Je paard luistert vast niet altijd!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Je paard luistert vast niet altijd!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:42

Ik zie echt geweldige foto's voorbij komen van mensen op hun paard, zonder zadel en zonder hoofdstel, die dan allerlei oefeningen uitvoeren. Dit is natuurlijk super gaaf! (ik wou dat ik dat ook kon) maar toch vraag ik mij het volgende af:

Is je paard ook wel eens "ontsnapt" tijdens een oefeningen? Er vandoor gegaan terwijl je er los op zat? Of als je met een oefening bezig bent, hij zich omdraait en gewoon weg loopt? En wat doen je dan?

Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 23-03-10 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel gehaald

Mariposa11

Re: Je paard luisterd vast niet altijd!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:45

mijn paard loopt altijd los mee, als ik de bak inloop laat ik dr los staan en doe ik de bak dicht. Normaal blijft ze altijd netjes staan en gister ging ze er mooi vandoor haha (kon haar daarna gewoon pakken en volgens mij lachte ze me nog uit ook ;))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:54

haha, vandaag had ik ook zo iets!
Als ik van het land naar de stal moet lopen (+- 100 meter over het erf) dan neem ik ze altijd alle 4 tegelijk mee. 2 aan een halster en 2 los (waarvan 1 van mij is). Toen ik bij de stal aan kwam was ik die 2 "los lopende" kwijt!
Nadat ik die andere 2 op stal had gezet ben ik maar even terug gelopen en ja hoor.. stonden ze met z'n 2e lekker in de kant gras te vreten! (wat ik al dacht)
Toen ik die van mij wilde pakken ging hij gauw in een drafje naar zn stal! (en dan wel netjes, zoals het hoort zn eigen stal in!) :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:57

Als ik aan het werk ben met mijn paard dan wil hij er ook wel eens tussenuit piepen maar gelukkig vind hij 't 'werk' leuk en doet hij graag mee :)
Maareh, ben er toch wel eens gruwelijk lachwekkend afgevallen toen m'n haflinger ging liggen met mij erop, zitten en opstond, ik viel achterover, hij laat een scheet en schiet ervandoor! _O- het zijn geen robots dus dat soort dingen zijn er ook bij! _O-

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:59

haha! ik zie het helemaal voor me!
"gelukkig" gaat het dus niet alleen bij mij wel eens mis ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:01

Nee joh :n Ik neem aan dat zelfs de besten wel eens al stuiterend op/achter hun paard aan vliegen :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:12

die van mij kan prima los mee lopen, alleen bedenkt ze soms dat het net ff leuker is om een andere kant op te gaan. kan haar dan wel pakken hoor, dikke pret ogen heeft ze dan.

gewoon doorlopen als ik zonder hoofdstel rij en haar b.v. naar links vraag. Zelf dingen bedenken is ze ook erg goed in

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:58

Nee hoor! :+
Hier doen ze ook maar net waar ze zin in hebben.. Vraag ik hem te gapen gaat hij flemen.. vervolgens in de spagaat.. en dán gaapt hij uiteindelijk.. Paarden.. :+
En hier zit ik er ook regelmatig op met alleen een neckrope.. Meneer heeft er soms geen zin in maar dan kan hij een tikje verwachten. Geen harde en vaak sla ik op de bakrand of op het zadel maar wel even van 'Hee, opletten!' :)
Ik vind het nl prima dat hij een paar x gek doet en een bokje mag ook wel maar hij moet wel luisteren.

edit; nog iets toegevoegd. :P
Laatst bijgewerkt door Captain op 23-03-10 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:05

ik ben ook altijd jaloers op mensen die alles kunnen met hun paard.
Ik heb echt zo een deugeniet dat ik dat zelf niet durf.
Vroeger wel hoor met mijn eerste pony deed ik alles.
Als ik daar nu aan terug denk pff.
Ik hoop dat ik genoeg vertrouwen krijg in mijn pony dat dat weer gaat lukken.
Maar dan heb ik nog een lange weg te gaan.
Hij nl bruut ingereden, en toen hij bij mij kwam bleek het nog een klophengst te zijn dus we hadden echt een valse start.
Nu zijn we op de goede weg en van de zomer gaan we een aantal cursussen doen.
Want eigenlijk is hij zo trouw als een puppy maar het is ook echt zo een deugeniet.
Hij vind alles grappig waardoor ik ook moet lachen.
Echt serieus met hem zijn gaat nog niet.
Hij is nu 5 maar hij denkt echt dat hij nog een veulen is.
Eerst maar eens volwassen worden.... zucht

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:12

Vaak zie ik bij het uit de wei halen al wat ik aan ze kan hebben of niet.
Willen ze die dag niet.. Laat ik ze staan en dat respecteren ze.

Het respect gaan 2 kanten op...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:25

annebe schreef:
Vaak zie ik bij het uit de wei halen al wat ik aan ze kan hebben of niet.
Willen ze die dag niet.. Laat ik ze staan en dat respecteren ze.

Dan komt die van mij nooit 't weiland meer uit! _O-

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

In de bak loopt die van mij me zeer regelmatig voorbij. Vraag ik om een rustig drafje naast me, schiet ze er in een enthousiast galopje vandoor. Of wil ik dat ze buigt, krijg ik een jambette. Maar uiteindelijk doet ze wel wat ik vraag, en zodra we uit de bak zijn blijft ze keurig naast me lopen, dus dat weet ze heel goed. En ach..'t moet voor haar ook leuk blijven, dus ik geef haar die vrijheid ook. Want als ik echt zou willen dat ze altijd bij me blijft dan kan ik haar dat best leren, maar ik vind het wel prima zo..beetje eigen initiatief mag best. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:16

Op onze oude stal hadden we een bak en daar longeerde ik m ook los in. Op een dag was ik dat dus aan het doen en hij had een longeersingel om en zn hoofdstel in en liep braaf in een volte om me heen... opeens was hij het zat en liep hij rechtdoor de bak uit (hek stond nog open, oeps) en zo de hoek om het weiland in! en een lol dat hij had!
Uiteindelijk was ik degene die lol had, want hij moest zelf maar weer terug komen om van zn singel en hoofdstel verlost te worden. Ik ben lekker in het zonnetje gaan zitten en na een kwartier kwam hij ook tot die ontdekking en besloot toch maar naar me toe te komen. :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:09

[quote="Leedebee"]Ik zie echt geweldige foto's voorbij komen van mensen op hun paard, zonder zadel en zonder hoofdstel, die dan allerlei oefeningen uitvoeren. quote]

Dat doe ik regelmatig wel 'ns lekker met m'n peerd. Bijvoorbeeld na een pittige training; ff lekker zadel en hoofdstel af.
Soms met een neckrope, maar meestal zonder. Gaat (na veel oefenen) prima! Nou ja, meestal... :D

Van de week ging dat ff fout. Meneer stond met mij op z'n rug in de buitenbak, vlak naast z´n vriendje en hij wilde eigenlijk veel liever even spelen! Met drie stappen stond-ie praktisch bovenop vriendjehet baasje van vriendje volledig omverlopend (zij stond naast vriendje op de grond). Sorry baasje! Die move zag ik echt even niet aankomen :+

TurdusMerula

Re: Je paard luistert vast niet altijd!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 03:43

GVL >> OPG

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 03:59

Je ziet idd vaak in topics HAW dat er alleen maar de mooie foto's opstaan. Tuurlijk ben je daar heel trots op ed, zou ik ook zeker weten zijn, maar het is geen straf als het een keer niet lukt oid.
Daar heb ik juist respect voor.... Dan heb ik het gevoel dat ik niet de enige ben hahaha

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:32

Voor dat je ze iets aanleerd gaat het minstens 100x fout bv los stil staan. Als het uiteindelijk lukt is het wel gaaf.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 09:04

JJane schreef:
Voor dat je ze iets aanleerd gaat het minstens 100x fout bv los stil staan. Als het uiteindelijk lukt is het wel gaaf.

En dan moet je gauw een foto maken! ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:12

ach het gaat hier ook vaan genoeg fout :D
paa lif loop altijd keurig los naast me mee, maar som dan heeft ze zin in een spelletje en dan draait ze zich om en weg is ze, en dan rent ze eerst een paar rondjes over de drafbaan voor ik dr kan pakken.
en ik had t van de week op een buitenrit met me andere peerd, hij wilde denk dat ik bleef oplette, dus elke keer als ik beetje wegdoezelde (was zulk heerlijk weer) dan stond ie in ene 180 graden omgedraait, waardoor ik er bijna naast lag elke keer :P en als ik dan weer allert was liep ie weer braaf verder... gek peerd :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:25

Gister hebben ze wel weer bewezen dat ze het toch WEL kunnen!

Het begon opeens kei hard te storten, dus ik gauw naar het land gerend. 2 lopen altijd los mee (waarvan er 1 van mij is) en dan heb ik de andere 2 heb ik dan aan het halster. Die 2 "losse" blijven heel vaak naast het land gras vreten (want dat is veel groener :+ ) en dan moet ik alsnog terug om hun te gaan halen, maar gister niet! (Het is denk 100 m lopen over het erf van de wei naar de stal)

Ik floot al halverwege het erf op mn vingers en ze kwamen gelijk aan gegaloppeerd, toen het hek open gegooid en met 2 aan het halster m op een lopen gezet. Toen keek ik achterom en zag dat de 2 "losse" wilde gaan eten, dus ik riep "kom op, NU mee komen!" Toen keken ze op en kwamen gelijk aan draven!

Ik voelde me net die Fransman (Jean-François Pignon), met 4 paarden keurig netjes achter me aan in draf naar stal! haha! Gelukkig luisteren ze in ieder geval wel als het echt nodig is!

edtit: typo

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:33

Oh ja hoor ;) Gister nog :)

Ik wil Indy uit de weide ophalen (die witte met stippen in m'n profiel, kent zo'n beetje alles op gebied van grondwerk en vrijheidsdressuur, kan ik optomingsloos rijden, noem maar op) dus ik loop er heen, ben ik vlak bij ineens "IEEEEEEEEEEEEEEE" (hoge piep) en scheurt me toch weg! Bokken gek doen, tig rondjes door de wei van voor naar achter hoe harder hoe gekker. Na 5 minuten flink gek doen in d'r eentje kwam ze er toch maar braaf bij staan en kon ik het halster om doen ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:51

haha, ach ja komt zo vaak voor !

daarvoor zijn het paarden , anders had ik wel een robot gekocht !

liefs femke

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 23:56

YelaBrenda11 schreef:
haha, ach ja komt zo vaak voor !

daarvoor zijn het paarden , anders had ik wel een robot gekocht !

liefs femke

Idd! Ik moet er ook af en toe echt heel hard om lachen als hij zich "misdraagt", het zijn af en toe net kinderen!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:34

Ik neem die van mij ook los uit de paddock mee, en ze staat los bij het poetsen.
Bij het poetsen wil ze nog wel eens de stal inlopen, en dan op het moment net als ik wat aan het doen ben :+
Ze loopt soms ook te vroeg uit de paddock voordat ik klaar ben.
ze loopt altijd de stallen in!
Meestal netjes haar eigen stal, maar soms gaan ze ook wel eens een andere stal in :+