Mijn paard "kakt" in zodra hij bij A binnenkomen hoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annekepatist

Mijn paard "kakt" in zodra hij bij A binnenkomen hoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:07

Mijn paard "kakt" in zodra hij bij A binnenkomen hoort. Hij gaat ineens heel erg vlak lopen en is bijna niet voor uit te branden en gaat op de kop lopen. Wie herkent dit en heeft tips om dit te doorbreken.
We gaan nu naar de M1. Het paard zelf is 9 jaar en heeft al Z2 gelopen onder een andere amozone. Het is een geweldig fijn en lief paard en absoluut niet kwalijk nemend.

tiffclaus

Re: Mijn paard "kakt" in zodra hij bij A binnenkomen hoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:10

proef uit je hoofd leren??

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:13

vaak komt dit (onbewust) door de ruiter zelf.......zet er maar eens iemand anders op en lees een proef voor,zal je zien!

het heeft vaak te maken met de spanning die een proef met zich mee brengt,waarschijnlijk zal ze het met het oefenen van het proefje niet doen.....of wel?

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:15

Had ik ook een tijdje (nu nog wele en beetje) maar bij lag het aan mijn eigen spanning dat zodra ik het hoorde anders ging rijden/zitten waardoor mijn pony ook niet meer liep.
Dus ik denk dat het toch aan je zelf ligt :P
Aangezien het (de meeste paarden) niet uit maakt of ze nu om de bak lopen, of binnen kommen draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:20

Ik denk idd ook dat dit soort dingen vaak bij de ruiter vandaan komen.. Onbewust ga je toch iets anders rijden, omdat het nu 'moet' gebeuren.. Je ziet het erg vaak..

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:21

Die oude Z2 paarden vinden het soms nog wel een beetje te makkelijk allemaal, ik ken het :D
Ik had dat vroeger namelijk ook, en nu nog steeds loopt ie met losrijden vaak wat beter dan in de proef. Het verschil is alleen dat ik hem tegenwoordig veel scherper kan houden in de proef, waar ie vroeger inkakte na het binnenkomen. Bij mij kwam dit omdat ik met losrijden teveel rondjes reed, en te weinig deed om hem scherp te maken. Wat wel helpt (tenminste, bij mij) is om de proef tijdens het losrijden al even helemaal te rijden, zodat je echt controleert of je paard scherp genoeg aan de hulpen is. Ook helpt het als je veel korte stukjes rijdt afgewisseld met stukjes stappen, en dan weer echt even hard aan het werk zetten. Je moet het boeiend houden, de oefeningen zijn het probleem niet ;) Succes!

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:23

Ik ken ook iemand die met die probleem zat,
er vervelend als hij thuis fijn loopt en het er
op de momenten dat het 'moet' niet uitkomt.

Wat zij eraan heeft gedaan om het op te lossen?
Als ze aan het rijden was iemand gevraagd om haar
proef voor te lezen, als je dit regelmatig doet, merk
je dat het vast snel beter zal gaan!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:18

Misschien kan je thuis oefenen door iemand de proef voor te laten lezen?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:03

Heb je dit thuis bij het oefenen van je proef ook?
Ik had voorheen een soortgelijk iets, alleen mijne kakte niet in die zette het op een lopen en stopte niet meer. Ik ben toen mijn proeven uit mijn hoofd gaan leren. Op het moment dat iemand begon te lezen ging er bij mij een knop om en stopte ik met rijden. Wanneer ik uit mijn hoofd reed had ik dat dus niet en reed ik wel mijn proeven netjes.

Overigens kan er nu wel weer door bepaalde personen voorgelezen worden.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:12

rij je wel eens onderlingewedstrijden met je paard? die zijn altijd erg goed om te oefenen en je mag er een zweepje bij houden tijdens de proef. én omdat dit toch maar onderling is is de sfeer meer relaxt en onspannen.

vaak gaat het "inkakken" gepaard met onbewuste spanning die je door geeft op de paard.
oefen daarom je proef lekker thuis in de bak op dit soort dingen en ga eens een onderlinge rijden (zijn ook vaak erg gezellig). Probeer dan het verschil te voelen.

Misschien kan iemand een keer je proef filmen en een stukje van het inrijden,misschien zie je dan zelf al een verschil in het rijden??
en kan je dingen gaan uitsluiten of juist opmerken?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:13

Ik heb hetzelfde probleem. Volgens mij heeft het te maken met het verleggen van je aandacht. Met losrijden/trainen heb je alleen aandacht voor je paard en hoe je paard loopt. Tijdens de proef let je ineens vooral op je lezer, welke letter ben ik, wat is het volgende onderdeel en het paard voelt dit en gaat er de kantjes vanaf lopen. Het gaat bij mij al beter sinds ik de proeven uit mijn hoofd leer en ik dus niet meer op een lezer hoef te letten. Laatst bij een wedstrijd viel mij op, ik was gefocussed, paard liep lekker voorwaarts in de proef, alles ging goed totdat ik iets zag gebeuren langs de lijn. Niets spannends, paard schrok niet, maar ik was even afgeleid en acuut stortte zij in. Om haar dan weer in die proef aan de praat te krijgen lukt bijna niet, dus ga ik hard werken ipv paard, wat weer een onrustig beeld geeft. Was voor mij wel een eye-opener dat even dat moment van afleiding dit meteen veroorzaakte.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:18

Bij mij was het ikke die het veroorzaakte en het niet hebben van een zweep (hoef je alleen maar mee te nemen, scheelt stukken)
Tevens moet je die van mij ook ernstig bezighouden anders valt ie in slaap.
Dus 1 rondje bak door en snurk... Terwijl als je oefeningen blijft rijden ze wel wakker blijft.

Nou ja, in mijn geval combi van al die bovenstaande.
Schrale troost, uiteindelijk ging het over!

Magic95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:45

mijn paard had dat ook altijd met indoor wedstrijden 't komt uiterraad door mij omdat ik zelf zenuwen heb die ik niet voel maar mun paard niet.t kan wel komen door dat je met een wedstrijd soms buiten moet losrijden dan binnen je proef moet rijden dan gaan ze van koud naar warm en dan kakken ze ook in

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:15

ik denk dat het aan misschien wel aan jezelf ligt