Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:21

Als je een ruiterbewijs hebt en je gaat naar buiten dan ben je toch verzekerd voor het buiten rijden als er iets gebeurd?
En dan ken je alle regels.
Maar als je nou alle regels kent en je bent gewoon verzekerd, waarom dan zo'n ruiterbewijs.
Zijn er meer voordelen?

Want zo'n ruiterbewijs is heel duur.

xxx

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:38

Daniii schreef:
Als je een ruiterbewijs hebt en je gaat naar buiten dan ben je toch verzekerd voor het buiten rijden als er iets gebeurd?
Maar als je nou alle regels kent en je bent gewoon verzekerd, waarom dan zo'n ruiterbewijs.
Zijn er meer voordelen?

xxx

Nee.

Nou ja, toch wel. Er is een handjevol gebieden in NL waar het bezit verplicht is. Daar kun je dan rijden waar degenen zonder ruiterbewijs er niet mogen komen.

funnyhorses

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:48

ik zie er ook het nut niet van in!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:57

Is dat zo'n beetje als het A-brevet/wandelbrevet bij ons?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:57

dat weet ik niet...

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:59

ik zie er het nut echt niet van in, ik rij gewoon zonder

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:01

Memuska schreef:
Is dat zo'n beetje als het A-brevet/wandelbrevet bij ons?

Nee en toch ook weer wel. In NL heeft het ruiterbewijs geen enkele juridische status en de gebieden die het verplicht stellen zijn ook allemaal privégebieden. Het A-brevet in België heeft wel een juridische status (als ik het goed begrepen heb). Daarmee kun je rechten en plichten ontlenen aan het brevet. Het ruiterbewijs heeft niks te bieden behalve een vrij zinloze verzekering en toegang tot enkele privégebieden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:02

Precies, als je gewoon verzekerd bent (en wie is dat nou niet?) dan heeft het geen enkel nut het ruiterbewijs te halen.
't Is wel leuk en leerzaam om te doen.
Ooit heb ik hem ook gehaald, maar hij is al heel lang verlopen...ik hoef die koppelverkoop niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:09

ik kan me voorstellen dat het voor jeugdige ruiters een soort emotionele waarde is,net zoals je brommercertificaat halen hihi
En het is zeker leerzaam qua theorie maar de praktijk ervaring moet je toch echt zelf opdoen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:12

Is het niet ooit eens verplicht geweest? (ooit eens gehoord dacht ik)
is een cap op straat eigenlijk verplicht?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:13

in sommige plaatsen volgens mij wel en andere plaatsen weer niet...
Ik zie ze bij ons nog wel es zonder cap rijde

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:17

met of zonder cap is voor eigen verantwoording,ook hier geld weer denk aan je eigen veiligheid!
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 14-03-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:22

Een ruiterbewijs heb je evt ook nodig als je ruiterkampen wil begelijden

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:24

Ik rij zelf eigenlijk nooit (meer) buiten, maar met cap is idd wel veiliger. Een ruiterbewijs hebben / halen is denk ik vooral handig voor ruiters met weinig (weg)ervaring. Maar je leert het toch echt door veel buiten te rijden.
Als je met je ruiterbewijs op een idioot paard zit, dan gaat het toch ook niks worden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:44

mar_leen schreef:

Los van de typefout, waar staat dat in de wet??
Ruiterkampen begeleiden kan best een lijdensweg zijn, maar dat is vast niet wat je bedoeld.........

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:46

Ik rij al jaren (lees 10 jaar) zonder ruiterbewijs buiten, ik zie er ook het nut niet van in. Zolang je maar goed oplet in het verkeer en rekening houd met anderen vind ik het niet nodig.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:46

ikke schreef:
mar_leen schreef:

Ruiterkampen begeleiden kan best een lijdensweg zijn, maar dat is vast niet wat je bedoeld.........

lijkt me zowieso nodig want dan ken je de regels en je weet ook wat je moet doen als er een paard vandoor gaat ofniet>

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:57

ikke schreef:
mar_leen schreef:

Ze vragen er bijna overal naar als je wilt begeleiden...
En het kan ook best leuk zijn ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:07

Daniii schreef:
lijkt me zowieso nodig want dan ken je de regels en je weet ook wat je moet doen als er een paard vandoor gaat ofniet>

Je kunt best heel veel regels kennen zonder een ruiterbewijs te hebben, hoor, en ik denk dat het gros van de ruitertjes die een ruiterbewijs hebben gehaald niet beter weet wat je moet doen als er een paard vandoor gaat dan een ervaren ruiter zonder ruiterbewijs...... Beter is het trouwens om te zorgen dat een paard er niet vandoor gaat :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:19

Daniii schreef:
ikke schreef:

Sorry, maar ik ben nog nergens in hun boeken ooit regels tegengekomen die zinvol zijn voor het begeleiden van groepen. Als er een paard vandoor gaat is je enige zorg dat de rest bij je blijft en er niet achteraan gaat. Daar heb ik geen ruiterbewijs voor nodig, dat kan ik zo ook wel verzinnen.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:29

ach ja ik weet het ook niet, ik heb em namelijk niet ;)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:16

Ik ken zo 1,2,3 geen plekkken waar je je ruiterbewijs nodig bent, en het is idd erg duur, dus ik vind het het geld niet waard.

Als je lid bent van een FNRS manege heb je als het goed is ook een ruiterpaspoort, daarmee ben je ook verzekerd, volgens de site in elk geval..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:24

mar_leen schreef:
ikke schreef:

Ze vragen er bijna overal naar als je wilt begeleiden...
En het kan ook best leuk zijn ;)

Ze kunnen ook vragen of je op je kop gaat staan tijdens de sollicitatie.......
je kunt vragen wat je wil als "werkgever" maar dat geeft het nog geen wettelijke status. Het is ook vrij zinloos, je kunt er geen rechten aan ontlenen en het geeft je ook geen enkele garantie dat de houder ervan begrijpt hoe je met een groep kinderen om moet gaan.
Feitelijk dezelfde onzin als die "geen aansprakelijkheids" borden. Dat is ook flauwekul; je bent als eigenaar van een toko namelijk gewoon verantwoordelijk voor een veilige lokatie, bord of geen bord.

Kataklop72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:53

Daniii schreef:
Zijn er meer voordelen?

xxx

Volgens mij is het ruiterbewijs sowieso een goede basis die iedere (beetje gemotiveerde) ruiter zou moeten hebben. Waar het vroeger een papiertje was was redelijk makkelijk werd gehaald, zijn de eisen nu strenger. Ook heb ik begrepen dat het ruiterbewijs straks onder het CBR gaat vallen en de lat dus nog hoger zal worden gelegd. En daarnaast zijn er inderdaad gebieden waar het ruiterbewijs verplicht is als je er wilt rijden. De afweging kosten / baten zal iedereen voor zich moeten maken. Ik heb in ieder geval besloten ervoor te gaan. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:32

Kataklop72 schreef:
Volgens mij is het ruiterbewijs sowieso een goede basis die iedere (beetje gemotiveerde) ruiter zou moeten hebben. Waar het vroeger een papiertje was was redelijk makkelijk werd gehaald, zijn de eisen nu strenger. Ook heb ik begrepen dat het ruiterbewijs straks onder het CBR gaat vallen en de lat dus nog hoger zal worden gelegd. En daarnaast zijn er inderdaad gebieden waar het ruiterbewijs verplicht is als je er wilt rijden. De afweging kosten / baten zal iedereen voor zich moeten maken. Ik heb in ieder geval besloten ervoor te gaan. ;)

Het ruiterbewijs gaat niet onder het CBR vallen, het CBR heeft al te weinig tijd om de gewone rijbewijzen (incl. brommer!!) goed te regelen zonder vertragingen, die nemen er echt niet zomaar zo'n vaag papiertje bij. Ruiters op de weg zijn een te verwaarlozen groep qua aantallen, dat blijft gewoon je eigen verantwoordelijkheid.
En in jouw optiek ben ik dan dus een niet zo gemotiveerde ruiter? 't Zal wel, ik rij ook pas 38 jaar paard (en buiten) en heb nooit dat papiertje gehaald en ik ben ook niet echt van plan om dat te gaan doen.
Zolang de eisen over zulke non-issues gaan als hoe je moet opstijgen (slechts 1 manier toegestaan) en welke kleding je mag dragen zie ik er ook absoluut het nut niet van in (tenzij je naast zo'n gebied zit waar je het nodig hebt).