wat doe je als je paard tegen je correcties ingaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

wat doe je als je paard tegen je correcties ingaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:27

Beetje vage titel, wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven, sorry daarvoor.

Ik heb een 2-jarige haflingermerrie, die 24/7 met 2 andere paarden op een weide staat. Sinds kort krijgt ze praatjes, en begint ze haar grenzen af te tasten. Een van die grenzen, is mijn persoonlijke ruimte. Ze is soms een beetje opdringerig, en komt dichter bij me staan dan ik aangenaam vind, of gewend ben van andere paarden. Ze doet niet echt wat verkeerd, maar ik ben bang dat als ik dit gedrag 'negeer', ze binnenkort over me heen loopt.
Als ze te dicht komt, laat ik haar resoluut een stapje achteruit zetten. Dit doe ik door lichte druk te geven op haar borst, met een stemcommando erbij (wat ze ook erg goed snapt), of door met mn armen/achterste deel van een halstertouw te wapperen. Het hangt een beetje van de situatie af: Het achteruit zetten doe ik als zij ergens staat waar ik moet zijn, en ik haar daar dus even niet wil hebben (mijn andere merrie gaat dan automatisch uit de weg, zij niet). Het achteruit'wapperen' doe ik als ze zelf plots mijn persoonlijke ruimte binnendringt. Je moet je er trouwens niet te veel bij voorstellen, het is zeker niet zo dat ik haar naar de andere kant van de weide jaag.
Bij deze laatste methode is er tegenwoordig een probleem. Als ik haar 'wegwapper' draait ze haar kont, en durft ze een bok in mijn richting te geven. Het is tot nu toe nooit raak geweest, en ik geloof ook echt niet dat het haar bedoeling is, maar ik beschouw dit als een teken dat ze mijn gezag niet volledig accepteert.
Ook in omgang met de andere paarden merk ik dat ze naar hun zin soms te opdringerig is. Dit wordt door hen dan resoluut afgestraft door een hap in haar richting, en dan is het ook klaar. Dan gaat ze gewoon uit de weg zonder na te trappen.

Ik heb ondertussen geprobeerd om gewoon altijd de methode te gebruiken met commando om haar uit de weg te laten gaan, maar als ze zélf te dicht komt, gaat ze ook daar tegenin. In die zin dat ze dan gewoon 'terugduwt' en niet uit de weg gaat. Zo komt het er gewoonlijk op neer dat ik toch sta te wapperen, want ik als ik wil dat ze achteruit gaat, dan zal ze dat ook gewoon doen.

Nu mijn vraag: wat kan ik hieraan doen? Ik wil namelijk echt niet dat ze haar kont draait en in mijn richting trapt, maar heb geen idee hoe ik hierop hoor te reageren. Verder zou ik graag op termijn tot het punt komen dat ze gewoon uit zichzelf voor me uit de weg gaat, en niet meer in mijn persoonlijke ruimte dringt; kortom, dat ze zich gedraagt zoals mijn andere paarden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:40

Ik vindt dat je het prima doet, dat ze je uittest is normaal, waarschijnlijk begint ze te puberen, zoals kinderen ook doen op een zekere leeftijd.
Misschien zijn er enkele dingen die je moet in het oog houden :
1. Wees consequent en dit is alle opstandigheden en op alle ogenblikken, wit is altijd wit en zwart is altijd zwart, er is geen grijs. Wat nu niet mag mag morgen ook niet.
2. Als je bij haar in de buurt bent gedraag je dan als een "leider" : loop rechtop, toon je zelfzeker, wees kordaat, praat met een krachtige duidelijke stem, enz.
3. Als ze je stemcommando negeerd kan je dit commando luider en kordater herhalen. Toen onze merrie 3 jaar geleden als 2 jarige bij ons kwam heb ik ook enkele keren serieus moeten brullen en dat blijkt erg goed te werken.
Gebruik nu een niveau van commando's waar ze niet tegen in gaat en dan zal je merken dat je geleidelijk dit niveau kan laten zakken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:07

Ik heb een extra lang halstertouw, ik geloof iets van Parelli.
Ik draai dat rond en als ze te dicht in mijn buurt komt, tja dan krijgt ze daar een slinger van.
Bokken in mijn richting no way! :( dan krijgt ze een enorme lel op hetzelfde moment dat ze bokt met datzelfde touw en hoeft ze ook even helemaal niet in mijn buurt te komen.
Korte metten daarmee, net als de andere paarden in de kudde dat bij haar doen. :Y)

Sassol

Re: wat doe je als je paard tegen je correcties ingaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:37

Eigenlijk moet je haar al corrigeren voordat ze in jouw ruimte komt, dus als ze iets te hard op je afloopt, dan al aangeven dat ze daar moet blijven, loopt ze dan door, kun je op dat moment al wat strenger worden. Zo staat ze niet al naast je als jij je 'heftigste' commando geeft. Want ook al komt zij in jouw ruimte, jij bent dan ook in haar ruimte en zal ze dus idd wat harder kunnen reageren.

Kortom: voorkomen is beter dan genezen;)

lisem94

Re: wat doe je als je paard tegen je correcties ingaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:54

Laat zeker niet over je heen lopen
op die leeftijd gaan ze zich vormen en gaan ze leren wat ze wel en niet mogen

dus zorg dat je ten allen tijden de leider/baas bent en laat weten wat je wel en niet pikt streng of niet

maar beloon ook weer de goede dingen zo blijft het leuk voor jouw en het paard

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:03

je bent te lief , ze heeft nu al lak aan je

haar al een mep met halster touw verkopen als ze te dicht in je buurt komt, alla justkid
en bij bokken nog een flinke mep na en geeft dat niet genoeg resultaat loop je haar nog even na ook
verder negeren en geen contact zoeken tot ze zich weer normaal gedraagd

als jij aankomt moet zij wijken en zolang ze dat niet doet , haar links laten liggen en natuurlijk corrigeren met het touwtje
duidelijker kun je niet wezen
meestal leren ze heel snel

ga geen stemcommando's geven
dit is geen oefening, dit is natuurlijk kudde gedrag en heeft niks met haar werkjes te maken
probeer zoveel mogelijk via lichaamsstaal te werken