Hoofdstel opdoen is een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferlevy

Hoofdstel opdoen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:21

Hallo, ik heb een probleem.
Als ik wil gaan rijden maak ik mijn paard Levy natuurlijk schoon. Daarna doe ik het zadel en dan het hoofdstel. Allen is het hoofdstel bij Levy indoen altijd een hele strijd. Levy doet altijd zijn hoofd heeel erg hoog zodat ik er niet bij kan. En als hij hem dan weer naar beneden doe en ik tegen hem ga praten en het hoofdstel in probeer te doen dan gaat hij weer met zijn hoofd naar beneden. Ik heb eigenlijk al veel geprobeert maar niet zo veel werkt. Op zich als die eenmaal beneden is en best rustig lukt het wel maar vaak dan doet hij zijn hoofd weer naar boven. Met zijn tweeen lukt eigenlijk ook niet want dan blijft Levy omhoog. Ik heb met een krukje ook al geprobeerd en dat lukt alleen ik vindt het zo raar dat hij dat doet? Wie heeft er nog meer tips?

Alvast Bedankt! :oo
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-03-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast en cursief uit tekst gehaald voor betere leesbaarheid.

Smoethie

Re: Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:35

tandarts even laten komen

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:50

Smoethie schreef:

Jaa dat heb ik al een keer gedaan maar die zegt dat alles in orde is. Dus dan snap ik het niet helemaal. Kan het niet met zijn verleden te maken hebben? Ik heb haar gekocht en ik weet eigenlijk niet veel over haar verleden dus misschien is ze vroeger wel strak aan de teugel gehouden!?

xx

Sunshinee

Re: Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:57

hoii
dat had mijn paard eerst ooook,
en toen heb ik appelstroop op het bit gedaan.
hielp heelgoed.
nu kan ik heel gemakkelijk het bit in doen. (zonder appelstroop)
maar het kan idd ook met het verleden te maken hebben!
dat had ik wel met mn vorige pony.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:00

Is het vooral het bit waar hij een hekel aan heeft, houd hij niet van gefriemel rond de oren en het hoofd of heeft hij er misschien last van dat er iets klemt, knelt te strakzit, of juist te los...
Als je er achter komt waar het probleem zit dan kun je dat weg nemen, wat nog niet wil zeggen dat zijn gedrag dan veranderd.

Stel dat er eigenlijk geen "problemen" zijn dan dat hij tegenstribbelt bij het omdoen van het hoofdstel, dan lijkt het me handig om via clicker training hem te leren hoe een welopgevoed paard daarmee om hoort te gaan.

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:13

Nou ik heb niet echt het idee dat er iets mis is met het bid. Een vriendin van me/lesgever zegt ook dat er niks mis mee is.
mrie schreef:
Is het vooral het bit waar hij een hekel aan heeft, houd hij niet van gefriemel rond de oren en het hoofd of heeft hij er misschien last van dat er iets klemt, knelt te strakzit, of juist te los...
Als je er achter komt waar het probleem zit dan kun je dat weg nemen, wat nog niet wil zeggen dat zijn gedrag dan veranderd.

Stel dat er eigenlijk geen "problemen" zijn dan dat hij tegenstribbelt bij het omdoen van het hoofdstel, dan lijkt het me handig om via clicker training hem te leren hoe een welopgevoed paard daarmee om hoort te gaan.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:03

Onze pony ( 15 jaar ) doet dit ook. Zij heeft echt last van probleem tussen haar oren.
Zowel letterlijk als figuurlijk. Je kunt haar moeilijk daar aanraken/borstelen, en ook hoofdstel omdoen vindt ze naar.
Ze zat daar ook vast, chiropractor heeft dit wel enigzins kunnen verhelpen, maar er is in het verleden wrs. nogal ruw met haar omgesprongen.
Blijft voor ons ook altijd lastig, maar met veel geduld en belonen als het goed gaat is het inmiddels wel een stuk beter geworden.
En appelstroop op het bit ga ik ook proberen? wie weet helpt het.

Revanches

Re: Hoofdstel opdoen is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:46

Dit is iets voor OPG. Dus van RT-->OPG.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:57

Heel veel geduld hebben.

Meer info is welkom, bv:
Hoe staan zijn oren, vindt ie het een spelletje, is ie vaak angstig, kun je zijn neus wel naar beneden leiden met de teugels?

En geen krukje gebruiken.
Dat werkt averechts.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:06

Het bit insmeren met appelstroop of andere zoetigheid en dan het bit heel zachtjes tegen de spleet tussen de boven en ondergebit aanleggen. Vervolgens wachten tot de mond open gaat. Dat kan even duren maar het is van belang dat je dit niet afdwingt. Bit zachtjes er in en weer er uit laten zakken zonder tegen de tanden te stoten. Niet het hoofdstel helemaal om de oren leggen. Weer insmeren met lekkers en herhalen. Pas als het bit vlot aangenomen wordt ga je het hoofdstel helemaal op doen. Blijft het dan moeilijk, dan kan je aan je linkerduim een lik stroop doen en die met het bit indoen tussen de lippen in het tandloos gedeelte leggen. Je moet hier wel ruim tijd voor nemen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:09

Smoethie schreef:

Nou nou, dit vind ik wel een ietwat overdreven reactie hoor! Een pony kan een meisje van 12 behoorlijk in de maling nemen hoor! Dat hebben ze vaak zo door... Daar hoef je niet meteen een tandarts voor te laten komen! Gebeurt ook zo vaak op een manege hoor!!

Ik vermoed dat het gewoon een spelletje is, en dat hij je "plaagt" door zijn hoofd zo hoog te doen, omdat hij weet dat jij er dan niet bij kunt.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:14

het bit indoen en tegelijkertijd een suikerklontje geven! Werkt bij mijn paard heel goed!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:19

mijn paard doet het ook met hoofdstel om doen.
probeert ze te gaan lopen hoofd weg draaien en de lucht in gooien.

ik straf haar hier wel op af omdat ik weet dat ze het ook gewoon kan als ze het gewoon goed doet beloon ik haar dubbel zo goed en geef haar een snoepje zo dat ze ziet dat het zo ook kan.

hoop voorje dat het gewoon een spelletje van het paard is :(:)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:21

itsmi schreef:
Smoethie schreef:

Nou nou, dit vind ik wel een ietwat overdreven reactie hoor! Een pony kan een meisje van 12 behoorlijk in de maling nemen hoor! Dat hebben ze vaak zo door... Daar hoef je niet meteen een tandarts voor te laten komen! Gebeurt ook zo vaak op een manege hoor!!

Ik vermoed dat het gewoon een spelletje is, en dat hij je "plaagt" door zijn hoofd zo hoog te doen, omdat hij weet dat jij er dan niet bij kunt.

Waarschijnlijk wel ja.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:25

Tik je niet per ongeluk met het bit tegen zn tanden? Dat het gewoon zeer doet?
Of heeft hij er nare ervaringen mee ? Deed hij het altijd al, of sinds kort ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:25

Ik heb ook het idee dat het gewoon meer luiheid is van de pony :+ gewoon iets strenger zijn, of bijvoorbeeld een appelsmaak bitje nemen in het begin ofzo, of zoals gezecht appelsiroop erop doen, maar dat geeft wel een kliederzooi :+

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:43

ik zou inderdaad iets van appelstroop erop doen. Je kan mischien ook een handje biks onder het bit doen en dan als hij het in zijn mond doet snel het hoofdstel indoen.

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:04

hallo

Als ik een paard opstal krijg met dit probleem
dan doe ik het bit losmaken aan 1 kant zodat ik een soort van halster maak
dan doe ik via de zijkant het bit naar de andere kant in
met veel geduld en rust gaat dit steeds makkelijker

Jenniferlevy schreef:
Hallo, ik heb een probleem.
Als ik wil gaan rijden maak ik mijn paard Levy natuurlijk schoon. Daarna doe ik het zadel en dan het hoofdstel. Allen is het hoofdstel bij Levy indoen altijd een hele strijd. Levy doet altijd zijn hoofd heeel erg hoog zodat ik er niet bij kan. En als hij hem dan weer naar beneden doe en ik tegen hem ga praten en het hoofdstel in probeer te doen dan gaat hij weer met zijn hoofd naar beneden. Ik heb eigenlijk al veel geprobeert maar niet zo veel werkt. Op zich als die eenmaal beneden is en best rustig lukt het wel maar vaak dan doet hij zijn hoofd weer naar boven. Met zijn tweeen lukt eigenlijk ook niet want dan blijft Levy omhoog. Ik heb met een krukje ook al geprobeerd en dat lukt alleen ik vindt het zo raar dat hij dat doet? Wie heeft er nog meer tips?

Alvast Bedankt! :oo

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:22

mijn paard deed dat ook heel erg in het begin. Ik heb het bit even in suikerwater gedaan voor het indoen. Dat weten ze snel genoeg hoor! en verder heel rustig het hoofdstel aandoen, goed kijken dat je hem niet per ongeluk ergens raakt wat hij niet fijn vind.... en veel geduld, dan komt het goed!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:25

Kan je niet een poosje bitloos gaan rijden, zodat de spanning eraf gaat?

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:54

Drie oplossingen dat bij onze shire merrie goed werkte.

Het bit eerst aan één kant los en dan als het hoofdstel zit het bit pas doen.
Onder een afdakje gaan staan... Dan kan het hoofd gewoon niet hoger..
Met snoepjes werken. Bit aangeven met een snoepje...
Dan gaat het steeds beter. en heel belangrijk.. Niet stoppen met de snoepjes truc als je paard het doet.. Immers krijgt hij/zij dan geen beloning meer en is het makkelijk oude gewoontes op te pakken..