'vergeten' dat hij verkeersmak is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

'vergeten' dat hij verkeersmak is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:57

Dit leek mij de juiste plek voor dit topic.

Ik heb een fjordje van 12, recreatief mee omgaan en lekker buitenrijden is ons doel ;)
Nu heeft hij de afgelopen 3 mnd door de vorst alleen maar in de wei gelopen en hebben we niet gereden

En tijdens ons ritje gisteren, buiten uitstappen, leek het wel of meneer gewoon vergeten is dat auto's níet direct over je heen rijden, dat vrachtwagens niet bijten, en dat mensen die 100 meter verderop in een open veld lopen níet opeens een grote wolf op je af sturen.. Kortom, hij gedraagt zich als een losgeslagen veulen :')
Nu vroeg ik me af, moet hij nu opnieuw wennen? Voorheen boeide weinig hem genoeg om harder te lopen.. Nu schiet hij er zelfs vandoor om een opvliegende duif! (en dan heb ik de eend in de sloot maar ontweken, anders had hij terplekke een inzinking gehad denk ik :P )

Of ligt het misschien aan mij? Ben ik door het lang niet buitenrijden te onzeker geworden waardoor hij dus ook een broekpoepert is nu?

Mijn komende ritten bestaan in elk geval uit bemoedigend toespreken dat berm-afval geen paarden lust, dat auto's best te verdragen zijn, idem grootverkeer.. Maar het hoe en waarom hiervan wil ik graag begrijpen :D Ik dacht namelijk altijd dat paarden een héél goed geheugen hadden ;)

Apple

Re: 'vergeten' dat hij verkeersmak is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:00

Kan best zijn dat hij ook weer even moet wennen. Daarnaast is het nu ook voorjaar dus er kan ook een deel 'voorjaarsfrisheid' zijn.

Gewoon lekker gaan rijden en doorzetten, je zult vanzelf merken dat je binnen no-time je vertrouwde fjord terug hebt.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:02

hij is er 3 mnd niet uitgeweest zeg je zelf, vind je het gek dat hij een beetje fris is..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:11

Hey Naalt. Tja, voorjaar komt eraan natuurlijk en 3 maanden niet op stap geweest denk dat het daardoor komt. Mijn pony was ook behoorlijk fris met wandelen toen hij na het rotweer eindelijk naar buiten kwam.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:14

je merkt het aan alle paarden (bij mij op stal tenminte) : het voorjaar komt eraan! ze zijn zo fris als een hoentje!
denk dat het snel weer helemaal goed komt. veel plezier op de buitenritten!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:19

Nordan schreef:
hij is er 3 mnd niet uitgeweest zeg je zelf, vind je het gek dat hij een beetje fris is..

meneer loopt 24/7 in de wei ;) 't is niet zo'n opgehokt paardje, dan had hij alle recht te knetteren :))

voorjaarsfrisheid, die was ik inderdaad vergeten :j
moest echt even slikken toen hij ging dribbelen, normaal valt hij liever om van sloomheid buiten.. :Y)
dat wordt veel buitenrijden dan.. Want vind zijn kalme persoonlijkheid íets fijner te handelen in verkeers-situaties

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:22

Mijn vroegere paard was ook ieder voorjaar vergeten dat ze eigenlijk verkeersmak was. Dat was dus gewoon voorjaars frisheid, gewoon zelfverzekerd optreden hielp erg goed bij die van mij.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:22

mijn paard heeft hier ook snel last van.
bij ons werkt het goed als we een paar keer van te voren gaan wandelen.
mijn paard voelt zich veel veiliger als ze zich achter mij ka verschuilen.
na een paar wandelingen loopt ze weer fier naast me, en stap ik weer op.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:26

Dit heeft mijn pony nu ook.
Is hardstikke verkeersmak, schrikt vrijwel nergens van. Ik ga ook regelmatig (3 á 4 keer in de week) naar buiten met haar, winter en zomer door.
Maar nu schrikt ze gewoon van een steen die in de berm ligt, een ritselend bosje, een container, wielrenners..
Denk dat het de voorjaarsfrisheid is, ze heeft het altijd rond deze tijd.

untraceable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:27

Zal inderdaad wel te maken hebben met een tijd niet buiten gereden hebben.
Mijn verzorgpaard is na een tijd geen buitenrit gemaakt te hebben ook meer schrikkerig
Vooral shetlandpony's zijn dan erg gevaarlijk _O- ( Als ik maar regelmatig buitenrijd is er niks aan de hand)
En het voorjaar natuurlijk, paardje is op dit moment erg vrolijk met rijden. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:29

Voorjaar in de kop :j

Die van mij begint daar vanaf December al mee :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:30

Hier hetzelfde hoor :) Ik ben wel gaan wandelen deze winter, maar altijd maar korte stukjes, door het weer was er ook nooit veel verkeer op de baan. Vorige week een wandeling van 2,5 uur gaan maken (was de eerste keer weer dat we een flink stuk gingen doen), meneer schrok echt van elk blaadje en vogeltje! Treinen/auto's, géén probleem, maar een opvliegend eendje en hij sprong echt een meter opzij, met er nog een flinke bok bij. Gaat wel over, hoop ik :D

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:34

Hier zondag met het frisse windje hetzelfde probleem. normaal niks aan de hand nu beide pony's (halfinger en tinker) op de weg kijkerig, stoppen schrikken, in het bos niet vooruit te branden (nou ja alleen het eerste stuk dan).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:36

met wandelen doet hij of er niets aan de hand is.. (al was hij een maand geleden érg springerig en blij, maar dat was tijdens de vorst- en niet werk-periode, nu doen we weer een beetje arbeid. Fietsen ging ook prima, wel vlot, maar niet zo deuzig overal om schrikken

@sharani, ik beken eerlijk, ben een schijtluis, dus zal zijn gedrag nog wel wat versterken vrees ik..

@mystic; normaal gezien merk ik weinig aan hem :)) maar blijkbaar werkt hij toch wel graag en is hij blij dat hij weer aan de slag mag ofzo :P

@zoefff; niet vooruit te branden het stuk van stal af ook idd, terug was dus kop erop dribbelen en zeiken :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:38

Maak je geen zorgen.. hier zijn de paarden momenteel ook even de weg kwijt zeg maar.
Staan allemaal 24/7 buiten, paar maanden niks gedaan en waren ook vergeten dat een leven buiten het weiland helemaal niet eng is :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:45

Ook al staat je pony 24/7 buiten de lente hangt in de lucht en hij is gewoon wat opgewonden om terug "buiten" te komen.
Jij had niet verwacht dat hij wat alerter en misschien iets springeriger zou zijn na een "rustperiode" en bent waarschijnlijk onbewust gaan opspannen. Je pony reageerde daarna eerder op jou spanning, dan van de opvliegende duif, wandelaars,...
gewoon rustig blijven en er terug op uit trekken, mijn paard vind het na x-aantal tijd ook altijd terug even spannend om het erf te verlaten, heeft niks te maken da ze het verleren, maar eerder het doorbreken van de routine...

succes op de volgende wandeling!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:49

heb ook heerlijk kansloos zitten zingen, teugels compleet laten doorhangen tegen onbewust druk opbouwen en diep gaan zitten
want ik wéét dat ik hem dan verder opfok, maargoed :D
meestal boeit dat hem weinig :))
zondag gaan we sowieso weer, dan ga ik een rij-maatje tegemoet rijden :)
en vanmiddag misschien fietsen, of anders buiten uitstappen ofzo

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:54

Gewoon doorgaan, als ie dadelijk weer doorheeft hoe het gaat en werkt draait ie wel bij, zelf ben je ook bang als je 3 maanden niets ziet en meemaakt, en van de ene op de andere dag weer in het diepe wordt gegooid, toch

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:58

omdat mijn paard artrose heeft en ik alleen maar buiten kan rijden met haar heeft ook zij lang stil gestaan, of in elk geval, niet buiten op straat geweest.
het eerste korte ritje was dan ook weer een ervaring op zich.
normaal schrikt mw. nergens van, nu was een kuchje van mij al een reden om meteen gek te gaan lopen doen.
auto's had ze blijkbaar nog nooit gezien en fietsers waren een reden om de slootkant in te duiken,
de derde keer dat we gingen rijden heb ik haar meer zelf haar tempo laten bepalen zodat ze al die opwinding even kwijt kon.
nu vind ik het altijd een ervaring als ze eens een beetje pit heeft, maar geloof me, het gaat vast weer over.
als je weer een paar keer buiten bent geweest is het weer ''normaal''.

succes ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:41

waarom denk je dat politiepaarden elke keer weer herhalingstrainingen krijgen van ´enge dingen´? Juist, omdat ze het best vergeten dat ze er eerder niet bang voor waren.... :D
en uiteraard de voorjaarsfrisheid zal ook meespelen ;)
gewoon weer KM´s gaan maken is het zo weer over en tot die tijd opletten in het verkeer.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:46

Hier heeft mijn paard ook last van. De hele winter niet buiten in het bos geweest en sinds kort gaan we weer bosritjes maken. mevrouw vindt alles eng en schrikt overal van. gaat er dan ook even vrolijk van door. Twee weken geleden ik mijn eerste bosritje gemaakt en ik vond het niet zo grappig . Ze reageerde op het paardje wat mee was. Ik durfde geen galopje aan omdat ze beide zo vrolijk waren. Dochter rijdt ook buiten, die is in 2 dagen bijna 2 keer gevallen omdat paard zo baldadig wegsprong. Tijdens een galop springt ze van links naar rechts over het pad omdat de blaadjes links eng kijken en de takjes rechts haar op willen eten. Ik hoop dat het voorjaarsfrisheid is en volgende maand of zo over is. Sinds een tijdje ben ik begonnen met het geven van zonnebloemolie en ik denk ook dat ze daar van ook zo goed in haar velletje zit. We zullen zien. ik heb niet zo veel zin in de hele zomer een springerig paard buiten. Ook ik ben niet zo'n held, dus als ik ga buitenrijden, wil ik wel dat het een beetje normaal gaat.

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:27

Was hier ook, toen ze aantal maanden had stilgestaan kon ze ook niet meer normaal op de weg lopen zonder na te denken dat ze niet bang was voor de dingen in het verkeer...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:32

Moest wel lachen om je openingspost. Had hem zelf kunnen schrijven.

Ze hebben echt het voorjaar in de bol. Merk wel dat ze rustiger is nu ik een aantal keren weer langs de weg ben geweest.

Alleen koeien zijn en blijven gewoon echt eng.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:12

Miepie1980: koeien zijn gewoon het hele jaar door eng.
gisteren een bosritje gemaakt met stalgenootje in de storm (harde wind). Was net of ik op een staaf dynamiet zat. Het kon elk moment ontploffen. Als er al een tak kraakte door de wind sprong ze al weg. Het hele bos was ineens eng. Als ze iets hoorde, voelde je haar echt al haar spieren aanspannen, zit je opeens 10 cm hoger. We rijden hier over zandpaden met een fietspad ernaast. Tussen zandpad en fietspad staan houten paaltjes van 40 cm hoog. Volgens mij zat er achter elk paaltje een kaboutertje verstopt. Enge bankjes waar kaboutertjes onder zitten. Gelukkig was het verder lekker weer en hebben we toch wel genoten van het ritje.