hengstigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:29

ik weet niet of dit hier goed staat, indien niet, verplaatsen aub

mijn vraag is: hengstigheid bij merrie's, veranderen alle merrie's zo hard van gedrag of zijn er waar je het amper bij merkt?
en hoelang duurt dit of is er geen termijn op te plakken?

gisteren heb ik op een hengstige merrie moeten rijden, normaal is dit het rustigste paard van stal maar nu kon je het vergelijken met een tornado :s

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:33

Hengstigheid bij merries is net als de menstruatie bij ons vrouwen. De 1 ligt een week plat op bed en de ander kan blijven lachen.

Kortom, het verschilt per merrie! Sommige merries kan je tijdens de hengstigheid niet poetsen bij de buik en bij een ander weer wel.
Als ik het goed heb duurt het bij een merrie 3-7 dagen.
Hier een interessant stukje over de hengstigheid.
http://www.paarden-info.be/fokken-vruch ... merrie.php

:wave:

petitparis

Re: hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:55

idd hengstigheid bij merries kan enorm verschillen. Er zijn er waar je het amper aan merkt en je hebt er waarmee je nog geen andere merrie mee kan passeren zonder gillen en slaan, of tijdens het rijden overgevoelig of tijdens het borstelen niet aan buik/lies en nierstreek (eierstokken) kunnen komen

Als het een troost mag zijn, bij ons zeggen ze dat de merries waar je bijna niks aan merkt, de ergste zijn qua karakter, want die dus ook constant, "vervelend" kunnen zijn ipv enkele dagen/maand :D

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:57

Hehehe, een merrie bij ons op de manege kan normaal juist best een chagrijn zijn, maar als ze hengstig is kruipt ze gewoon hélemaal in je. En 'plassen' als een gek! Ze wordt dus echt extreem knuffelig.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:13

als die van mij hengstig is merk ik er zelf niks van. In omgang blijft ze precies hetzelfde, alleen in het land, met de paarden onderling, wordt het een chagerijntje. Zodra er dan 1 aan dr gaat ruiken, staat ze meteen te gillen en zuur te kijken.

angel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:16

mijne doet meestal wel een beetje gillerig maar voor de rest ondervind ik er geen last van. Wel is ze de eerste dag echt een beetje ziek ervan dus krijgt ze altijd vrij :o

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:17

hooguit wat eerder geschokt door iets wat ze onderweg tegenkomt.

Chidais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:06

Mijn paint merrie had dat op het begin dat ik haar had ook heel erg. Maar na een tijd werd dat beter, je merkt nog wel dat ze hengstig is maar niet meer zo extreem.
De draver van mijn pa, daar merken we het alleen maar aan door de ruin die er bij staat :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:42

Als het een troost mag zijn, bij ons zeggen ze dat de merries waar je bijna niks aan merkt, de ergste zijn qua karakter, want die dus ook constant, "vervelend" kunnen zijn ipv enkele dagen/maand :D[/quote]

nu je het zegt merk ik dat ik daar ook al ervaring mee heb :)

de merrie waar ik meestal op rij is meestal wel chagrijnig in de stal, en toen zij hengstig stond merkte je het alleen doordat ze veel meer plaste

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:44

ik moet mijn merrie laten scannen bij de VA om te kijken of ze hengstig is. Zelfs een schouwhengstje doet bijna niets bij mijn meisje.. merk er dus ook nooit wat aan.