sporen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_maaikie_

sporen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:12

Naja... ik rijd dus op een fries (verzorgpaard :D ) en ik wil dus spoortjes gaan gebruiken voor de verfijning vd hulpen, verder word hij altijd met sporen gereden maar ik vond dat niet nodig..

maar nu ik verder in de sport ga wil ik ze gaan gebruiken ( heb al eens gereden met sporen op die fries, ze reageert idd wel beter)
maar nu is mijn vraag; moet ik gewoon knopspoortjes pakken, want de eigenaar gebruikt van die gigantische sporen ( volgensmij bloksporen 2cm ofzo) :9

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:13

Je kan beter lange als korte hebben.
Met korte moet je een hoop moeite doen om je paard te raken waardoor je al snel te grof bent.
Met lange hoef je maar weinige te doen om je paard te raken en kan dat veel subtieler.

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:15

oke, maar dan toch, is het niet slim om eerst met kleinere te beginnen voordat ik dalyk steeds mn paard sta lek te steken omdat ik niet gewend ben met sporen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:17

Misschien is het dan beter om niet aan sporen te beginnen.
Die knopjes zijn echt kleredingen omdat je er al gauw te grof mee bent.
Je hoeft heus geen prikkers te nemen an 3.5 cm, ik heb 2.5 en die bevallen mij prima.

Misschien moet je eens kijken naar impuls spoortjes, die zijn best heel zacht.
http://www.agradi.nl/product_thumbs_135/4038760.jpg

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:19

ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen :o )

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:21

Ik zou ook iets langere sporen nemen...

Maar dat is vooral uit ervaring, met knopjes reed ik wel eens een paard open maar met de langere sporen hield ik mijn voeten stiller omdat ik ander er te veel aan zat.

De sporen die ik gebruik zijn 2 cm
Laatst bijgewerkt door tjeertje op 21-03-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilco

Misschien moet je even overleggen wat de eigenaar vind...en misschien kan die jou aan sporen helpen

Judass

Sporen zijn niet om te gebruiken als ze niet goed op je been is! Enkel en alleen om je hulpen te verfijnen.

maar je vraag was welke je wilde gebruiken. Je hebt ook langere die eindige in een bolletje, mischien zijn die dan een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:22

_maaikie_ schreef:
ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen :o )

Dan reageert ze over een half jaar ook niet meer op je spoor.
Paard moet aan de hulpen zijn. Niet aan de hulpmiddelen ;)
Rijtechnisch oplossen dus. Grovere middelen gaan je niet helpen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:22

je kan ook nieuwe afspraken met der maken.
ik geef been om in draf te willen dus ga je. gene reactie been met een tik met je zweep net achter je been. gaat ze vooruit belonen. en zo zorgen dat ze steeds meer reageert op je beenhulp.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:23

Sonja schreef:
_maaikie_ schreef:

Dan reageert ze over een half jaar ook niet meer op je spoor.
Paard moet aan de hulpen zijn. Niet aan de hulpmiddelen ;)
Rijtechnisch oplossen dus. Grovere middelen gaan je niet helpen.

je haalt me de worden uit m'n mond

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:25

judith370 schreef:
Sporen zijn niet om te gebruiken als ze niet goed op je been is! Enkel en alleen om je hulpen te verfijnen.

maar je vraag was welke je wilde gebruiken. Je hebt ook langere die eindige in een bolletje, mischien zijn die dan een optie.

ben weer lekker scheel bezig, had niet gezien wat je erna zei.. :Y)

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:27

ikke20 schreef:
je kan ook nieuwe afspraken met der maken.
ik geef been om in draf te willen dus ga je. gene reactie been met een tik met je zweep net achter je been. gaat ze vooruit belonen. en zo zorgen dat ze steeds meer reageert op je beenhulp.

in draf krijg ik dr wel, kga dr niet porren met een stuk ijzer voor in draf.. :P
maar ze doet dus niks voor het been zoals wijken enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:28

DUS is ze niet aan de hulpen... ;)

Paard voelt een vlieg landen op z'n vacht, dus waarom zou ze niet opzij gaan voor druk van jouw kuit?

_maaikie_

Re: sporen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:32

ja maar de draf en galop enzo krijg ik dr wel maar wijken enzo is het probleem.. de eigenaar zei trouwens, dat ze dat nooit goed had gedaan en ik gewoon sporen moest pakken met 2-3cm dingetje ff naam vergeten :o maarja of ik nou meteen met van die giga sporen moet gaan rijden ( ze is t wel gewend) maar ik niet dus misschien dat ik ze dan verkeerd gebruik..

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:33

Sonja schreef:
DUS is ze niet aan de hulpen... ;)

Paard voelt een vlieg landen op z'n vacht, dus waarom zou ze niet opzij gaan voor druk van jouw kuit?

het is niet de eerste eigenaar, maar de vrouw ( eerste eigenaar) heeft het paardje denk ik helemaal stomp geschopt daar want raak dr kont maar eens aan met 1vinger je zal t weten :7 maar je kan dr ( bijwijze van spreke) nog slaan met je vuist bij dr buik en ze voelt er echt niks van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:34

Tja, persoonlijk vind ik dat echt geen goed advies van de eigenaar. Maar ja, wie betaalt bepaalt, dus als hij vindt dat je met sporen moet rijden...

Persoonlijk zou ik dat dier eerst vanaf de grond beter leren wijken voor druk, en het dan onder het zadel gewoon overnemen. Bij mij wijken driejarigen die 5 x onder het zadel zijn geweest al netjes voor het been en daar heb ik echt geen spoor voor nodig...

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:36

Sonja, dat hebben we ( voornamelyk ik) al gedaan samen met de eigenaar van de pensionstalling ( die rijd nu zon 20jaar ofzo maar dat doet er niet toe) maar ze voelt het niet of ze vertikt het gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:38

Wat de ervaring mij leert is dat ervaring me niet zoveel zegt...

Maar goed, als jullie sporen willen gebruiken, dan vooral doen. Ik zou een stomp wieltje adviseren in plaats van een knopspoor. Een stomp wieltje verdeelt de druk goed en 'kietelt' ipv dat het prikt.

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:39

IK was in het begin er ook tegen, maar om er nou iedere keer als ik erop zit als een gek sta te schoppe met mn been is ook weer zoiets, en ik zal eens overleggen met de eigenaar of het niet iets is een stomp wieltje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:41

Schoppen heeft ook geen zin, daar heb je gelijk in. Maar ECHT, jouw antwoord ligt in voorbereiden vanaf de grond, niet in grotere hulpmiddelen... :o

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:41

Misschien heb je dan meer aan instructie dan aan een spoortje, iets simpels als wijken moet je toch echt wel kunnen doen zonder sporen.
Misschien moet je inderdaad ook stoppen met schoppen, maar je hulpen zelf iets verfijnen, dus geen botte schop, maar een klein prikje. Heeft waarschijnlijk toch met het slecht aan het been zijn te maken, hoe lichter ze op het been zijn, hoe minder moeite jij hoeft te doen om iets voor elkaar te krijgen.

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:43

naja, ik zal dan maar eens overleggen met de eigenaar of het niet iets is om eens een prof naar te late kijken,

@hyppolyte, ik heb al een instructie voor 2-3x per week ligt eraan of het uitkomt.. en die zegt ook: SPOREN
maarja omdat ik er zo op tegen was dacht ik, misschien krijg ik wat info ofzo op bokt ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:46

Tsja, ik ken ook een paar instructiemiepjes die hun lesklanten met sporen laten rijden omdat ze niet voorwaarts te krijgen zijn :+. Zou dan toch op zoek gaan naar een andere lesmiep, gevoeligheid op het been krijg je niet voor elkaar met sporen te gaan rijden, dat moet je toch echt anders oplossen.

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:49

voorwaarts krijg ik dr wel, maar het is het wijken enzo ( heel stom op andere paarden lukt het wel zonder spootjes hoor :P ) en die andere instructeur komt eral aan, we waren erachter gekomen dat ze steeds spullen stal, 2zadels gestolen etc etc.. :S