Onrust op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne80

Onrust op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 15:55

Graag hoor ik jullie ideeën en mening over het volgende.....

Ik heb twee paardjes bij huis. Twee stallen met een stukje verhard ervoor van ongeveer 8x4 meter en daaraan grenzend de wei. Die is 3500 m2 en in drie stukjes gedeeld. Het stukje wat het dichtst bij de stallen is is voor de winter. Dit lopen ze aardig zwart. Ze kunnen overdag dus gewoon in de stallen komen en op het verharde stukje staan grote bakken met hooi.
Nu heb ik sinds drie maanden een ander paardje bij mijn merrie staan en hij wil het allerliefste in de wei staan. Mijn merrie vind het heerlijk om lekker hooi te eten bij de bak maar dit doet ze dus niet meer omdat de ruin niet met haar meegaat.... Ze krijgen hier onbeperkt hooi en twee handjes grasbrok, een worteltje en wat vitaminenbrokjes. Nu merk ik dus dat ze zeer onrustig zijn in de wei, er staat geen sprietje meer in en als ze dus niet naar de bakken gaan om hooi te eten tja dan worden ze lekker onrustig met niks in hun buik..... Als ik dan kom om half zes krijg ik bijna niet binnen van de stress.... Dus heb ik vorige week maar twee kleinere bakken met een plak hooi in de wei gezet omdat ze het dan eerder gaan eten misschien. Ik vind het helemaal niet handig want op de stenen kun je het tenminste wegvegen. Ik dacht dat het hielp maar vandaag dus helemaal niet. Nu heb ik ze sinds drie nachten ook 's nachts op het verharde staan.
We zijn er nog mee bezig om misschien een bak te maken op het stukje waar ze nu staan zodat ze daar ook 's nachts kunnen staan. Is in de zomer ook wel fijn. Maar dat is nu nog niet zo en ik ben bang dat als ik het weitje 's nachts openlaat ze ook niet gaan eten. En ze lopen het nog meer zwart dus gras kan ik daar dan wel vergeten.
Ze hebben gewoon honger want nu heb ik ze net met veel pijn en moeite op het harde gezet en de wei dichtgedaan. Ze eten alsof ze al jaren niks gehad hebben. Terwijl het er de hele dag gewoon staat.

Sorry voor het lange verhaal maar ik zit er erg mee. Ik heb een hekel aan dat gestresste gedoe, dat hoeft helemaal niet. Ook wel eens gedacht dat het ligt aan de extra vitaminen die ze krijgen want verder krijgen ze niet veel.

Groetjes,

Evelyne

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:14

Heeft je merrie lang alleen gestaan? Je hoort weleens dat paarden die lang alleen zijn geweest, daarna gaan overcompenseren als er wel een maatje is, dus als idioten bij dat maatje willen blijven. Het klinkt een beetje of dat aan de hand is met je paarden.
Is er iets gebeurd bij de voerbakken, misschien dat ze er daarom niet durven te komen? Een normaal paard gaat als ie echt honger heeft, echt wel eten! Vreemde zaak!

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 16:28

Nee, ze heeft niet alleen gestaan. Haar oude maatje was wel dominant en zij ondergeschikt. Het nieuwe maatje is juist ondergschikt aan haar... Dus ze is gewisseld van rang. Ik snap er ook helemaal niks van.... Er is naar mijn weten niks gebeurd bij de bakken. Ze staan op dit stukje ook 's nachts en dat gaat prima. Ze zijn dan erg relaxed. Ik kreeg van iemand een idee om aan het verharde een stukje wei te doen maar de rest af te sluiten. Beter een kleiner stuk waar ze rustig zijn en hooi eten dan een groter stuk met stress.
Ik probeer het zo goed te doen.... veel buiten met onbeperkt hooi.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:32

Heeft die ruin geen pijnlijke voeten op het harde? Kunnen deze 2 dieren apart (uit het zicht) zonder dat ze de boel afbreken?
Observeer dit weekeind ze eens langdurig en kijk wat ze echt doen de hele dag.
Wei zou ik behalve het winterdeel inderdaad afsluiten, gras stuk laten lopen levert niks op.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 16:37

Tja, pijnlijke voeten.....Nooit aan gedacht..... Maar waarom is er dan ook onrust bij eten in de wei?
We rijden altijd samen dus nog niet geprobeerd ze apart te houden. Maar ze klitten niet hoor...Mijn merrie is wel een dominante merrie. Ze gaan uit zichzelf gewoon ieder in een stal staan. Ik heb ze nu dus op het winterweitje van ongeveer 20 bij 50 meter. Zal ik hiervan een stukje afzetten wat grenst aan de stallen/verharde? Zodat ze dichter bij stal staan en misschien eerder gaan eten. Dat totdat er weer gras is.... en meer te doen.