Lederen laars te smal, is al opgerekt, rits een optie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sambucca

Lederen laars te smal, is al opgerekt, rits een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:12

Hoi!

Ik heb hele mooie 2e hands lederen laarzen voor een koopje op de kop kunnen tikken. Ze zijn alleen bovenaan te strak en ik kom er niet in. Ik heb ze al uit laten rekken, maar dan knellen ze nog af.
Geeft het inzetten van een rits meer ruimte?
Een rits inzetten kost hier 40 euro. Ik vind het zonde om die erin te zetten als het misschien toch geen nut heeft. Ik krijg ze ook niet verkocht, dus zit te twijfelen of ik het wel of niet zal doen.

Dus wie heeft er ervaring met het inzetten van een rits?? :D

Alvast bedankt!

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:46

Nogmals oprekken heeft geen zin, is superslecht voor de kwaliteit van de laars. Een rits scheelt je ongeveer 1cm. Je kunt ook vragen of de schoenmaker een stukje elastiek ertussen kan zetten, dat scheelt iets meer.

Zelf doe ik niet aan ritsen, elastiek en oprekken. Ik heb oude wetse kachelpijpen en dat voelt prima!

123468086

Re: Lederen laars te smal, is al opgerekt, rits een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:48

Ik heb in mijn oude rijlaarzen ook een elastiek laten zetten boven in een driehoekje. Zie je niks van en het is een stuk makkelijker. Heb nu toch nieuwe goed passende petries gekocht, rijd toch stukken fijner.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:15

geen rist maar elastiek overdekt met leer! makkeliijker in onderhoud, gaat niet kapot en zit veel fijner!

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:25

Ik zou ook gaan voor een elastieken stukje in plaats van een rits. Bij mij leven ritsen namelijk niet zo lang :+
Als je dan een stukje leer over het elastiek hebt valt het ook niet zo op.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:31

ik heb ook ritsen in de laars laten zetten door een schoenmaker. de laarzen zijn kapot en de rits zit nog steeds.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:46

Ik heb mijn laarzen naar een ruitersportzaak gebracht welke ze opstuurde. Ik heb aan de binnenvoorzijde ritsen laten zetten. Naast het oprekken, wat vaak langzaamaan weer teruggaat, heb ik er bijna 2 cm ruimte mee gewonnen. De rits zit nu alweer een aantal jaren in mijn laarzen en ze doen het nog steeds super!

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 17:22

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de gok genomen en er ritsen laten inzetten door de schoenmaker. Heel mooi gedaan. Maar ze zitten nog iets strak, dus hoop dat ik ze nog uitloop...