hoe conditie opbouwen voor lange afstandsrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

hoe conditie opbouwen voor lange afstandsrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:45

binnenkort ga ik een smokkelrally doen(11 april) en vroeg me af hoe ik mn paard hiervoor nou precies moet gaan trainen.
over het algemeen gezien heeft ze n goede conditie. ik rijd elke dag zeker een uur dressuur in de bak en ook springen(soms anderhalf tot twee uur buiten). moet ik nu de laatste maand voor die rit begint langere buitenritten gaan maken? hoe doen jullie zoiets?
ik ben namelijk gauw bang dat ik teveel vraag van mn paard. het paard is een kwpner van 9 jaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:50

Wat is precies een smokkelrally? Wat moet je dan doen, welke afstand en welke snelheid?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:50

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:55

Weet niet wat je nu doet op die buitenritten, maar wat je zowel met die rit als met gewoon dressuurrijden zal helpen is lange stukken (liefst rechtuit) achterelkaar 1 gang rijden zodat paard een ritme in die gang kan ontwikkelen. Hoe meer je dat doet hoe sneller je paard dat ritme terug kan vinden en hoe minder inspanning het kost.

Black_Z

Re: hoe conditie opbouwen voor lange afstandsrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:56

ik zou gewoon lekker gaan trainen .. en de rit steeds wat langer maken ..let goed op de ademhaling van je paard en stem je rit daar een beetje op af :)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:57

smokkelrally is een rit van 5 a 6 uur met pauzes ertussen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:57

Fjordnina, houd er aub wel rekening mee om met dat trainings schema steeds voldoende rust te geven om de 3 weken ongeveer zeker 3 of 4 dagen rust. Dat wil zeggen in de wei en eventueel aan de hand wandelen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:57

het is 30 km en je mag je eigen tempo bepalen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:59

ik heb nu nog een maand, moet ik nu gewoon de buitenritten dus steeds iets langer gaan maken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:59

rosja1 schreef:
smokkelrally is een rit van 5 a 6 uur met pauzes ertussen

Wat is de snelheid die je daarbij moet aanhouden?

Overigens kom je daar wel laat mee om daar nu nog voldoende voor te trainen is eigenlijk onmogelijk als het op snelheid moet...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:59

Heb even zitten kijken op de site....best nog heftig met die défilé enzo zeg! Ik denk dat je paard dit wel aankan, het lijkt er niet op dat dit op hoge snelheid moet per sé...Trainigsschema van fjordnina heb ik niet doorgekeken, maar zal best prima okee zijn...dit is wel voor de endurance waar je 35 km in drie uur moet rijden...geen idee hoe lang jullie erover zullen doen en hoeveel stops jullie hebben (3 dacht ik?). Ik zou lekker je buitenritten wat meer opbouwen tot drie uur, maar overdrijf het niet!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 00:02

het gaat helemaal niet om snelheid hier. je moet die kilometers afleggen in je eigen tempo je mag er als het ware wel 6u over doen.
als het te zwaar zou zijn voor mn paard dan zeg ik het af, ik ga niets doen wat mn paard niet aan zou kunnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:03

30 km is gelukkig wel te doen voor een gezond fit paard.

2 á 3x per week een buitenrit maken waarvan 1x een wat langere van ruim 2 uur op rustig tempo is is voldoende met daarbij gewoon 1 of 2x dressuur en de andere dagen rust.

Geef je paard paard voor de rally dan minstens 2 dagen rust (wei en eventueel wandelen)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 00:06

ik hoorde er vrij laat over vandaar. denken jullie dat ze het wel aankan? ik ben nu al bezig met buitenritten, zit nu aan de anderhalf uur. morgen ga ik 2u proberen met heel veel stappen. ik hoorde dat een ongetraind paard hoefbevangen kan raken enz en dat wil ik echt niet!denk je dat zij dit kan met deze maand die ik nog heb om te trainen. ze is wel super gezond verder en ze loopt eigenlijk elke dag wel(ook buiten in de wei).

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 00:07

en ze rijdt 3x per week fanatiek in de bak(dressuur en springen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:11

Jawel 30 km is niet zo gek ver dat gaat wel lukken als het op jullie eigen tempo mag.
Hoefbevangen heb ik niet eerder gehoord overigens, maar spierbevangen zou wel kunnen... Maar zolang je niet overdrijft met de training (voldoende rust dus, minimaal 2 dagen in de week niks doen, wel lekker buiten lopen) en je niet een te hoog tempo aanhoud gaat het helemaal goedkomen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 14-03-10 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 00:14

ja we gaan op ons eigen tempo en veel rusten ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:11

Hou er rekening mee dat je of je snelheid omhoog gooit in je training of je afstand, niet allebei. En neem genoeg hersteltijd tussen je trainingen. Verder is 30km in 6 uur 5km per uur en dat is een normaal mensen wandeltempo. KWPN-er heeft al snel een hoger staptempo dan die 5km. Weten hoeveel dat voor jouw paard is helpt een heleboel met hoeveel tijd je nodig hebt.

En vergeet ook je eigen conditie niet! 6 uur in touw zijn kost jouw ook flink wat energie.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:30

ik overleef het wel denk ik:). vandaag maar in de bak rijden want het is super slecht weer.
kan ik de tijd dat ik rijd in de bak ook wat omhoog gooien naar 2uur? rijd normaal anderhalf uur ongeveer met in en uitstappen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:37

Dat je er zo lang over mag doen als je zelf wil betekend niet dat ieder paard het kan. 6 uur stappen kan zwaarder zijn dan 3 uur in lekker tempo.

Mijn paard is getraind voor wedstrijden van 120 km (13-14 km/uur), maar met 6 uur stappen rij ik hem in de prak. Die vergissing heb ik al eens gemaakt en doe ik dus niet meer.

Een maand tijd zou ik echt te kort vinden voor een paard dat het niet gewend is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:47

rosja1 schreef:
ik overleef het wel denk ik:). vandaag maar in de bak rijden want het is super slecht weer.
kan ik de tijd dat ik rijd in de bak ook wat omhoog gooien naar 2uur? rijd normaal anderhalf uur ongeveer met in en uitstappen.

Nee, dat zou ik niet doen. Als je normaal 1,5 uur rijd in de bak heeft je paard wel een goede basis conditie en moet je de rally wel gaan redden. 2 uur rijden in de bak is erg saai voor een paard.