veilig op pad (wandelen) met je jonge paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

veilig op pad (wandelen) met je jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:53

Ik wou vandaag een stukje lopen maar merkte al snel dat hij onrustig werd en dat ik twijfelde of het niet gevaarlijk was.
Wat deed ik gewoon halster om en longeer lijn er aan en lopen maar.

Nou vroeg ik me af hoe ga jij veilig op pad?
nu mijn voorbeeld met een jong paard maar bijv. ook met een druk of bang paard

Ik ben niet bang om te wandelen vraag me alleen af hoe het beter veiliger kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:37

De eerste keren kun je het paard laten wennen op een erg vroege zondagochtend, natuurlijk samen met een ander paard. Het liefst met hoofdstel ivm de controle. Halster met hengstenketting voor de controle kan ook.
Vervolgens steeds meer de gevaren opzoeken en op drukkere momenten gaan wandelen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:01

Ik raad aan op een rustige dag met een stalgenoot te gaan. Met een dominanter paard wat hij kent en die niet zo snel onder de indruk is. (Waar die dus een voorbeeld aan neemt)
Het liefst een paar keer

En alleen een keertje naar buiten proberen, en als hij vervelend gaat doen moet je uitvogelen hoe je zijn gedrag onder controle kan houden. Heb je eenmaal de knopjes gevonden kun je idd meer enge dingen opzoeken.
Bij mij heeft dat wel ff geduurd maar is allemaal goed gekomen.
Toen ze 3 was ging ik haar verzorgen en kon ze bij wijze van maar net aan een touwtje mee lopen, ze is ook heel nerveus en bang aangelegd.
Dat heb ik ook zo gedaan en ik heb echt veel tijd in wandelen en buiten zijn gestoken.

Het is ook handig als ze dan de weg weten haha, de mijne heeft zich vorig jaar een keer midden in het bos losgerukt en ik vond haar voor het hek van de weide. (vrachtwagenchauffeur kwam echt hard aangereden, volgas op zn remmen 2 meter achter ons, debiel)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:09

Ik heb nooit gewandeld met een maatje erbij want dan wennen die jonge paarden daar al gauw aan. Onder het zadel kun je dan weer allerlei taferelen krijgen doordat ze niet alleen van het erf af willen. Ik raad je aan altijd met iemand naast je (dus met z'n tweeën ) te gaan wandelen. Toch even een bit in te doen of bij de hele jonge paarden even de longe om de neus. Ik ging ook meestal op een vroege zondag morgen maar aan het einde van de dag is misschien nog beter. Dan heeft je paard (als ik het goed raad) de hele dag op de weide gestaan en zich kunnen uitleven, voordat je op pad gaat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: veilig op pad (wandelen) met je jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:18

Met mijn pubertje wandel ik ook regelmatig. De eerste paar keer heb ik zijn grote vriend (en tevens de meest dominante ruin van de kudde) meegenomen. Nu gaat hij altijd alleen mee, gewoon aan een (kwalitatief goed!) halster en longeerlijn, meer heb ik niet nodig voor controle.
Ik ben begonnen op rustige weggetjes, met vrijwel geen verkeer. Steeds verder uitbouwen, steeds meer 'enge' dingen laten zien.
Wat ik wel ALTIJD doe, is iemand extra meenemen, ik ga nooit alleen op pad. Daardoor kan ik me volledig richten op mn paard als er iets aan de hand is, en kan die andere persoon eventueel verkeer tegenhouden/afremmen. Als je over de weg loopt en paardlief ziet ineens paardetende dingen in de berm en gaat gek doen, dan wil je echt niet tegelijk het verkeer in de gaten houden maar je aandacht op het paard kunnen richten.
En uiteraard reflecterende kleding/hesje/lampjes als je de weg op gaat!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:27

Ik ben met mijn paard gaan wandelen toen hij ongeveer 2 was, maar daarvoor ben ik al met wat grondwerk (Parelli) bezig geweest, zodat ik wist hoe ik moest reageren als hij schrikkerig/opstandig zou worden tijdens het wandelen. In het begin ben ik altijd met een touwhalster + leadrope weg gegaan en natuurlijk iemand mee. Paard wel alleen mee genomen, zonder ander paard er bij.

Nu wandel ik met een gewoon stalhalster + leadrope (paard is intussen bijna 5) en hij gaat graag mee, zowel met als zonder vriendje. Ook onder het zadel heb ik er profijt van dat ik hem in het begin alleen heb mee genomen. Het boeit hem totaal niet als we zonder rijmaatje weg gaan of als ons rijmaatje ergens afgezet moet worden en we alleen verder moeten.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:03

ik heb geluk gehad dat wij aan een drukke auto weg stonden.
Vrachtwagens, motors autos alles kwam voorbij.
Diego is naar 3 maandjes mee naar buiten gegaan
en deed helemaal niks, alleen traktors vond ie eng..
nu ook niet meer en kan ik er overal mee naar toe lopen
zelfs door een drukke stad.. en dat kon hij al met zijn 1 jaar.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:45

Ik ben met die van mij gaan wandelen toen hij 2,5 was met (gewoon) halster, longeerlijn en een zweepje wat je omgekeerd hanteerd als stokje. Hij moest naast mij blijven lopen, ging hij voor mij uit dan kreeg hijj een tikje met de achterkant van de zweep tegen zijn neus. Uiteraard heb ik dit eerst geoefend in een veilige omgeving, zo ook het halthouden en het volgen in het algemeen. Mocht je het niet vertrouen kun je altijd nog (tijdelijk) een halstertouw extra om de neus doen zodat je daarmee als het echt nodig is kunt corrigeren. Succes.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:52

ik ga met No elke zondag lekker een stukje wandelen, dat varieerd tussen een half uurtje en max 2 uur. Hij was altijd heel erg druk, dominant, schrikkerig, maar ik heb het heel rustig opgebouwd, ik ga altijd met een stalgenootje en een of 2 van haar minishetlanders gaan mee. Hij is dan wel te handelen, ik ben een week geleden met een ander onervaren paardje weg geweest, toen was No het "voorbeeldpaard" en hij was toen iets drukker, maar niet extreem. hij heeft een gewoon halster om, en heb wel een hengstenketting er aan, dit omdat hij altijd zo lekker enthousiast is. De laatste keren heb ik een zweepje mee genomen, ik hoef hem heel zacht aan te tikken op zn borst en dan blijft hij netjes achter me, of gaat achterwaards als ik dat vraag, daarin ben ik wel heel consequent, hij mag niet voorbij mij. Bij mn shetlander ben ik daar veel laxer in :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:15

Ik heb mijn merrie (toen bijna 1) eigenlijk gewoon zonder verder nadenken mee genomen. Ze deed eigenlijk niets bijzonders, als iets eng was, ging ze achter me kruipen.

Met mijn hengstje neem ik wel een zweepje mee. Hij durft nogal eens achter blijven in het begin als iets spannend en dan kan ik hem van achteren bij drijven. Hij trippelt hooguit als hij iets eng vindt.

Ik zoek eigenlijk zo veel mogelijk op, zodat ze zo veel mogelijk zien. Nog nooit echt problemen gehad onderweg, altijd wel een oplossing gevonden. Als ik rustig ben, zien ze meestal snel dat er geen gevaar is. Ik ga overigens gewoon met (touw)halster de weg op. Vind het onzin als mensen mij zeggen dat een bit veiliger is, mijn paarden kennen dat nl. niet. :)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 13:36

bedankt voor de reactie's

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:40

mijn vriendin heeft vandaag toevallig een ongeluk gehad met haar veulen schrok ergens van ging aan de kletter op het asvalt en ging toen 2 keer onderuit .. resultaat 1 kant helemaal open..

ik raad je aan op zoiezo met een ouder paard, die goed verkeersmak is op pad te gaan .. en idd doe het eens op een rustig tijdstip ..

succes ermee !