Welke soorten leer + verschillen ertussen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Welke soorten leer + verschillen ertussen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:45

Hoi!

Zou er mij iemand eens kunnen vertellen welke soorten leer er precies zijn en wat de verschillen er zo tussen zijn.
Want ik kom nogal zot van al die soorten en het onderscheid ; als je veel rijdt moet je dat gebruiken en anders dat enzoverder!
Op de site van Cavallo zag ik ook staan nappaleer, kangerouleer, volnerds rundsleer, kalfsleer, ..
Vaak zie ik ook van dat leer dat behoorlijk blinkt en echt zeer zacht lijkt maar wel heel rimpelig. Dus echt zo bijna soepel plooibaar leer en ook dun lijkt het. Mooi vind ik het niet, maar functioneel lijkt het me wel... weet iemand de naam hiervan?

Groetjes, Magali

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:02

Kalfsleer en nappaleer is erg zacht en soepel, dat kan dus wel eens gaan rimpelen maar zit wel erg comfortabel. Sommigen vinden het heerlijk
zoveel contact te hebben met het paard (zoals ik) maar andere houden meer van een stevigere, rundsleren laars. Deze geeft meer steun maar is
dus vele stijver van schacht, je hebt hier nog erg grote verschillen in (vb. petrie versus lipica of cavallo). Blinken hangt ook af van laars tot laars,
die van petrie krijg je vaak mooi blinkend maar andere merken dan weer niet zo goed. Kangerouleer heb ik wel al eens gezien, maar nog nooit echt
vastgehad, ik denk dat het zo wat tussen rundsleer en kalfsleer in ligt maar het is wel duurder dus misschien slijtvaster?
Oja, kalfsleer gaat vaak minder lang mee dan rundsleer omdat het kwetsbaarder is, ook sneller krassen enz. :) Vaak kiest men daarom voor
een rundsleren laars voor thuis als trainingslaars en een kalfsleren op wedstrijd, maar dat is natuurlijk geheel eigen keuze.
Ik hoop je hiermee te kunnen helpen, wellicht kan er iemand mij nog wel aanvullen.

magli

Re: Welke soorten leer + verschillen ertussen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:49

Ja, je hebt me zeker geholpen! De schacht, is dat het bovenste buitenste deel van de laars, met de boog enzo? En het verschil tussen petrie vs lipica/cavallo is dat Petrie juist nog steviger is of juist omgekeerd?