Sinds ongeveer een maandje heb ik een nieuw paard. Toen hij bij ons op stal kwam was hij druk en gestressed wat opzich niet zo vreemd is aangezien alles nieuw is voor hem.
Hij is 8 jaar maar is nooit echt ergens op vreemd terrein geweest, geen wedstrijden buitenritten etc...
Nu is hij rustig en relaxed in de omgang, wat me na een maand niet tegenvalt. Rijden gaat naar omstandigheden ook goed.
Mijn probleem is dus echter met vreemd terrein. Hij is doodsbang als ik met hem van het stal terrein wil lopen. Graag wil ik hem aan de hand een stukje verderop naar een park meenemen maar dat houdt in zo`n 300meter langs een weg met fietspad lopen waar hij dus echt bang is. Hij freaked niet zozeer maar ik zie aan zijn ogen dat hij bang is hij kruipt ook helemaal inelkaar, staat helemaal stijf en begint achter zowat te trillen. Auotos etcc is hij hiet zozeer bang voor maar dus wel rare geluiden en gewoon niet durven te lopen hij blijft stokstijf staan en verzet geen stap.
Ik push hem dan niet vind het gewoon zielig om hem zo te zien en ik geef op en ga terug naar de stal. Onmiddelijk als we de oprit weer oplopen is hij weer ontspannen.
Hebben jullie ideen wat ik het beste kan doen? Ik probeer elke dag een meter verder te gaan maar dat gaat dus nog wel even duren
Ik wil zo graag buitenrijden met hem maar zie dat dus echt niet gebeuren
Alvast dank voor het lezen en tips, ervaringen met zelfde gedrag zijn zeer welkom
Perdi.