Trailer inladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ovklein

Trailer inladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:40

Hallo,

ik heb net een trailer gekocht (Humbaur Parade 1.5paards + zadelkamer) en in mijn trailer staan aan de voorkant twee ringen aan de zijkant van de trailer. Aan welke ring moet ik dan mijn halstertouw bevestigen, of moet ik twee kettingen kopen en die aan allebei de twee ringen koppelen?

Ook vroeg ik me af in welke volgorde je moet inladen; of je eerst het paard zelf moet laten naar binnen lopen en dan kontstang vastmaken, of eerst zelf vastmaken en dan achterom kontstang vastmaken (als het paard dan bijv. opeens gaat hangen??)

Alvast bedankt! ;)

Groetjes

Sim

Re: Trailer inladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:40

WD V -> TAO

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:41

Ik zou hem aan twee touwen vastzetten NADAT de stang achter hem vast is. Op die manier kan hij niet gaan hangen!
Met uitladen eerst je paard los, daarna de stang los!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:43

Ik maak mijn paard gewoon aan een kant vast :) Maar je kunt ook gewoon twee kettingen doen.
Over het inladen: Je moet altijd met z'n tweeën zijn. De een laad het paard in en de ander doet meteen de kontstang er achter. Als de bilstang vastzit kun je je paard vastmaken :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:45

hafjelinger schreef:
Over het inladen: Je moet altijd met z'n tweeën zijn. De een laad het paard in en de ander doet meteen de kontstang er achter. Als de bilstang vastzit kun je je paard vastmaken :)

Wat een onzin. In eerste instantie zou ik het eerst met z'n tweeen doen. Als hij braaf is en je voldoende geoefend hebt, kan je het ook alleen!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:45

vastmaken maakt eigelijk niet zo heel veel uit je kunt hem aan een ring vast maken. maar als je het fijn vind en het paard het gewend is kun je hem ook aan beide vast maken maar dan idd een extra keting hebben.

het opladen, aangezien je leeftijd dacht ik zo dat je niet helemaal alleen oplaad.
altans lijkt het mij zowiezo niet zo fijn alleen inladen :)

maar dan zou ik eerst het paard vast maken en dan de stang er achter en klep dicht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:46

hafjelinger schreef:
Ik maak mijn paard gewoon aan een kant vast :) Maar je kunt ook gewoon twee kettingen doen.

welnee, touwtje over de hals en paard de trailer insturen. Met eruit gaan even bijsturen aan de staart. Vastmaken ligt eraan wat het paard fijn vindt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:47

mo_van_dijk schreef:
hafjelinger schreef:

Wat een onzin. In eerste instantie zou ik het eerst met z'n tweeen doen. Als hij braaf is en je voldoende geoefend hebt, kan je het ook alleen!

Wat als je paard, zoals TS zegt, gaat hangen? Veiligheid voor alles! En er is altijd wel iemand die je wil helpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:48

wanneer moet een paard gaan hangen? Je maakt de touwen immers pas vast nadat je de stang vast hebt gemaakt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:49

Tja, probeer dat niet bij de onze, die lopen er weer uit als je er niks achter hun is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:49

hafjelinger schreef:
Wat als je paard, zoals TS zegt, gaat hangen? Veiligheid voor alles! En er is altijd wel iemand die je wil helpen.

Wie zegt er dat niet eerst eerst de bilstang vast gaat? Zoals Caira al zegt halstertouw over de hals, bilstang vast, paard vast!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:51

Als je je poaard (nog) niet alleen kan laden, dan zorg je dat je met je paard de trailer inloopt iemand anders de stang erachter doet en dan pas je paard vast zet.

Ik zelf laad altijd alleen, mijn paard is dan ook erg gewend.
Ik heb een 2 paard trailer en zet het midden schot altijd opzij. Dan loop ik naast mijn paard de trailer in. Als we voorin zijn loop ik langs mijn paard terug naar achteren terwijl mijn paard blijft staan. Dan zet ik het tussenschot goed ende stang erachter. Daarna zet ik mijn paard pas vast..!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:51

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:52

mo_van_dijk schreef:
hafjelinger schreef:

Wie zegt er dat niet eerst eerst de bilstang vast gaat? Zoals Caira al zegt halstertouw over de hals, bilstang vast, paard vast!

Mijn ervaring is dat paarden dan weer terug uit de trailer lopen ;) en het is toch een kleine moeite, om ta vragen of iemand je wilt helpen. Gezien de leeftijd van TS zal hij altijd met z'n tweeën zijn.

Maar we gaan nu offtopic.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:53

Niet alle paarden lopen zomaar de trailer in zonder dat je meeloopt..
die van mij kan ik erin zetten. vastmaken en dan pas de stang drachter doen..
het is allemaal per paard verschillend..
je moet gewoon beetje vogelen hoe je het het makkelijkst vind gaan ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:54

Het eerste wat ik een paard leer is dat ze niet achteruit mogen wanneer ik dit niet vraag! Ik heb er een bloedhekel aan als paarden meteen eruit rennen op het moment dat de stang los is! Maar inderdaad, offtopic :D

ovklein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 23:01

Ik kan jullie niet genoeg bedanken voor jullie super informatie!