Als Belg starten in Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Als Belg starten in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:10

Mag het? Kan het? Hoe werkt het?
Momenteel rijd ik bij een Belgische vereniging maar daar heb ik meer dan eens meer dan mijn buik van vol. Omdat we niet zo ver van de grens wonen was ik aan het bekijken of ik eventueel als Belgische ook in Nederland mag starten.
Zo ja: hoe gaat dit dan in zijn werk?

Dank bij voorbaat

Anoniem

Re: Als Belg starten in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:12

Je moet dan lid worden van een Nederlandse rijvereniging en dan kan je via de KNHS een startkaart aanvragen en mag je gewoon ook in NL starten.. Ik heb mijn paard verkocht naar Belgie en hij leste bij een vrouw die dat ook zo deed, zowel in Belgie als in NL reed ze wedstrijden :j

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:15

Je moet dan inderdaad lid worden van een vereniging en dan mag je in NL starten, maar je mag niet en in NL, en in Belgie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:17

liberty schreef:
Je moet dan inderdaad lid worden van een vereniging en dan mag je in NL starten, maar je mag niet en in NL, en in Belgie..

Zij bleef ook gewoon lid in Belgie bij een club en starte gewoon in beide landen.. Waarom zou dat niet mogen?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:29

Hebben eens nagevraagd voor een meisje dat lid wilde worden en dat mocht niet. Je kan voor een organisatie uitkomen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:38

Oh, maar het kan dus wel? En een lijst met verenigingen vind ik ongetwijfeld op de KNHS site!
Bedankt alvast voor jullie hulp. Heeft er iemand ook zelf/persoonlijk ervaring mee?
Kan je bv niet in de zomer bij de ene, in de winter bij de andere? Ik meen mij te herinneren dat iemand op mijn oude club dat ooit gedaan heeft. Wel al vele jaren geleden, misschien is het intussen veranderd. Maar goed, ik heb mijn buik vol van het Belgische systeem, dus voor mij niet van toepassing... maar uit interesse.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:40

Je kunt ook een gastlicentie voor nederland nemen als je niet heel vaak wedstrijd rijd. Dat is goedkoper als een startkaart. Je krijgt dan een setje blanco coupons.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:41

Oh, ook interessant! Dan mag ik gewoon een aantal keer per seizoen meedoen en als mijn pakje leeg is moet ik wachten tot volgend jaar / een startkaart nemen? Ofzoiets?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:41

Memuska, je hebt PB terug.

Relaxed: dat mag idd niet, je mag maar voor een land tegelijk uitkomen en binnen een land zitten er meestal nog beperkingen op lid worden bij andere basisbonden vanuit de reglementen van de bonden. Wil trouwens niet zeggen dat dit in de grensstreken niet massaal gewoon wordt gedaan, maar het mag eigenlijk niet.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 08:45

Thx Urielle!

Wat niet weet... ;-)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:23

In welke omgeving zou je dan gaan starten Carolien?

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:13

Ik wil ook in Nederland starten, want ik heb ook mijn buik vol van het Belgische systeem!

Blijf jij trouwens gewoon in dezelfde klasse rijden? Ik twijfel om één of enkele klassen lager te starten, omdat de concurrentie in Ndl toch wel sterker is, lijkt mij.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:53

@ Chrisje: ik woon niet zo ver van Eindhoven dus dat lijkt me het meest logische

@ Orlinapaard: ik weet het niet... Federatie reed ik eel hoger als wat ik nu doe, dus ik ga zo ongeveer halfweg beginnen denk ik...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:21

Inderdaad.

Volgens mij moet je gewoon B starten als je in NL wilt gaan starten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:47

Je kunt op je eigen nivo instromen in NL. Soms zijn ze wel achter met hun administratie en krijg je brieven die niet van toepassing zijn (dat je te hoog bent gestart of niet bevoegd om een hengst uit te brengen :roll: ). Dus vaak ben je wel veel met ze aan het bellen om alles in orde te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:41

Je hebt twee keuzes:
- of je haalt een attest bij de Belgische bond waar je was aangesloten en je laat het gelijkschakelen zodat je (ongeveer) op je oude niveau mag starten.
- of je doet het dus helemaal zwart, gaat over en dan begin je dus altijd helemaal onderaan in de klasse B.

Je mag in Nederland niet zomaar een klasse kiezen.

donnata

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:58

Hallo, je kunt bij de KNHS (Hippische sportbond in Nederland) een gastlicentie aanvragen. Zie: www.knhs.nl
Succes!
Maria