tips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_w

tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:54

hoi,

ik heb sinds kort een nieuwe verzorgpony.
nou heeft hij al 4 maanden stil gestaan en af een toe een rondje gestapt.
Als ik hem ga longeren is die binnen een kwartier al helemaal uit geput! ook omdat die ene beetje te dik is ;)
en als ik er op ga zitten weigert die zoiezo te draven en bij het stappen ook af en toe. Nou is die ook wel erg eigenwijs en geef ik hem dan een tikje bij dan gaat die bokken niet erg ofzo. Maar aan de longe draaft die wel gewoon gelijk aan. nou is het ook nog wel een jonge pony van 4 jaar. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft want hij reageert echt totaal niet op been hulpen.
heeft één van jullie misschien tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken en hoe ik zijn conditie langzamerhand weer kan verbeteren?

groetjes

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:57

Ga eens een paar keer per week een flinke wandeling maken, ga daarna de wandeling onder het zadel eens vervolgen en aansluitend steeds stukjes erbij draven en uiteindelijk galloperen. Opbouwen en kilometers maken en vooral geduld hebben! En als ie echt te dik is, misschien ook even het voerschema aanpassen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:59

begin is met af laten vallen.en veel afwisselen zodat hij het leuk blijft vinden en actief word.
en laat hem niet uitgeput lopen. ik zou ook niet gaan rennen als ik zou weten dat als ik eenmaal ren dat ik dan een matathon zou moeten lopen. had ik ook mooi blijven lopen. veel afwisselen en desnoots helemaal opnieuw beginnen.

eef_w

Re: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:49

ik vind ook dat de pony moet af vallen maar daar ga ik niet over ik had het wel gezegt. is ook beter voor de pony.
en dat wandelen dat ga ik eens proberen. kan ik ook gelijk kijken of die dan meer zin er in heeft.

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:06

Heel veel stappen.
Lekker wandelen, ga actieve spelletjes doen zoals slalommen aan de hand enzo. Dan blijft hij het leuk vinden en van al het stappen bouwt hij een goede conditie op.
Als die conditie goed is ( en hij zal ook wel afvallen als jij met hem aan het werk gaat ) kun je af en toe wat stukjes draven aan de hand. Reageert hij dan goed probeer het ook als je erop zit. Reageert hij weer goed kun je het draven ook langzaam opbouwen door steeds wat langer te draven en veel overgangen te rijden.
Succes! :P

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:07

Is de pony wel goed doorgereden? Misschien dat hij niet reageert omdat hij je hulpen niet begrijpt.

Wordt hij ook boos bij het aandraven onder het zadel? Dat kan duiden op pijn in zijn lijf, of een niet lekker passend zadel.

ydreves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:36

Rustig de tijd nemen, alles kost tijd; afvallen, conditie opbouwen, vertrouwen winnen. Ga vooral niet te snel.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:42

Inderdaad rustig aandoen en opbouwen. Doe je eerst bijvoorbeeld 10 minuten en later 15 minuten. Zo kan je het steeds meer opbouwen :) Nu het lekker weer wordt, kan je ook lekkere wandelingen gaan maken :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:57

rijd de eigenaar van de pony er ook op? Misschien kan je aan hem/haar tips vragen? Hoe die het aan zouden pakken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:46

een 4 jarig paard wat net 4 maanden heeft stilgestaan? Hoelang heeft ie daarvoor gereden. Kan goed zijn dat ie het allemaal een beetje vergeten is, of dat jouw houding niet goed is waardoor je zijn balans verstoort. Of misschien heeft ie nog niet genoeg balans omdat z'n spieropbouw eerst weer op gang moet komen.

En als een paard af en toe in de stap al staakt, moet je ook nog niet willen draven;) stapje voor stapje.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:43

ik vroeg me dus ook af of dat die wel goed ingereden was maar de boer die zei dat de vorige verzorgster er zo mee weg kon en alles doen. Want dan is het idd zielig als ik doorvraag om te draven terwijl hij er misschien helemaal niks van snapt maargoed ik ga wel lekker aan de slag veel stappen enzo en wandelingen met hem maken en dan hopen dat die ook een beetje afvalt. maar bedankt voor de reacties allemaal.

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:51

als een paard zo lang stil staat heeft hij ook geen conditie meer, gewoon langzaam opbouwen aan de longe, dan met iemand erop aan de longe dan alleen.

langzaam opbouwen

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:31

ik denk dat ik hem idd zijn voerschema zou aanpassen, veel laten wandelen en het rustig opbouwen!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:48

misschien kent hij de commando's niet zo goed.. als hij toch te dik is en je moet conditie opbouwen kun je eens beginnen met lekker veel wandelen, tijdens het wandelen kun je gelijk de commando's oefenen, ho = ho... bij het wegstappen duidelijk stappen zeggen en belonen, dit kun je ook aan de longeerlijn gebruiken en als hij alles goed begrijpt kun je tijdens het rijden de commando's ook gebruiken, zo maak je het lekker duidelijk voor hem.. ik zou ook niet teveel longeren, is een behoorlijke belasting voor de benen de pezen en zijn spieren.. misschien kun je ook met hem fietsen in het begin?
succes

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:07

stoer schreef:
misschien kent hij de commando's niet zo goed.. als hij toch te dik is en je moet conditie opbouwen kun je eens beginnen met lekker veel wandelen, tijdens het wandelen kun je gelijk de commando's oefenen, ho = ho... bij het wegstappen duidelijk stappen zeggen en belonen, dit kun je ook aan de longeerlijn gebruiken en als hij alles goed begrijpt kun je tijdens het rijden de commando's ook gebruiken, zo maak je het lekker duidelijk voor hem.. ik zou ook niet teveel longeren, is een behoorlijke belasting voor de benen de pezen en zijn spieren.. misschien kun je ook met hem fietsen in het begin?
succes

yep :D