Ik heb een fjordje van 12, recreatief mee omgaan en lekker buitenrijden is ons doel

Nu heeft hij de afgelopen 3 mnd door de vorst alleen maar in de wei gelopen en hebben we niet gereden
En tijdens ons ritje gisteren, buiten uitstappen, leek het wel of meneer gewoon vergeten is dat auto's níet direct over je heen rijden, dat vrachtwagens niet bijten, en dat mensen die 100 meter verderop in een open veld lopen níet opeens een grote wolf op je af sturen.. Kortom, hij gedraagt zich als een losgeslagen veulen

Nu vroeg ik me af, moet hij nu opnieuw wennen? Voorheen boeide weinig hem genoeg om harder te lopen.. Nu schiet hij er zelfs vandoor om een opvliegende duif! (en dan heb ik de eend in de sloot maar ontweken, anders had hij terplekke een inzinking gehad denk ik
)Of ligt het misschien aan mij? Ben ik door het lang niet buitenrijden te onzeker geworden waardoor hij dus ook een broekpoepert is nu?
Mijn komende ritten bestaan in elk geval uit bemoedigend toespreken dat berm-afval geen paarden lust, dat auto's best te verdragen zijn, idem grootverkeer.. Maar het hoe en waarom hiervan wil ik graag begrijpen
Ik dacht namelijk altijd dat paarden een héél goed geheugen hadden

( Als ik maar regelmatig buitenrijd is er niks aan de hand)
Ik ben wel gaan wandelen deze winter, maar altijd maar korte stukjes, door het weer was er ook nooit veel verkeer op de baan. Vorige week een wandeling van 2,5 uur gaan maken (was de eerste keer weer dat we een flink stuk gingen doen), meneer schrok echt van elk blaadje en vogeltje! Treinen/auto's, géén probleem, maar een opvliegend eendje en hij sprong echt een meter opzij, met er nog een flinke bok bij. Gaat wel over, hoop ik