Trailerladen: paard loopt er weer terug uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Trailerladen: paard loopt er weer terug uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 10:26

Van het ene trailerlaadprobleem in het andere, zo gaat dat hier :+
Willow is nooit een moeilijke geweest in het laden, tot we vorig jaar eens de trailer van een vriendin leenden, die 10 cm lager is als de onze (2.26 hoog, mijn paard is 1.82), en hij met zijn oortjes de bovenkant raakte. Sindsdien had ik wat "moeite" om hem te laden, in die zin dat ik telkens wel een kwartiertje stond te prullen voor hij er in ging. Eens er in, geen probleem meer: daar stond hij rustig en mooi hooi te knabbelen.
Vorig jaar is hij echter geopereerd aan koliek en heb ik dus maanden niet met hem op pad geweest. Tevens durfde ik hem niet op de trailer te laden voor de oefening, owv die wonde aan zijn buik. Je weet maar nooit dat ie gek gaat doen en dan heb ik van die rampscenario's voor ogen... Afijn...
Nu is hij weer in topvorm en het wedstrijdseizoen komt er weer aan, dus ben ik maar alvast wat gaan oefenen. In het begin ging het wat twijfelachtig, maar de liefde van het paard gaat nu eenmaal ook door de maag en al snel was hij verleid door de lekkere hapjes. Nu stapt hij netjes met mij mee de trailer in. Alleen... ik ben meestal op mijn eentje om te laden. Vroeger deed ik dan een longe aan zijn halster, wandelde met hem de trailer in, ging met de longe in mijn hand door het deurtje naar achteren, maakte de stang en de val dicht, ging terug naar voren, verving de longe door een halstertouw en maakte hem vast. Ging altijd prima, hij was het ook zo gewend.
Nu dus niet meer... Hij stapt de trailer in... en zodra ik verdwijn, stapt hij er ook uit om hoekje-om te komen kijken wat ons vrouwtje aan het doen is... Heel lief en lollig maar nieti als je daar staat te klungelen.
Wie oh wie heeft een idee, hoe kan ik mijn paard (opnieuw) leren netjes te blijven staan zodat ik de stang en val kan dichtdoen?
Dank bij voorbaat.
Groetjes
Carolien

Elpharo

Re: Trailerladen: paard loopt er weer terug uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:33

Hoi hoi, ik denk dat het even onwennigheid is....laat anders iemand anders tijdelijk de stang doen tot het weer routine wordt. Dat is even regelen qua mensen maar zelfs als je alleen op pad gaat is er vaak wel iemand thuis of op wedstrijdterrein die even wil helpen met de stang.....zodra het laad-ritme er weer inzit blijft hij waarschijnlijk weer netjes staan. Succes ermee :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:36

Niet door het deurtje naar buiten, maar langs je paard naar achteren. Je staat dan naast 'm en kunt 'm onmiddellijk corrigeren zodra hij aanstalten maakt naar achteren te lopen. Longe of touw over de voorbalk doen, zodat je hem naar voren kunt 'trekken' of althans druk kunt geven op het halster.

Idealiter laat je je paard vóór je uit de trailer inlopen. Dan kun jij zó de stang achter 'm dichtdoen en hoef je helemaal niet meer terug te lopen. Je kunt dat aanleren door steeds eerder zelf te blijven staan bij het binnenlopen. Als het vertrouwen goed is kun je uiteindelijk je paard nog vóórdat-ie op de klep staat al los voor je uit laten lopen, touwje over z'n rug. Vind je dat loslaten eng, dan kun je ook 'lange-leidselend' je paard de trailer in 'mennen'. Dan sta je er ook achter, en hoef je 'm niet los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:38

Kun je je paard niet leren dat hij alleen de trailer op loopt? Zo doe ik dat.

ik loop met paard aan de hand naar de trailer. Net voor het einde leg ik mijn touw over de nek. Ik stap de trailer op. En mijn paard loopt zelf verder. Dan doe ik de stang er achter. En loop ik naar voren om het touw vast te maken. Daarna doe ik de klep dicht.

Zo werkt het super! vind met een longeerlijn door het duurtje naar achter niet echt prettig werken denk ik.

Verder zou ik gewoon gaan oefenen met 2 mensen. Jij loopt mee de trailer op. Paard staat er op, iemand anders doet de stang er achter. Dit een aantal keer doen. Daarna ga jij door het deurtje maar blijf je in het zicht. En iemand anders doet de stang er achter. Daarna kun je uit het zicht gaan staan(en bijv fluiten/tegen hem praten zodat hij weet dat je in de buurt bent) en ook dan doet nog iemand anders de stang er achter. En als dat goed gaat kun je zelf kijken of je de stang er achter kan doen.

Of je kunt ook hem de trailer op laden. Zelf langs de zijkant(in de trailer) naar achter lopen en dan de stang dicht doen. Dan ben je niet weg geweest. Mss dat dat helpt?

Als je er echt niet uit komt. is 2moons.nl echt een aanrader.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:45

Of idd langs je paard terug lopen, eventueel longeerlijn om de stang. Of een bak met wat voer erin aan de stang hangen. Als ie lekker blijft eten, gauw teruglopen, stang erachter.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:51

Anoniem schreef:
ik loop met paard aan de hand naar de trailer. Net voor het einde leg ik mijn touw over de nek. Ik stap de trailer op. En mijn paard loopt zelf verder. Dan doe ik de stang er achter. En loop ik naar voren om het touw vast te maken. Daarna doe ik de klep dicht.
Zo doe ik het ook.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:06

Ideaal zou idd zijn dat hij er "alleen" in gaat, maar ik denk dat dat voorlopig nog een stapje te ver is. Ik ga natuurlijk wel met hem blijven oefenen en ik hoop dat ik hem idd dit geleerd krijg. Voorlopig helpt altijd iemand mij: mijn voorlezer vertrekt altijd van hieruit mee op wedstrijd dus is er altijd bij om de stang wel dicht te doen, maar goed, je zal altijd zien dat als je bv. dringend naar de kliniek moet, je er alleen staat. Ik roep maar wat...
Langs binnenkant trailer is wel een goeie! Ik ga eerst even oefenen denk ik met iemand anders de stang er achter te doen, en dan idd zo proberen.
Bedankt voor de tips! Ik hou jullie op de hoogte...