijft rijden :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:40

Lielle schreef:
daar heb je ook wel gelijk in, maar in feite is het dus een jurylid die zijn eigen regeltjes bedenkt.

Precies, en daar ben ik als collega official niet zo blij mee. Het is goed bedoeld, maar niet handig om het reglement even aan te passen. Schept ook weer verwarring en heeft een precendentwerking. Wat zij mag, mag ik toch ook??? is dan een logische reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:51

Allereerst; knap dat je door blijft trainen en starten, al denk ik dat het ook verstandig is om naar je eigen lijf je luisteren!

Over het doorzitten/lichtrijden, helaas moet je echt uitvoeren hoe het in de proef beschreven staat, denk ook dat er anders erg veel verzoeken binnen gaan komen om zich niet aan de regels te houden. Ken genoeg mensen die niet kunnen doorzitten, en dit gezien hun bouw ook nooit netjes gaan doen, hier scoren ze dan ook lager mee op wedstrijden, maar het moet toch omdat het bij het niveau hoort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:28

Aangezien de Boktjuryleden unaniem zijn, blijf ik ook lekker doorzitten verder :) Bedankt allemaal voor de input! Dit jurylid zal een echte uitzondering zijn dan.
En ik zal van de winter ofzo wel een keer laten zien dat ik 'in het echt' wel kan doorzitten hahaha. :+