paard trapt tijdens het eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

paard trapt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:57

Hallo allemaal,

ik heb een paard met een probleempje, als zij eten krijgt, maakt niet uit wat voor eten dan trapt zij met haar linkerachterbeen de zij en achterkant van haar box kapot (stenen blokken die er dus nu helemaal uit liggen) Het paard naast haar is ook al verhuist, want die had opeens een stenen blok in haar stal liggen.

Nu doet zij dit alleen met eten. Weet iemand hier iets aan te doen?

Groetjes

Charlie_P

Re: paard trapt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:00

Rubbermat voor de muur maken misschien een optie? Mijn paard heeft ook flink voernijd, maar meestal raakt ze de muren niet gelukkig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:02

Mijn merrie heeft het sinds de aan het einde van haar dracht loopt gekregen. En dan alleen als ze krachtvoer krijgt... Ik corrigeer met mijn stem als ze uitslaat en dan houd ze op :) Misschien ook een optie voor jou om dit een tijdje te doen en kijken of het helpt?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:16

die matten hebben we al geprobeerd maar het lukt haar om daar zo hard tegenaan te trappen dat ze alsnog de muur eruit trapt.

Als ik erbij sta te kijken dan doet ze niks maar zodra ik aan het einde van de gang ben dan begint het.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:19

Mhh niet echt stevige muur dan??.

Mijn vorige had erge voernijd en deed het ook. Toen ik hem aan het einde op de foto ging zetten was er weinig van te zien dus aan schade en slijtage.

Wat je kan proberen is het voer op de grond te gooien zodat ze bezig is met zoeken en niet gaat trappen. Ik heb dat bij die van mij ook een tijd gedaan hij werd er wel rustiger van.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:25

Prisca schreef:
Mhh niet echt stevige muur dan??.

Mijn vorige had erge voernijd en deed het ook. Toen ik hem aan het einde op de foto ging zetten was er weinig van te zien dus aan schade en slijtage.

Wat je kan proberen is het voer op de grond te gooien zodat ze bezig is met zoeken en niet gaat trappen. Ik heb dat bij die van mij ook een tijd gedaan hij werd er wel rustiger van.

Nou die muur is best stevig hoor, op de vorige stal trapte ze zelfs de muur die heel dik was want de andere kant van de muur was buiten, die trapte ze er ook uit terwijl er matten voor hingen.

Verder is het zo dat als ze onregelmatig loopt het altijd dat linker achterbeen is dus dat ik ook niet zo leuk, is nu ongeveer 3 keer voorgekomen dat ze met een dik been liep.

Ik ga dat zeker proberen, het voer op de grond gooien, maar als ze alleen kuil krijgt dan trapt ze ook en dan eet ze ook van de grond.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:14

tja, klinkt als voernijd... afleren lijkt mij de beste optie, ook voor het paard (straks verwond ie zichzelf nog)... wat de beste manier
is om dit te doen verschilt per paard (en is wellicht ook verstandiger om iemand met ervaring hierin erbij te brengen om dit voor
elkaar te krijgen)...
andere optie is versteviging van de muur of iets op de muur waardoor het paard de muur (of zichzelf) niet zo snel kan beschadigen...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:27

Komt me bekend voor, staat ze naast een ander paard die ze kan zien? Want dan verdedigd ze haar voer misschien?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:31

sommige paarden hebben dit echt als een tik, hoe doet je paardje als je bij de voerbak wilt komen of hoe reageerts ze als iemand erbij blijfd staan? Als ze hier fel op reageerd dat lijkt me dat het voernijd is, ze is dan bang dat je het wilt afpakken,
Hier heb ik een pony die tilt ook altijd zn been op en haalt constant uit, gebit is in orde verder totaal geen voernijd, maar dus gewoon lekker prettige gekkigheid ik heb dan wel de voerbak in het midden van de voorkant zodat als hij uithaalt niet steeds tegen de muur aanschopt

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:12

als ik bij haar voerbak wil komen dan legt ze wel haar oren in haar nek maar verder doet ze niets, kan haar ook weghalen terwijl ze aan het eten is. Verder is de buurvrouw al verhuist dus buren heeft ze niet meer. wel tegenover haar maar verder weet ik het niet.

Wie zou ik er dan bij kunnen halen?? neem aan geen da?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:19

VSW-->OPG

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:06

bedankt voor het verplaatsen wist al niet of het goed stond :)

Heeft iemand een idee wie ik er dan bij zou moeten halen? of heeft iemand de oplossing :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:22

Hoe zijn de omstandigheden?
Ofwel;
worden alle paarden tegelijk gevoerd?
is er een vaste voertijd?
Wordt ze al onrustig voor, vlak voor of tijdens het voeren?
voer je zelf of wordt dat geregeld (wordt ze misschien af en toe overgeslagen zonder dat je dat weet ivm dit probleem)?
Wordt het erger dan het eerst was (zie hierboven)?

Ieder paard zijn eigen aanpak... Onze voernijd-merrie werdt soms overgeslagen (of het werd over het tralies heen gesmeten, ze kan dreigen en lelijk kijken waar menigeen bang van wordt) toen ze in pension stond en er werdt altijd rond dezelfde tijd gevoerd, het werdt alleen maar erger. Eenmaal aan huis zijn we flexibel gaan voeren (ergens tussen 4 en 10 dus, inmiddels tussen 6 en 8) en we zijn haar consequent als laatste voer gaan geven, net zolang met de voerschep voor de box wachten tot ze rustig werdt. Nu is er van voernijd (vrijwel) geen sprake meer (ze is nu 20, heeft haar hele leven voernijd gehad, kwam op 13-jarige leeftijd bij ons en is voernijd-vrij sinds haar 16e, op een periode terug in pension na). Haar kids hebben ook voernijd, het is "aangeleerd" (ze kijken het af van moeder, haar laatste heeft er weinig van meegekregen, deze heeft dan ook beduidend minder last ervan).

Eenmaal aan huis kwamen ze destijds achter houten platen van 1.50 hoog als boxen, daar zijn er heel wat van tegen de vlakte gegaan, ze nam een hap en vloog direct naar 1 van de buurvrouwen of sloeg om zich heen...
Het flexibel voeren heeft een enorme impact gehad op alle paarden: bij ons is het gewoon rustig op stal als er gevoerd wordt, niemand staat te zeuren, niemand wordt onrustig als we niet op tijd zijn oid. Het is zelfs mogelijk om de stal in alle rust achter te laten na de helft gevoerd te hebben om -bij wijze van- een kopje koffie te doen... Ze weten dat ze eten krijgen, en dat komt vanzelf wel!

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:42

heel herkenbaar de mijne doet precies het zelfde.....Hij heeft een houten hok en ook daar liggen de planken er contstant uit...We hebben er nu hard houten panelen voor gemaakt en tot nu toe krijgt hij die nog niet kapot......Hij slaat echt mega hard wat 100 meter verder op te horen is ....denk dat afleren heel moeilijk is.....Elke x maar hopen dat hij hem niet kreupel slaat. #)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:31

je kan het voer gewoon in haar bak gooien en ze doet niet lelijk ofzo ze trapt alleen de muur eruit om het zo maar te zeggen. ze kijkt daar ook niet boos bij ofzo.

de paarden worden om dezelfde tijd gevoerd, ze staat op een manege gestald dus alle manegepaarden en pensionpaarden worden tegelijk gevoerd.

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:54

krijgt ze dan niet te weinig?????
laatst was ik op een stal en daar was dit ook het geval...
Laatst bijgewerkt door Zooeee op 17-03-10 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:00

Als het mogelijk is met hoe ze staat, kun je haar dan niet ergens vastzetten en haar daar voeren? Zodat ze op die plek niks kan raken?
Misschien dat ze het dan een beetje af begint te leren als ze merkt dat ze toch niks meer raakt? ( ik heb geen idee of dit werkt en heb het ook nog nooit geprobeerd hoor. Maar het klinkt best logisch :Y) )

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:05

Selma_Selma schreef:
Als het mogelijk is met hoe ze staat, kun je haar dan niet ergens vastzetten en haar daar voeren? Zodat ze op die plek niks kan raken?
Misschien dat ze het dan een beetje af begint te leren als ze merkt dat ze toch niks meer raakt? ( ik heb geen idee of dit werkt en heb het ook nog nooit geprobeerd hoor. Maar het klinkt best logisch :Y) )

Ja klink idd heel logischXD

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 06:28

Bij ons staat er ook 1 op stal met mega voernijd.
Sinds zij in een stal is gezet waar ze geen andere paarden ziet, gaat het een stuk beter. ze blijft wel wat onrustig in stal tijdens het eten, maar slaan doet ze niet meer

divigostab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:55

Wij hebben er ook zo een gehad.
Hebben vanalles geprobeerd en uiteindelijk bleek het voer op de grond de oplossing. Waarom? Geen idee, maar het werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:57

de muur verstevigen met rubberen matten en lekker laten trappen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:15

Maar pas hier wel mee op...
Paard bij ons op stal trapte ook vaak tegen zijn staldeur.
(wil je niet bang maken en dit is ook wel een uitzondering...)
Is nu afgemaakt wegens dubbele beenbroek in ahterbeen. Spronggewricht stuk en bot eronder.. Spronggewricht kon nog herstellen, maar het bot eronder was teveel aan gebroken..

Nogmaals...wil je niet bang maken, maar probeer het tegen te gaan. Misschien een andere stal (is er een mogelijkheid om van stal te ruilen onderling? In een hoek oid? Zodat ie al aan 1 kant geen buur heeft?)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:30

kimmie88 schreef:
Maar pas hier wel mee op...
Paard bij ons op stal trapte ook vaak tegen zijn staldeur.
(wil je niet bang maken en dit is ook wel een uitzondering...)
Is nu afgemaakt wegens dubbele beenbroek in ahterbeen. Spronggewricht stuk en bot eronder.. Spronggewricht kon nog herstellen, maar het bot eronder was teveel aan gebroken..

Nogmaals...wil je niet bang maken, maar probeer het tegen te gaan. Misschien een andere stal (is er een mogelijkheid om van stal te ruilen onderling? In een hoek oid? Zodat ie al aan 1 kant geen buur heeft?)

ze staat al helemaal achterin met 1 buur.
we hebben nu het voer op de grond gegooit, en zelfs de voerbak weggehaald.
dat gaat nu erg goed.

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:47

mijn paard stond eerst op stal en trapte daar ook flink tegen de muur niet alleen tijdens hteten maar de hele dag door, nu staat ze op wei en trapte ze eerst nog wel tegen de grond maar dat doet ze nu niet meer. Maar als ik nu met eten aankom kan ze nog steeds heel gemeen doen en als ik dr aan het poetsen ben wil ik dr ook wel eens verwennen met wat lekkers maar dan blijft ze weer vervelend doen wat moet ik hiermee doen dan ?

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:50

een paard dat ik ken doet dat ook, met zijn voorbeen tegen de staldeur, terwijl hij aan het eten is...Ze krijgen allemaal tegelijk eten (soort lopend buffet, met een kar door het pad)...