Van onderdanige pispaal naar alpha merrie...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Van onderdanige pispaal naar alpha merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:38

Indiana is ALTIJD een heel onderdanig paardje geweest. Ze liet zich in elkaar meppen en bleef dan gewoon staan terwijl ze wel stond te smakken. Ik heb altijd gezegd dat ze van zich af moet trappen, en het lijkt zijn vruchten af te werpen ;)

Sinds 1 maart staat ze op een nieuwe stal in een nieuwe `kudde`. Ze staat samen met 2 andere bonte merries en is het grootst, maar ook het jongst. Het mooie is dat zij nu de alpha merrie van de kudde is! Ik had dat nooit durven denken en lach ook stiekem als ze een ander weer bij HAAR hooi, of HAAR baasje, of HAAR drinken weg jaagt.

Het heeft zo zijn voor en nadelen...

voordelen:
ik hoef niet bang te zijn dat ze hooi tekort komt :Y)
ze ontvangt niet meer zoveel trappen als eerst
ik kan HEERLIJK in de paddock met haar knuffelen, ze wordt niet meer bij me weggejaagd
ik heb het idee dat het goed is voor haar eigenwaarde :D ze zit in ieder geval erg goed in haar vel :)

nadelen:
ook met rijden is ze veranderd... daar zit nog wel wat werk in
ze beschouwt het echt als HAAR kudde, en wil liever ook niet weg van ze... ook daar zit wat werk in, maar gaat al beter.

tsja en vast nog wel meer voor- en nadelen :)

Hebben jullie ook wel eens zo`n enorme verandering bij een paard/pony gezien? Van laagste naar hoogste in een kudde vind ik een behoorlijke verandering en ik moet er zelf ook nog even aan wennen... Gelukkig heeft ze nu wel weer door dat ik nog altijd boven haar sta ;) Maar toch... Mijn brave paardje kan ineens een ander paard wegjagen!

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:00

Oohja heb ik zeker meegemaakt met onze Merrie Athea !

Alleen daar was de verandering eerder van een rustig, mak en bomproof paard in een pittige dame met een eigen willetje dat plots schrik heeft van struikjes en paaltjes :Y) .. Ze stond namelijk al een jaar op de manège, nooit buiten komen, redelijk eenzaam en ja, nu 24/7 buiten op de wei .. Je zou voor minder veranderen hé :P

ikenindi

Re: Van onderdanige pispaal naar alpha merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:34

Nou het schrikken is hier niet echt het geval. Wel ERG onrustig als ik haar bij haar kudde weg haal. Maar daar gaan we gewoon aan werken. Verder ben ik erg blij met de verandering ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:25

Mijn paard, een ruin, is van het type dat zorgt dat hij zich inslijmt bij een dominante ruin, daar steeds achteraan hobbelt en zo dankzij zijn vriendje genoeg hooi en andere privileges krijgt. Dat was zo in de kudde waar zijn vorige eigenaar hem in had staan en dat was ook zo toen hij bij mij kwam. Voor een paar weken. Na die paar weken verhuisde hij naar een andere stalling, kwam daar bij twee jongere ruinen, een welshmerrie en een oude warmbloed te staan. En wat denk je: mijn paard, dat absoluut geen merriepaard is, had binnen 24 uur die merrie veroverd (swaffel swaffel :o ) en had de leiding over de groep overgenomen!

Nu staat hij met een draver, en is hij weer de meehobbelaar. Overmorgen komen er twee nieuwe paarden bij, ben benieuwd of hij dan verandert.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:13

PP --> OPG

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:48

Waarschijnlijk opdat ze altijd onderdanig is geweest neemt ze het er nu van en ik denk dat het heel belangrijk is voor jouw om bazig of dominant gedrag niet te pikken als jij met haar bezig bent en ze niet meer bij de groep staat misschien dat het ook een vorm is van jouw willen verdedigen en dat is best leuk allemaal maar het kan ook de verkeerde kant opdraaien als ze ook jouw als onderdeel gaat zien van de kudde en zij de dienst uit wil gaan maken en is wel een beetje drasties maar het kan

succes ermee

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:53

Mijn ene merrie was bij haar vorige eigenaar ook de laagst in rang staande. Nu is ze hier al 6 jaar de baas ;).

Haar 3 jaar oude dochter zit hier thuis een beetje in het midden, een beetje op leeftijd. De volwassen pony's die er al liepen toen ze geboren werd zijn de baas, de jonkies de er na haar bij gekomen zijn staan onder haar. Maar afgelopen winter in een groep van een stuk 15 pony's (1 jaaringen, een twenter en mijn 3 jarige van mij, en de rest is een gevestigde groep) was ze de baas. Zelfs van een merrie die daar al jaren de baas is.
Nu ze weer thuis is staat ze gewoon weer op haar oude plekje.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:57

Bij mij is het juist andersom geweest. Mevrouw was eerst zo dominant dat ze alles uit de wei kon trappen ongeacht wat het was. Nu staat ze met een groepje en is ze echt de laagste. Ze staat vaak ook alleen bij de groep vandaan. Ze wordt weggejaagd maar niet in mekaar geslagen. Ze loopt liever weg bij de problemen. Af en toe zie je dr kroelen met een andere merrie maar dat is echt heel af en toe.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:07

Ook hier liep mijn merrie altijd weg voor anderen, tót ze met een nóg onderdanigere ruin kwam te staan. Nu weet ze wat ze kan en is ze mooi de baas :D
Die rol ligt haar veel beter, ze zit beter in haar vel en gedraagt zich fijn, ook naar mij toe.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:07

Mijn merrie is de laagste in de rangorde maar ze laat zeker niet over zich heen lopen. En ze gaat ook niet zomaar aan de kant voor de leider. Laast jaagde de leider haar weg bij haar eten ze liep weg, kwam weer terug om hem een trap tegen z'n hoofd te geven. Toen moest ze wel even maken dat ze weg kwam. Maar goed ze doet het de volgende keer weer net zo hard. Ze is een beetje aan het testen hoe ver ze kan gaan. Ze is trouwens wel meestal degene die als eerste loopt als ze ergens van schrikken of als ze de gekke 5 min hebben. Maar weet niet of dat iets zegt.

Hier is in ieder geval al zo'n 10 jaar dezelfde leider en mevrouwtje zou graag dat stokje overnemen denk ik maar goed zal haar niet gaan lukken denk ik :P