miniruintje wind zich op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

miniruintje wind zich op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 05:04

Mijn circa 7 jarige miniruintje vertoond sinds gister zeer opgewonden gedrag?
Normaal is hij de luiheid zelve,en maakt zich niet snel druk.
Hij loopt de hele dag op het landje,en in de nachten gaat hij samen met ons 10 maanden oude merrieveulen op stal(wel allebei aparte box).
Ik was een nachtje en dag op familie bezoek,en mijn tante heeft ze gevoerd en buitengezet,en weer netjes op stal gezet erna en ze wederom gevoerd.
Toen ik gisterochtend op stal kwam,stond hij zich enorm op te winden.(hinneken,iets wat hij zelden doet,tegen zn deur trappen,en ijsberen door zn stal....hij nam amper tijd om te eten,iets wat zijn grote hobby is!).
Mijn tante heeft de dag ervoor niets aan hem gemerkt,en alles is gewoon goed verlopen(op het veulentje na,wat zich niet wilde laten vangen,en die dus maar los achter hem naar stal is gelopen).
Maar verder totaal niets bijzonders.
Hij gedroeg zich gisterochtend toen ik op stal kwam,zoals hij deed toen ik hem van de groep had gescheiden,toen het veulen kwam.(hij had toen even flink de P in...en wond zich ook ontzettend op).
Maar hij staat nu al maanden met het veulen samen op het land,en in de nachten op stal,en dat is al lang en breed gewoonte,en meneer maakt zich dus nooit druk verder.
Heeft hij gewoon de lente in zn bol?
Of zou het zo kunnen zijn dat mijn ukkepuk merrie hengstig is/word?(iets wat mijn tante nog opperde).
Hij mankeerd voor zover ik kan zien niets(mest goed,drinkt goed,eet goed...wel onrustig tijdens het eten).
Er is zelfs geopperd dat hij mij miste,maar dat lijkt me ook wat ver gezocht voor dit overspannen gedrag?
Daarbij heb ik ze zelf nog op stal gezet voor ik wegging in de avond,dus ze zijn in de ochtend gevoerd door mijn tante,en na het op het land lopen nogmaals gevoerd en op stal gezet,en de ochtend erna was ik alweer aanwezig?
Iemand een idee,wat dit gedrag te betekenen heeft?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 05:21

Geloof dat ik met zoeken hier op bokt alvast antwoord heb gevonden op 1 vraag....
Blijkbaar zijn er ook ruinen die nog zeer deklustig blijken....
Ik verdacht het veulen enige tijd geleden ook van hengstigheid(klierig gedrag,en totaal zichzelf niet).
Maar dacht dat dat vast een vergissing was...gezien haar zeer prille leeftijd.
Maar als ik zo wat dingen lees,kan mijn ruintje dus wel degelijk nog in the mood raken bij een hengstige merrie.
En het kan dus ook zo zijn dat mijn merrie een zeer vroege vogel is met hengstig worden.
Dan ook het lente zonnetje er nog bij.....dus ik begin te denken..... :+
Maar mocht iemand nog een andere verklaring hebben,hoor ik dat graag!

KiWiKo

Re: miniruintje wind zich op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:10

het kan zijn dat hij ongenode gasten heeft in zijn stal........ muizen of ratten :D KUNNEN paarden ook ernstig onrustig van worden :)

misschien een vogelnestje..... ik zou zn stalletje even goed nakijken ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:31

KiWiKo schreef:
het kan zijn dat hij ongenode gasten heeft in zijn stal........ muizen of ratten :D KUNNEN paarden ook ernstig onrustig van worden :)

misschien een vogelnestje..... ik zou zn stalletje even goed nakijken ;)

Je hebt inderdaad gelijk!!!
Vanmorgen toen ik ging voeren,lag er een dode rat in zijn waterbak!
De hele stal was omgespit en het stro lag meters hoog tegen de stalmuur.
Blijkbaar is hij doodsbang voor ratten.

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:00

zomer in z'n bol! hahah

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:04

Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:03

Ja voor zo'n mini ruintje is een flinke rat zowiezo een mega monster.;) Gelukkig dat je de oorzaak gevonden hebt.