Probleem met buiten galoperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Probleem met buiten galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 23:37

Na een lange winter kunnen we eindelijk weer buiten rijden. Maar nu loop ik dus tegen het probleem aan dat mijn paard buiten zich sterk maakt in de galop. Hij wil dan alleen nog maar racen en vooral als er een ander paard bij is. Zelfs als dat andere paard heel rustig is.
Vandaag weer lekker naar buiten gegaan. We stappen dan weg met een losse teugel. Hij is dan gewoon lekker ontspannen en heeft een rustige stap. Draven gaat dan ook nog goed maar er zijn stukken waar ik eerder wel vaker heb gegaloppeerd en daar galoppeert hij dan ook soms aan. Dat had hij de laatste 2 keer ook niet meer gedaan en we zijn zelfs zaterdag nog met een ander paard buiten geweest. Wel alleen stappen en draven maar toen heeft hij zich super gedragen.
Vandaag nog eens aangegaloppeerd en dat ging goed. Er kwamen wandelaars en ik kreeg hem ook redelijk makkelijk terug dus ik heb hem ook beloond. Ik dacht dat ik mijn raceprobleem wel redelijk had opgelost. Toen wilde ik op een pad in galop gaan dat wat langer is en waar ik hem dus eerder ook echt heb laten gaan. (rond stal zijn er niet veel paden waar je je paard kunt laten gaan) Eerst weer een nette handgalop maar toen kreeg hij er zin in en begon hij weer te racen. Ik heb gelijk geprobeerd hem terug te pakken maar hij negeert dat gewoon. Ik moet dan echt flinke ophoudingen maken (ik denk dus dat het flinke ophoudingen zijn maar ik trek ook niet heel hard, er hoeft geen tand uit) en dan komt hij uiteindelijk wel terug maar eerst probeert hij zich dus nog sterk te maken en door te gaan. Voor de winter heeft hij dit ook wel eens (totaal 3 keer) met me uitgehaald maar voor de rest was hij zo braaf dat ik hem zelfs met een touwhalster buiten reed en dat ging perfect! Het gaat hier trouwens niet om een heet paard. Hij is vaak liever lui dan moe.
Vorige week heeft hij trouwens ook nog zitten etteren in de buitenbak. Tijdens de les kwamen er paarden langs de buitenbak en meneer ging met me racen door de bak richting een hoek om op het laatste moment te stoppen. Ook toen maakte hij zich sterk.
Ik heb wel al vandaag een beetje geprobeerd dit op te lossen door vanuit de stap terug te vragen naar halt en als hij dat niet meteen deed hem achteruit zetten. Dat werkte eigenlijk best goed dus dat ga ik morgen verder proberen. Ook heb ik nog geprobeerd het pad weer terug te galopperen maar we kwamen andere paarden tegen en ik wilde vooral vermijden dat hij daar nog achteraan zou gaan dus ben ik snel omgedraaid. Dat stuk wat we wel terug hebben gegaloppeerd en dus weer weg van stal was hij niet vooruit te branden en zocht hij naar en plek waar hij kon draaien.
Wie weet er nog andere manieren om dit op te lossen behalve een scherper bit? Daar wil ik eigenlijk niet naar toe. Ten eerste heb ik nog geen stille hand en ik denk dat hij daar uiteindelijk zich ook wel in sterk weet te maken. Een paard dat wil gaan hou je toch niet tegen met een bit.

tamary

Re: Probleem met buiten galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:56

Lang gedwongen stilstaan en voorzichtig moeten lopen spaart een hoop bewegingsdrang op. Zelfs mijn brave en normaal relaxte pony heb ik deze winter verschillende keren flink zien stuiteren in de bak. Echt rollen, vervolgens opstaan door met 4 beentjes de lucht in te gaan en al bokkend weg te scheuren. Normaal komt er zonder goede reden niet meer dan stap uit los in de bak.

Denk dat dit het beste op te lossen is door km's maken en even krachtvoer fors minderen. Als het weer langer wat beter is en er weer meer bewogen kan worden moet dit gedrag ook vrij snel minderen.

L_StandsFor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:06

Ik zou eerst eens naar jezelf kijken. Als je zeker weet dat je hulpen duidelijk en juist zijn, je drukt jezelf bijvoorbeeld niet onbewust uit het zadel, dan zou ik toch wat harder voor hem zijn..
Als hij straks doorheeft dat hij een loopje met je kan nemen kan dat gevaarlijke situaties opleveren!
Verder zou ik gewoon veel oefenen in de bak zodat hij goed aan de hulpen komt.
Natuurlijk kan het ook gewoon aan opgekropte energie liggen, zoals tamary zegt!

Sjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:26

Wat ik wel mer is dat paarden bewust (?) Langzamer gaan zodra ze bij mensen in de buurt komen die wandelen of op het strand spelen. Maar ja die zijn er natuurlijk niet altijd. Het is idd opgekropte energie. Misschien eerst een paar rondjes longeren voordat je gaat. Maar wat wel zo is die energie komt er hoe dan ook uit.

Dus misschien moet je hem een keer lekker laten gaan!!! en daarna zijn ze vaak rustiger!

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:51

Ik heb met mijn pony hetzelfde probleem maar allen als ik samen met een ander paard naar buiten ga. Als ik gewoon alleen ga is die super braaf en gaat hij er nooit vandoor. Als ik echter wel met een groep ga doe ik een tiedeman om en dat werk eigenlijk heel goed. Een slof vind ik namelijk maar vervelend, veel te veel teugels in je handen als die ineens gaat rennen. Ook kun je het verstellen en als je je teugels langer laat heeft je paard ook niet iets vervelends aan zijn hoofd or mond.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:48

Sorry maar wat je zegt over ophoudingen, al trek je dat bit zijn keel in, hij moet gewoon luisteren, is hij nou even besodemieterd zeg!
Wees gewoon 1 keer duidelijk (of 2 keer, sommige paarden zijn hardleers, of je was de eerste keer niet duidelijk genoeg) zodat je daarna veel relaxter naar buiten kunt. 't is zonde om het plezier voor jou en je paard te laten vergallen doordat jullie steeds lopen te kissebissen over het tempo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:52

Scherper bit lost niets op. Gewoon kilometers maken. Meeste paarden hebben nu een beetje het voorjaar in de bol nu ze eindelijk na deze lange winter weer wat warmte voelen en weer op buitenritjes kunnen.

Gewoon door blijven rijden en door blijven oefenen. Vooral omdat hij in stap en draf wel gewoon braaf is zal hij in galop nu dus waarschijnlijk de eerste buitenritten even zn ei kwijt moeten. Daarna zal het wel weer beter gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:56

Apple schreef:
Scherper bit lost niets op. Gewoon kilometers maken. Meeste paarden hebben nu een beetje het voorjaar in de bol nu ze eindelijk na deze lange winter weer wat warmte voelen en weer op buitenritjes kunnen.

Gewoon door blijven rijden en door blijven oefenen. Vooral omdat hij in stap en draf wel gewoon braaf is zal hij in galop nu dus waarschijnlijk de eerste buitenritten even zn ei kwijt moeten. Daarna zal het wel weer beter gaan.

Kan ik me wel voorstellen ja. (Hoewel ik de hele winter gewoon buiten rijd, omdat de buitenbak dan te slecht is.)

Je zou 'm ook juist een keer lekker kunnen laten gaan (wel op een gecontroleerde manier) dan is 'ie mischien z'n ei kwijt?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:21

Wat voor mij (en m'n heethoofd) helpt, is niet altijd op het zelfde stuk galopperen. Wissel de galoppaden gewoon lekker af, dan wordt 't ook geen gewoonte van 'm om elke keer maar op dat ene pad te racen. En je mag best streng zijn hoor, mocht 'ie er toch vandoor schieten! Ik haal die van mij elke keer dat ze dat doet weer terug naar de stap, en probeer later weer opnieuw een rustige galop. Uitrazen doen ze maar in de wei hoor!
Uiteindelijk galoppeer je over een tijdje weer lekker aan een lang teugeltje.
succes!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:53

ik denk dat hij net door te laten gaan nu steeds wil gaan. gister heb ik hem eerst een half uur in de bak gereden en daarna buiten bijna overal waar we konden galoperen hem ook laten galoperen. Alles ging netjes in een handgalopje. Laatste stuk hem wel laten draven ipv galop en toen ging ie in galop vanwege de vliegjes. Toen was ie ook vrij snel terug in draf. Het gaat dus al beter.