Inklaringskosten Schiphol bij import paard uit USA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Inklaringskosten Schiphol bij import paard uit USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:05

Wie heeft er ervaring met importeren van een paard (particulier) vanuit USA? En dan wat betreft de inklaringskosten.
Moet je deze direkt op Schiphol betalen? En de BTW? Of krijg je later hiervan de nota's thuisgestuurd?

Nog een ander vraag: het paard is niet gechipt en heeft geen paspoort, dat kan ik pas regelen als ze thuis is. Hoe gaat dat dan als je onverhoopt aangehouden wordt? Natuurlijk heb je dan vast wel één en ander aan papierwerk bij je, zodat je kan aantonen dat het paard net gearriveerd is, maar of men dat als voldoende accepteerd weet ik niet.

Hopelijk heeft iemand voor mij duidelijkheid, met google kwam ik niks verder.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:10

Als je een paard importeert moet je op Schiphol meteen de inklaringskosten en BTW betalen, maar je agent (degene die het inklaren afhandelt) geeft je meestal van tevoren die kosten al op. Je krijgt geen nota's achteraf.
Als je vanaf Schiphol naar huis rijdt heb je de douane documenten bij je en een "vervoersbewijs", dat voldoende is om te laten zien als je wordt aangehouden. Je krijgt een pak papier mee waarop ook de entingen staan vermeld, alleen zijn de entingen in de USA wel afwijkend van die van ons.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:14

Dank je Tosadog, snel antwoord ook :D

Weet je ook wat de kosten zijn, of is het een percentage?
Ik weet niet wie mijn agent is :o? Hoe kan ik hier achter komen?
Wat ik wel weet is dat het bedrijf waar ze in quarantaine staat en die de vlucht regelt de inklaringskosten niet betaald.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:19

De kosten zijn een percentage van de aankoopsom van je paard. je moet de verkoper (of het quarantainestation) dan ook om een factuur vragen (wij hebben vriendelijk gevraagd of er wat aan de waarde verminderd kon worden, scheelt weer hier bij aankomst... ;) )
Je moet zelf zorgen voor een agent hier in NL, maar een goed quarantainestation helpt je daar wel mee.
Ik PB je wel even het adres van eentje die we al 2x op Schiphol hebben gebruikt, een goed en betrouwbaar adres.
Zij zullen je vertellen wat ze nodig hebben om je paard in te kunnen klaren.
Het klopt idd dat het quarantainebedrijf de kosten niet betaald, dat moet je zelf doen via een agent.

Zamora

Re: Inklaringskosten Schiphol bij import paard uit USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:45

World Animal Transport rekende toen 490 euro afhandelingskosten en dan idd nog de overige percentages die worden berekend over het aanschaf bedrag en het transport. Als je een raszuiver paard koopt met stamboek kan je een verklaring hiervan laten aanvragen, kost je eenmalig iets van 80 euro en dat bespaart je weer iets maar dat weet ik ff niet meer haha.
Ik heb met 2 bedrijven geimporteerd en deze hadden beide W.A.T. als agent in NL.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:16

Het best neem je idd een inklaringsbedrijf in de arm. Die kennen de weg en alles zal dan veel sneller afgehandeld worden. Het kost dan wel iets meer als wanneer je het zelf doet.

Vooraf kun je alle eigendomspapieren/rekening aankoop faxen zodat ze op voorhand alvast de kosten kunnen berekenen.

Bij de afhandeling krijg je een bewijs dat het paard 90 dagen in NL mag verblijven zonder 'noodzakelijke papieren' (dus de chip/paspoort). Dit papier moet je bij vervoer dus altijd bij je hebben.

Neem zelf ook kopieën van de papieren mee om aan te tonen dat je de nieuwe eigenaar bent.

Spannend hoor *D

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:12

Dus je kan het ook zelf doen? Heeft de douane dan ook van te voren de papieren nodig?
Ik heb het stamboekpapier al op mijn naam staan en thuis, en natuurlijk de 'aankoopnota' (gekocht van particulier, dus een handgeschreven overéénkomst.

Bij WAT hebben ze mijn mail nog steeds niet beantwoord en ook de telefoon nemen ze niet op. Ik wil het toch graag geregeld hebben voor ik die kant op ga. Want donderdag ga ik zelf naar USA, zodat ik de week erna met eigen paard mee kan vliegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:28

Je kunt het idd zelf doen, zoeke even telefonisch kontakt met de afdeling inklaring dieren en vraag hoe het voor hun het snelste werkt.

Tijd van aankomst is ook belangrijk. Want de dierenarts die ze gezond moet verklaren werkt meestal alleen maar overdag. Als je dus een 'late'vlucht treft dan moet je ook nog rekenen op een nachtje dierenhotel.
Overigens kan de dierenarts dus ook besluiten dat ze nog een dagje moet blijven om bij te komen als hij daar aanleiding voor ziet. En het hotel is ook niet gratis :)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:38

Ze gaat met de vlucht die aankomt om 8 uur 's morgens op Schiphol, dus dat zal geen probleem zijn.

Mijn ervaring (2x groom geweest) is dat ze nauwelijks kijken bij de Vetcheck, dus de kans dat ze daar niet door heen komt is erg klein.
Vorige keer paard met kapotte mond, vond de DA niet interessant.

Ik had al bedacht dat ik misschien even naar het Animal Hotel kan bellen, daar zullen ze vast meer weten. Afdeling inklaring zal daar wel bij in zitten, toch?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:14

Inmiddels heb ik toch mail gehad van WAT.
Komt allemaal goed.
Kosten 300 euro, 6% btw, en stamboekregistratie 95 euro.
Daar was ik van te voren al zo ongeveer vanuit gegaan, dus das mooi.

Bedankt voor het meedenken iedereen.
En natuurlijk komt er een voorstel topic wanneer mijn paard hier is gearriveerd :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:26

Uiteraard :D
Goede reis iig :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:19

Ben benieuwd :D