springen en dressuur met 1 paard, hoe werkt dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_Tafka

springen en dressuur met 1 paard, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 11:01

Hallo!

Ik kan nergens een antwoord vinden op m'n vraag, dus hoop dat jullie
me veder kunnen helpen.

Ik rij zelf dressuur wedstrijden met m'n paard, nu wil m'n vriend
misschien spring wedstrijden gaan doen met mijn paard, moeten we dan
een hele nieuwe strartkaart etc. gaan aanvragen hiervoor?

En dan nog een vraag. Als we naar dezelfde wedstrijd gaan,
kan ik dan 2 proeven dressuur doen en hij 2 parcours springen?
Ik dacht namelijk dat een paard maar een bepaald aantal keer mag
straten op 1 dag.

Groetjes Suzan

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:03

Je vriend moet idd gewoon zelf een startkaart aan vragen en ook zelf lid worden van een vereninging!

Als jullie samen willen rijden zou je bijv naar een concour hippique kunnen gaan, alleen ik zou je zelf dit af raden.
Vind het niet eerlijk naar het paard om 2 proefen te rijden en nog eens 2 parcourtjes te laten springen..
Dan heb je ook kans dat het dier straks niet meer wilt en je hem bijv de stop inrijd!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:05

Dit kun je allemaal terugvinden in de reglementen :-)

Je vriend zal een nieuwe startkaart moeten aanvragen en startcoupons (en niet te vergeten, een winstpunt B-dressuur als hij dat nog niet heeft).

Zo uit mn hoofd weet ik niet of je twee proeven mag dressuren en twee proeven mag springen op hetzelfde concours, je kunt iig springen en dressuur starten op hetzelfde concours, maar of dat ook twee keer is weet ik even niet. Dit kun je ook vinden in de reglementen. Sluit me aan bij Doom: vraag is of het eerlijk is tegenover het paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:06

4 keer starten mag iig wel (dat is wel het maximum), en met een goed getraind en fit paard moet het ook kunnen, zie ook de sgwpaarden die een proef, springparcours en cross lopen. Ik zou alleen dan niet ook nog eens ieder weekend op concours gaan.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:07

Je moet inderdaad een nieuwe startkaart aanvragen.

Onder twee ruiters mag een paard ook meerdere malen starten per dag.
Jij mag in principe 2 dressuurproeven en 2 springparcoursen op een dag rijden en je vriend mag ook 2 dressuurproeven en 2 springparcoursen op een dag rijden.

Dus als jij twee dressuur proeven op een dag rijdt, mag je vriend ook nog wel 2 parcoursen springen.
Maar het lijkt me niet helemaal eerlijk tegenover het paard, want het kost nogal wat inspanning om beide te doen.

sharonalover

Re: springen en dressuur met 1 paard, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:10

Sorry hoor, maar een paard kan echt wel 2 proefjes en 2 parcoursjes lopen op een dag :j .
Toen ik nog samen met mijn zusje op de pony reed, deden wij allebei 2 proefjes. Dan liep die pony 4 proefjes op een dag. Nou, dat kan echt zát :Y) Ze moeten dan natuurlijk wel in goede conditie ed zijn, maar dat lijkt me sowieso logisch als je op cc gaat :j .
Een paard is een werkdier, die is niet zomaar moe ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:12

ik ga wel met sharona mee. Twee proefjes en een twee parcoursen mogen voor een goed fit paard geen probleem zijn, dan zou ik alleen niet ook nog eens twee keer een uur losrijden. Maar zelf zie ik meer problemen in paarden weekend in weekend uit meeslepen op wedstrijd, en steeds maar weer moeten presteren.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:15

Lielle schreef:
4 keer starten mag iig wel (dat is wel het maximum), en met een goed getraind en fit paard moet het ook kunnen, zie ook de sgwpaarden die een proef, springparcours en cross lopen. Ik zou alleen dan niet ook nog eens ieder weekend op concours gaan.

Tuurlijk moet het ook kunnen, maar toch vind ik een Sgw paard wat anders dan een normaal wedstrijd paard.
Deze worden gewoon veel meer op conditie getraind..
Daarbij is het natuurlijk 1 dressuurproef 1x springen en dan de cross.. en "vaak" zit tussen dit alles wel geruime tijd tussen.
En zelf denk ik dat je je paard wel een beetje spaart voor de cross, bijv niet lang inrijden voor de dressuur.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:16

Twee proefjes en twee parcoursen zou inderdaad wel moeten kunnen, maar het kan ook gebeuren dat je lang moet wachten tussen twee rubrieken, waardoor je paard op de trailer moet staan wachten. Dat kost ook inspanning.
Het kan allemaal wel, maar als ik jullie was zou ik er voor kiezen om de ene keer dressuur te rijden en de andere keer te springen. Maar dat is mijn mening ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:19

Lielle schreef:

Hier wil ik nog even aan toevoegen dat finales en barrages niet meetellen. Als jij dus samen met je vriend naar een groot concours gaat, en jij plaatst je in de finale van de dressuur en hij zich in de finale van het springen, mogen jullie die ook allebeide rijden.

2 proefjes dressuur en 2 parcoursen springen veel? Als je paard gezond is en een gewone conditie heeft, is dat helemaal geen grote opgave voor zo'n dier.

Een SGW paard is anders dan een gewoon wedstrijd paard? Een B/L crossje is ook op een gewone basisconditie te rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:20

doom schreef:
Lielle schreef:

Tuurlijk moet het ook kunnen, maar toch vind ik een Sgw paard wat anders dan een normaal wedstrijd paard.
Deze worden gewoon veel meer op conditie getraind..

daarom had ik het ook over een goed getraind en fit paard. En wat mistid al zegt, B/L cross vraagt echt niet enorm veel conditewerk.

Citaat:
Daarbij is het natuurlijk 1 dressuurproef 1x springen en dan de cross.. en "vaak" zit tussen dit alles wel geruime tijd tussen.
En zelf denk ik dat je je paard wel een beetje spaart voor de cross, bijv niet lang inrijden voor de dressuur.

tussen springen en cross zit 20 minuten ;) Sparen door korter los te rijden zie ik persoonlijk niet zo zitten, als dat nodig is, moet je meer conditiewerk doen.

Suzan_Tafka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 11:20

allemaal bedankt! Het is nu duidelijk.

Het is ook niet de bedoeling dat we elke week alle 2 een wedstrijd doen.
Maar het zou wel eens voor kunnen komen dat we beide gaan starten,
als we naar een groot concours gaan bijvoorbeeld.
Volgens mij kan ze dan makkelijk 4 keer starten, als je maar goed getraind hebt
en je paard een goeie conditie heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:12

Reglementsvraag, en dus zelf op te zoeken bij de KNHS. Bij deze een slotje hier.