Pony is alleen en raakt in paniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Pony is alleen en raakt in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:26

Hoi,
Ik heb een probleem met mijn 4 jarige pony.
Sinds een hele tijd terug is mijn pony bang om alleen te zijn. }:0
Hij heeft er nooit problemen mee gehad om alleen te staan. Ik kon hem overal mee naartoe brengen in zijn eentje, maar hij bleef relaxed. :Y)
Sinds ik in een andere stal sta, en me pony daar een leuk vriendinnetje heeft leren kennen, is hij niet meer zichzelf. |(
In de paddock zonder zijn vriendin loopt uit tot een boel gehinnik, en schrapen over de grond.
In zijn eentje op stal staan is nog veel erger. Hij kan niet meer stil staan, hinnikt de hele tijd en raakt compleet de weg kwijt!! :(
Voor mij is dit een groot probleem. Ik moet altijd wel een ander paard op stal doen als ik mijn pony wil rijden, en het liefst dan ook zijn goede vriendin. :(

Ik merk ook dat hij de laatste tijd erg op andere paarden gericht is, en hun gedrag soms overneemt.

Ik heb al een aantal keer geoefend met het alleen zijn. Maar dit schiet niks op.
Het lijkt wel of hij mij dan niet meer ziet staan, en alleen maar weg wil uit de stal.
Als hij buiten vast staat, heeft hij dit minder, maar dan kan hij ook zijn vriendinnejte van ver zien.

In een andere, hele grote stal heeft hij er helemaal geen problemen mee. Maar daar staan ook bijna altijd wel paarden.

Oohja, ook in de bak als we alleen zijn, doet hij zo paniekerig. ik sta naast hem om hem aan te singelen. rent hij opeens weg...
Als ik op hem zit gaat hij met zijn hoofd schudden en wil hij alleen maar rennen.

Weet iemand hoe dit komt, en hebben jullie hier tips voor?

groetjes

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:33

tja, tips heb ik niet voor je :P
maar wees blij dat die van jou nog niet van zand naar steen over een hek van 2,15 springt of de hele stal sloopt om bij zijn maatje te zijn :S
Ik weet niet of die van jou wel eens in een kudde staat ? dan lijkt het mij minder te worden, want mijn paard had bij zijn vorige tehuis ook maar 1 maatje waar die ook zo aan gehecht, daar is die toen van weggehaalt. Nu staat die dus hier en is die aan onze andere pony helemaal gehecht.
Ik negeer het altijd maar een beetje, maar als die echt te gekke dingen gaat doen en gevaarlijk gaat worden om bij hem te komen dan weet die zo dat die verkeerd is geweest en doet die het bijna nooit meer. Maar aangezien jou paard nog zo jong is en verhuizen van stal best een grote impac is zal het misschien tegen de tijd wel minder worden.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:39

Tja, ik sta hier nu al zeker 4 maanden.
Dus ik denk zomaar dat dat genoeg tijd is, maar het lijkt alleen maar erger te worden met hem. :+
Zolang ik hem al huur heeft hij altijd met meerdere paarden gestaan.
hij staat nu met 3 andere merries in de paddock, waar hij ook mee op het land komt te staan.
Hij heeft bij mij dus nog nooit zonder kudde gestaan.
Voordat ik hem had, weet ik het niet echt.
hij stond eerst altijd veel binnen geloof ik.

tilezencliff

Re: Pony is alleen en raakt in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:47

ik zou de eigenaar van dat vriendinnetje van dat paard van jou.
opzoeken en daar contact mee opnemen miss kunnen jullie vaker samen rijden. miss komt het goed meer weet ik ook niet. ja miss de twee paarden bij elkaar zetten?????

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:50

mijn pony en zijn vriendinnetje staan al bijna naast elkaar. er zit 1 box tussen..... :+
Ik spreek de eigenaar van dat paard elke dag.
Ik heb wel eens een tijdje geleden met haar gereden..
maar nu al een hele tijd niet meer.
maar denk niet dat dat uitmaakt, want dan is hij juist bij haar, en ik wil dat hij ook zonder haar kan. *D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

En als je hem bezig houdt? Dus iets lekkers te eten geven in kleine stukjes, of iets van vrijheidsdressuur aanleren en dat met 'm oefenen in de stal (hoofd laag, flemen, dat soort kleine kunstjes waarbij hij op jou moet letten)..misschien dat je hem op die manier eraan kan laten wennen..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:18

Hij kan flemen, maar op verschillende momenten doet hij het niet.
Echt heel raar, maar in de bak wil hij het neit doen..
Wel op stal en in de paddock.
Dus ik ga het proberen!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:26

Word die ook niet rustig al jij er bij bent? Ik heb ook zo'n pony die al euh zo'n 6 jaar dezelfde vriendin heeft. Bij hem gaat het nooit over :Y) Maar die van mij is niet bang om alleen te staan, maar wil gewoon niet zonder merrie.... (confrontaties zoals naar buiten vliegen komen vaak voor :+ ) Maar ik doe nog net zo als anders. Poetsen en verwacht dat hij gewoon stil staat, hij staat 23 uur met zijn vriendin, ik mag wel 1 uur van zijn tijd opeisen }> Hij is wel altijd rustiger als ik erbij ben.

Ik zou het gedrag gewoon negeren met rijden en poetsen etc. Het alleen op stal ligt volgens mij te lezen aan je verhaal niet alleen aan zijn vriendin maar aan het feit dat hij zonder andere paarden staat of niet? Kan je hem niet binnen zetten als er al één binnen staat?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:47

Ja dat kan wel. Maar het is gewoon zo onhandig.
Want als ik niet zijn vriendin op stal zet, maar een ander paard, is hij nog steeds onrustig. Niet dat hij in paniek raakt, maar hij is wel een beetje zenuwachtig.

Ik denk wel dat als ik weg ga en er niemand meer bij hem in de stal staat om te peosten, dat hij dat nog erger reageert.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:03

Hij gaat dus savonds op stal? Mijne ging met de sneeuw en nu nog naar binnen savonds. Wij regelen het zo dat één van ons (eigenaar vriendin of ik) de paarden binnen zet. Zo komen ook die van ons tegelijk binnen is dat geen optie?
Moet zeggen dat mijn paard wel alleen kan staan en al wordt die gek hij bekijkt het maar en moet het leren!

Gaan niet alle paarden tegelijk naar binnen bij jullie?

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:33

ze gaan wel allemaal tegelijk naar binnen
ik ben een vriendin van miss carow en mij paard staan ook bij haar paard
maar het probleem is als wij smiddags komen en wij wille rijden, doen wij die andere(zijn 4 paarden in de paddock) twee nie binne das onzin vind ik want ze kunne makkelijk effe buiten blijven. maar op stal doet ie dan raar omdat die kudde denk ik nie comppleet is. maar als wij klaar zijn met rijden gaan ze weer in de paddock en sávonds gaan ze gewoon binne staan en doen wij ze te gelijk binne.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:35

Ik snap hem, doe hetzelfde met mijn paard. Of ik rij hem daarvoor en gooi zijn merrie alvast in de paddock. Of rij voordat ze op stal gaan en zet ze daarna binnen.

Maar dan staat die toch niet vaak alleen op stal? Of begrijp ik het verkeerd?
Denk toch dat negeren de beste optie is, al is het gedrag daar niet mee weg....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:39

Je beginpost nog es gelezen met rijden zorg voor afleiding. Ook hier heb ik ervaring mee :+ Rij in een binnenbak dus hij ziet zijn merrie niet maar hoort haar wel.... en elk paard dat hij langs hoort komen wordt hij druk van.
Zorg ervoor dat hij echt mijn hoofd bij jou is en niet met zijn eigen dingen. Rij veel voltes, overgangen desnoods balkjes in de bak etc.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:54

@ wouterpaard. dank je voor de tip maar hoe kan ik dit gedrag oplossen in de stal?
Zijn aandacht vragen. Maar wat als hij mij geen aandacht wil geven.
Ik weet net hoe hij daarop gaat reageren, en ik ga het zo snel mogelijk uitproberen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:00

Negeren... tenzij het gevaarlijk word, fel steigeren in de box etc.misschien heeft iemand anders nog ideen voor op stal?
Die van mij blert alleen de boel bij elkaar, en probeert zijn stal open te krijgen :+

Luseres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:19

Mijn knollie wil ook niet uit het landje zonder zijn grote vriendin, en hoe ik het oplos? Gewoon elke keer samen met zijn vriendinnetje rijden. Hoewel het natuurlijk niet mijn eigen paardje is en ik maar 1x in de week kom maargoed. Maar mss zou je hem inderdaad bezig kunnen houden en eventueel rustig beginnen met kleine stukjes wandelen alleen zonder die pony, en later gaan rijden, en steeds verder proberen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:44

Dank je voor de tip, maar tijdens het wandelen heb ik er niet zo'n last van. dan is hij wel wat kijkerig, maar niet helemaal in paniek.
Dat is hij alleen echt op stal.
kleine stukjes alleen op stal zijn doe ik ook wel eens.
Gister wou ik zijn deken om doen dus ik ging even alleen met hem naar stal.
Hij raakte weer in paniek en rende snel zijn stal uit.
Ik kreeg een wondje op me vinger en was best boos doordat hij ontsnapte.
Toen gingen we alsnog de stal in om zijn deken om te doen.
Ik zette hem vast in zijn stal aan het touw, deed zijn deken om en toen gingen we weer weg.
Ik hoop zo dat als ik dat regelmatig doe dat hij een beetje snpt dat alleen zijn niet erg is en hij zijn vriendin weer te zien krijgt.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:57

Gister heb ik weer in mijn eentje in de bak gereden.
Het ging super goed!!
Hij was niet helemaal op zijn gemak, maar toch hinnikte hij niet meer en liet hij zijn hoofd soms wel ontspannen hangen.
Dat is al een grote vooruitgang.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:06

Mijn pony is ook zo, heel erg. Ze staan samen in de paddock of in het land en ze zijn er met z'n 2tjes. Nou als d'r vriendin weg gaat uit rijden of om te poetsen dan word ze gek als ze alleen achter blijft, en ze rent alleen maar en is ook al een paar keer door de stroom draden heen gelopen. Nu gaat ze altijd op stal, daar is ze wel rustig, dat is echt haar plekje.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 21:13

Op stal is juist niet de plek voor mijn pony.

Gister heb ik weer in me eentje gereden.
De vorige keer ging het zo goed, en gister was een grote stap terug!!

Maar nu het mooier weer is kan ik vaker buiten poetsen/opzadelen.
Zo voelt hij zich niet zo afgesloten van de andere paarden.
Want als hij op stal staat ziet hij alleen nog maar stal, en geen andere paarden.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:51

Ik heb dit ook gehad op mijn vorige stal. Naar een heleboel jaren op de manege gestaan te hebben werd hij verhuisd naar een boerderij. Hij wou alleen maar bij de groep zijn en ik kon hem niet daar weg halen. Als ik binnen ging poetsen werd ik omver gelopen zodat hij weer snel naar buiten kon rennen. Ik moest hem buiten op de brug poetsen zodat hij de rest kon zien en met rijden was het ook een ramp. Hij wou alleen maar terug naar de groep. Kon hij de rest zien? Geen probleem meer.

Na een hele lange tijd is dit over gegaan. Ik moest heel consuquent zijn. Deed hij een stap te ver dan ik wou? Gelijk 5 passen achteruit. En heel veel oefenen met weg gaan van de groep. Je moet het ''gewoon doen''. Zo leren ze het echt het beste. Ga weg van stal en ga lekker rijden. Is hij rustig in de bak? Stap dan af en ga terug. Beloon goed gedrag met het terug gaan naar zijn maatje.

Heel veel succes.