Paard heeft geen zin in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Paard heeft geen zin in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:38

Hoi Hoi,
Ik probeer altijd zoveel mogelijk te varieëren in het rijden. Ik rijd Ricky elke dag. Een dag niet rijden is een sagerijnige pony en de volgende dag zand happen. Ik heb gelukkig vrij veel keuze om te rijden:
- Rijden in weiland
- Springen in weiland
- NH in weiland
- Buitenrit (5 compleet verschillende routes)
- Naar het water
- Dressuurles
- Longeren
en als laatste: Racen op de baan. Hij vondt dit in het begin zo geweldig, dat ik hem heb ingeschreven voor de ponyrennen op duindigt. Hier zijn sporen en zweep verboden, dus rijd ik hem ook zonder zweep en sporen en schop hem niet. Een kleine aanmoediging met de stem was genoeg. Helaas, nu ik echt begin met de training, lijkt hij het niet leuk meer te vinden, hoewel we toch veel verschillende trainingen doen. elke keer als ik hem opzadel probeer ik zo vrolijk maar toch kalm mogelijk te doen. Hij heeft geen enkel probleem met opzadelen, en ik sinel hem dan ook gaatje voor gaatje aan. Ook het bit word direct aangenomen. Maar toch lijkt hij geen plezier meer te hebben in het rennen. Dit vind ik erg jammer, je moet toch met zijn 2en plezier hebben in het rijden?

Groetjes!

EDIT: Elke keer als ik uit school kom, en roep op 300 meten afstand zijn naam, krijg ik een vrolijk gehinnik terug. Dus verder is hij heel aanhankelijk en een echte vriend, en heeft compleet geen problemen met het rijden. Hij heeft er alleen niet zoveel zin in de laatste tijd op de baan.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 16-03-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Re: Paard heeft geen zin in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:40

mischien heeft hij ergens last van?zadel,tanden, ergens pijn??
er zal toch een oorzaak voor moeten zijn denk ik.
succes,,

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:42

brenniie schreef:
mischien heeft hij ergens last van?zadel,tanden, ergens pijn??
er zal toch een oorzaak voor moeten zijn denk ik.
succes,,

Maar dan zou hij het ook moeten hebben bij alle andere keren als ik niet op de baan heb. Het is echt alleen op de baan. En daar gebruik ik geen ander zadel en/of hoofdstel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:31

Tja, het harde rennen vinden ze ff leuk. Maar zodra je een vaste afspraak hebt kan het zijn dat het meer 'moeten' lijkt ipv 'goh, zullen we dan maar?'

Als ie het niet meer leuk vindt, gewoon wat minder doen en wat meer buitenritjes oid. Miss vindt ie het 1x in de 2 weken of 1x in de maand wel heel leuk:)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:38

Ik zou inderdaad ook denken, het rennen even minderen... Als je dat te vaak doet gaat de lol er snel af. Richt je nu eens tijdelijk op andere dingen.

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:49

ja, ik zou het ook niet fijn vinden om de hele tijd hetzelfde te moeten doen, veel afwisselen, ook zonder zadel rijden vinden paarden wel leuk

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:49

maar het kan idd ook dat hij ergens pijn heeft, dat zal ik als ik jou was eerst nakijken

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:53

Zooeee schreef:
ja, ik zou het ook niet fijn vinden om de hele tijd hetzelfde te moeten doen, veel afwisselen, ook zonder zadel rijden vinden paarden wel leuk

Maar ze zegt in haar openingspost dat ze ook veel afwisselt. ;)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:15

Lauste schreef:
Zooeee schreef:

Maar ze zegt in haar openingspost dat ze ook veel afwisselt. ;)

Inderdaad, en ik 'moet' eigenlijk 1x in de week trainen, dat is ook wat ik nu doe. Om hem nu pats boem aan de rennen mee te laten doen is ook geen veilig idee.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:06

Train je alleen op de baan?
Anders kun je ervoor kiezen om met meerdere paarden en mensen te oefenen. Voor een wedstrijdje zijn de meeste paarden wel te porren

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:55

spyro schreef:
Train je alleen op de baan?
Anders kun je ervoor kiezen om met meerdere paarden en mensen te oefenen. Voor een wedstrijdje zijn de meeste paarden wel te porren

Er is aangeboden om vandaag een wedstrijdje met een draver te doen. :D
Dus vandaag gaat het wel goed komen geloof ik. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:22

Ik moet zeggen dat ik elke dag rijden wel wat veel van het goede vind. Waarom niet een dagje longeren of zo? Kan je ze ook flink mee aan het werk zetten. Of doe eens grondwerk, leer hem kunstjes aan. Is ie ook bezig.

Het rennen zou ik beperken tot 1, hooguit 2 keer per week als training en dan het liefste met een ander paard. De rest van de week steeds iets anders, verras hem. Doe eens gek! Wees creatief.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:31

Voor het rennen worden de spieren wel erg opgerekt....en misschien is dat pijnlijk voor hem.
Bij spierproblemen vindt ik een behandeling van http://www.happy-athlete.nl echt goed.

Misschien is een weekje vakantie leuk voor hem? Lekker grazen aan de hand, een wandeling met hem, kunstjes leren of samen een obstakel parcours lopen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:34

Misschien wordt hij bij het rennen op de baan toch een beetje overvraagt? Of het is zoals hierboven al gezegd; af en toe "even los" vind hij misschien heerlijk..... maar serieus rennen is misschien gewoon niet zo zijn ding.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 17:59

Ik ben erachter gekomen; ik zat hem te veel dwars in zijn mond. :)
Ookal was het maar een heel licht contact, het remde hem. Nu ik de teugels meer liet vieren ging hij veel sneller. :)

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:57

Mooizo! :D
En dan succes met de race!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:00

Wat mick zegt.. Elke dag rijden is best een belasting voor je paard.
Misschien een keertje wandelen of aan de fiets?

alayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:17

Het is ook mogelijk dat hij de eerst keer last had van spierpijn, waardoor hij er daarna toch niet veel zin had.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:19

Misschien is de lol er gewoon af? Dat heeft die van mij met springen. 2 keer is het leuk, de derde keer heeft ze eigenlijk al geen zin meer.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:11

Staat je paard alleen?

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:26

Misschien heeft ze idd de eerste keer ergens last van gehad en nu bang dat ze dat weer krijgt. Konden ze maar praten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:29

zou ze ergens last van hebben?
Een paard wat altijd plezier in het rijden heeft gehad en in ene niet meer is iets medisch mee aan de hand...