Merrie 25 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jij_en_ik

Merrie 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:42

Hoi,

Sinds een aantal weken heb ik een 2de verzorg/bijrijdpaard erbij, namelijk een merrie van 25 jaar.
Volgens de eigenares is het nog een lief, rustig, paardje die het het liefst buitenritten maakt, als ze een goeie dag heeft zelfs zin heeft in een galopje.....maar haar conditie moeten we eerst opbouwen want ze heeft een paar maanden zeer weinig met het paard gedaan, dus wil ze dat ik voornamelijk met haar, wandel, stap en eventueel een drafje doe.

Ok geen probleem, maar nu blijkt dat dit "omatje" echt heeeeel traag is en alles op haar gemak wil doen.
Tijdens het poetsen valt "oma" al bijna in slaap :Z alles is zeer geduldig en traag, niet haasten gewoon lekker relax. Aangezien mijn andere vp een dominante puber is, kom ik bij oma lekker tot rust.

In de bak is omatje het na 15 min weer zat en blijft ze bij het hek staan. Natuurlijk ben ik de baas en geef ik aan dat we nog even door stappen, ook al spoor ik extra aan (niet hard trappen ofzo, ik gebruik ook geen zweep) voert ze het tempo 2 stappen op en dan gaat ze weer sjokken....het is wel lekker relax zo maar zo kan ik toch nooit haar conditie opbouwen, voor een buitenrit? na 20 min vind ik het zielig en stap ik af.

Wat kan ik nu het beste doen? Doorzetten dat oma sneller gaat lopen, hoe? of gewoon dit accepteren en lekker sjokken?

Tips zijn meer dan welkom. :D

Ballard_L

Re: Merrie 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:53

Misschien kan je een hele korte buitenrit maken zodat ze wat levendiger wordt. Als ze de hele tijd door de bak moet lopen verveelt ze zich misschien heel erg.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:59

25 jaar is al een hele leeftijd. Weet je ook iets van het verleden van het paard? Mijn merrie werd rond haar twintigste steeds minder actief in de bak. Ze heeft jaren voor verschillende eigenaren gesprongen en dressuurproeven gelopen. Het leek alsof ze op een gegeven moment klaar was met het werk in de bak. Ik ben toen begonnen met grondwerk en ben gestopt met rijden in de bak. In het bos was mijn merrie actief en duidelijk blij. En dan is het 1+1= 2. Ik ben gestopt met rijden in de bak, maar ben wel dressuurmatig in het bos blijven rijden. Schakelen en een pasje wijken kan immers ook in het bos. ;)

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:01

Grappig om te lezen dat de merrie van 25 sukkelt als ze loopt hih . Wij hebben er op stal 2 van 25 die juist heel actief zyn !
Ik denk inderdaad naar buiten en steeds een klein stukje en niet alleen maar met zn 2en of meer dan zijn paarden meestal een stukje actiever en hebben ze er meer zin in

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:55

Tijgertje86 schreef:
25 jaar is al een hele leeftijd. Weet je ook iets van het verleden van het paard? Mijn merrie werd rond haar twintigste steeds minder actief in de bak. Ze heeft jaren voor verschillende eigenaren gesprongen en dressuurproeven gelopen. Het leek alsof ze op een gegeven moment klaar was met het werk in de bak. Ik ben toen begonnen met grondwerk en ben gestopt met rijden in de bak. In het bos was mijn merrie actief en duidelijk blij. En dan is het 1+1= 2. Ik ben gestopt met rijden in de bak, maar ben wel dressuurmatig in het bos blijven rijden. Schakelen en een pasje wijken kan immers ook in het bos. ;)

Klopt, ze heeft veel dressuurproeven gelopen en af en toe een sprongetje. Dus dan is in de bak stappen niet echt spannend nee :+, vooral niet met mij op haar rug := ....

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:59

DiamondDaan schreef:
Grappig om te lezen dat de merrie van 25 sukkelt als ze loopt hih . Wij hebben er op stal 2 van 25 die juist heel actief zyn !
Ik denk inderdaad naar buiten en steeds een klein stukje en niet alleen maar met zn 2en of meer dan zijn paarden meestal een stukje actiever en hebben ze er meer zin in

Hihi ja klopt, er staat ook een andere merrie op stal en die is 24 nou echt niet te zien! die is nog superactief :P Korte buitenritten ga ik inderdaad proberen.

bedankt

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:41

gewoon het uiterste uit halen

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:29

gewoon blijven proberen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:34

Ik zou gewoon de weg opgaan ook daar kan je conditie opbouwen.
Voor de rest zou ik me niet zo zeer storen aan het slome lopen. Ik ken de pony niet maar kan me voorstellen dat de leeftijd gewoon mee telt. Geen paard is hetzelfde dus kan best zijn dat ze gewoon niet zoveel puf voor heeft en naarmate je de conditie op kan bouwen wordt het misschien ook wel beter.
Als je eerst gewoon wat stapritje maakt dus voornamelijk stappen en niet te ver van huis gaat vind ze het misschien ook leuker en zal beter gaan doorstappen. Zoniet dan zou ik me erbij neerleggen gezien de leeftijd. Maar jij kent de pony beter dus..

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:45

ik zou haar niet over haar tempo jagen, gewoon lekker rustig aan en probeer de bak te mijden, daar is toch niks aan :D
begin eens met een klein rondje buiten, en bouw dit langzaam uit..

IngeBrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:47

Waarom zou je bij zo'n paard op leeftijd nog conditie op willen bouwen.
Het is natuurlijk wel afhankelijk van de gezondheid en lichamelijke conditie van het paard
of je er nog wat mee doet en hoeveel dat is.

Mijn merrie is 27 jaar oud en staat al een aantal jaren gewoon lekker in de wei.
Nu heeft zij ook een probleem met haar achterhand, haar knieen zijn niet meer zo geweldig.
Het rijden was op een gegeven moment gewoon niet leuk meer. Ze gaf duidelijk aan dat ze er geen
plezier meer in had. Wie ben ik dan om toch te proberen haar weer op te peppen?? Zelfs als ze geen
klachten had dan zou ik dat niet gedaan hebben.
Toch is ze nog steeds heel blij, gaat liever niet het land uit, maar trekt ook nog wel een flinke sprint hoor
als we met de brokken komen!!

Doe een paard op die leeftijd een lol. Doe met ze wat ze leuk vinden, maar ook niet meer dan dat.
Ze zijn op zo'n leeftijd dat ze dat in mijn ogen dan wel hebben verdiend dat we rekening houden met hun
en niet met wat wij nog zouden willen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:51

de mijne is 30 en die zou doodgaan als ik hem niet af en toe meenam met de rest op buitenrit.. Hij vind het nog heerlijk
Het is echt aan jou om te beoordelen of het paard er nog wel zin in heeft, de ene oude is de andere niet..
als je nou ook echt buiten aan haar merkt dat ze er geen zin meer in heeft dan zou ik haar lekker met rust laten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:03

@IngeBrand, wel eens gehoord van rust roest.... ? ik heb het bij die van mij geprobeert, maar die van mij werd al slechter naar mate ik dr minder liet doen, dus ik heb het weer opgepakt en nu loopt ze weer als een zonnetje.

@ts, ik zou proberen om debak te mijden, of in ieder geval er niet teveel in te rijden, wat grondwerk kan je er wel in doen, of misschien beetje los gooien en wat met dr spelen, maar rijden zou ik buiten doen. al is het maar een klein rondje om het blok, gewoon even weg van de stal. denk dat de merrie er dan vanzelf wel plezier in gaat krijgen, ziet en hoort ze weer eens andere dingen, dan is ze gauw genoeg weer bij de les.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:11

Bij mijn ouwetje (ze is 29 geworden) merkte je ook duidelijk dat ze het in de bak helemaal niet leuk vond. Als we richting bak gingen ipv richting bos, zag je aan de houding van hoofd + oren + hals dat ze dat echt niet waardeerde :n :')
Als je het bos inreed gingen de oren erop, koppie omhoog en maar sjouwen :j
Deed er alles nog mee wat ze kon, dat gaf ze zelf goed aan, en inderdaad, in beweging houden die ouwe knoken, als het enigzins kan en je paard er plezier in heeft! Ik heb tot aan het laatst toe samen met haar heerlijk genoten van onze buitenritten!
Dus, ga lekker naar buiten en houdt je paard goed in de gaten met wat betreft ze aankan, dan gaat het vast helemaal goed komen. Ook een lekkere wandeling aan de hand, door het bos, is misschien een leuk idee.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:40

mijn oude pony van 34 jaar wil zeker niet in de wei rijden dan is ze meestal niet voor uit te krijgen. ga je met haar de weg op dan is ze nog zo vrolijk. ik rij af en toe op haar en dat vind ze dan ook echt leuk. oudere pony's/paarden die in het verleden veel in een bak of wei hebben gereden vinden dat na verloop van tijd neit meer leuk en willen liever buiten op de weg of in het bos rijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:43

joicesje schreef:
gewoon het uiterste uit halen

Leg uit????

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:06

IngeBrand schreef:
Waarom zou je bij zo'n paard op leeftijd nog conditie op willen bouwen.
Het is natuurlijk wel afhankelijk van de gezondheid en lichamelijke conditie van het paard
of je er nog wat mee doet en hoeveel dat is.

Mijn merrie is 27 jaar oud en staat al een aantal jaren gewoon lekker in de wei.
Nu heeft zij ook een probleem met haar achterhand, haar knieen zijn niet meer zo geweldig.
Het rijden was op een gegeven moment gewoon niet leuk meer. Ze gaf duidelijk aan dat ze er geen
plezier meer in had. Wie ben ik dan om toch te proberen haar weer op te peppen?? Zelfs als ze geen
klachten had dan zou ik dat niet gedaan hebben.
Toch is ze nog steeds heel blij, gaat liever niet het land uit, maar trekt ook nog wel een flinke sprint hoor
als we met de brokken komen!!

Doe een paard op die leeftijd een lol. Doe met ze wat ze leuk vinden, maar ook niet meer dan dat.
Ze zijn op zo'n leeftijd dat ze dat in mijn ogen dan wel hebben verdiend dat we rekening houden met hun
en niet met wat wij nog zouden willen.

Zo is het maar net!!!
Lekker in het land laten.
Je haalt bejaard mens ook niet uit het bejaarden centrum, omdat je een maatje zoekt om te joggen. }>

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:09

Misschien vindt ze de bak wel ongelooflijk saai... Ga lekker een stukje buiten wandelen/stappen. Kijk of ze daar meer energie voor heeft.... Niet? Dan lekker laten genieten van haar oude dag en lekker tutten met haar. (uit je verhaal haal ik op, dat ze dat heerlijk vindt)