Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:18

Ik heb een friese merrie, van nu 11 jaar. Zij liep altijd heel gemakkelijk de trailer op. Zonder twijfelen, ook in het schemer in een donkere trailer, liep ze altijd zo achter mij aan de trailer in. Zelfs als een ander paard weigerde, gaf zij het goede voorbeeld.
Nu ben ik vorrig jaar echter met haar naar de kliniek geweest, om vocht uit haar knie te laten halen. Dit stelde eigenlijk niet veel voor, ze is een onrustige pittige dame dus werd verdoofd, eenmaal verdoofd stond ze lekker te suffen niks aan de hand. Been werd gewassen, geschoren, foto's gemaakt, naaldje erin dat was alles. Echter kon ik hier niet zo goed tegen waardoor ik flauw viel, en ik denk dat zij dit als engste heeft ervaren daar ik haar vast had en gerust stelde..
De dierenarts heeft haar toen, voor de terugweg op de trailer gezet omdat ik nog aan het bijkomen was. Naar mijn idee liep ze weer probleemloos de trailer op.

Echter, na dit hele kliniek gebeuren, is ze met geen mogelijkheid meer de trailer in te krijgen. Ze loopt er wel op af, begin van de klep wilt ook nog wel, maar verder dan de klep krijg ik haar niet.. Probleem is ook dat ik vooral in mn eentje ben, en dus eigenlijk geen hulp heb bij het inladen. Ik heb haar na het kliniekgebeuren nog 2 keer meegekregen naar de manege, weer met flink geduld en alle mogelijke manieren van trailerladen geprobeert op de heenweg. Terugweg deden we met 4 man, 2/3 achter haar kont en ik aan de voorkant. Niet echt optimaal dus.
Punt is alleen, ik ga graag met haar buiten rijden, en om daar te komen moet ik toch echt met de trailer weg.. En tegenwoordig ga ik dus al niet meer omdat ik niet zeker weet of ik haar de terugweg nog wel de trailer in ga krijgen.. Ik ben tenslotte alleen!

Omdat het elke keer zo'n gevecht is, laat ik haar tegenwoordig maar staan.. Ik heb echt alle mogelijke manieren geprobeert, maar na 3 uur ben ik het toch wel zat als ze dan pas bovenaan de klep staat.. Ik ben nu het einde een beetje zoek.

Standaart doe ik al;
-Tussenschot scheef/ eruit
-Deurtje voor open
-Hooinet/ bak met brokje's hangt ook al voor klaar.

Hier wat ik allemaal al geprobeerd heb:
-Brokje's/ appels
-Longeerlijn achter de kont
-Naar binnen proberen te rijden
-Alle tijd nemen en geen druk op het touw (een touwtrek gevecht ga ik niet aan, dat win ik toch niet..)
-Koeienhalster/halsband om de nek en dan met een longeerlijn aan de voorkant om de stang, zodat de lijn van voren altijd strak is en ze dus niet achteruit en alleen maar vooruit kan (wel druk van voor dus)
-Voetje's in de trailer zetten, zodra ik ze loslaat zet ze ze mooi weer een stapje terug..
-De trailer in''jagen'' met een zweepje erbij
-De trailer klem zetten tegen de muur, hek aan de andere kant
-De trailer tussen de schuurdeur zetten, zodat ze vanuit de stal zo de trailer in loopt en dus niet zo ver omhoog moet gezien het ''deel'' wat hoger ligt
-Alle tijd nemen, en als ze er in staat niet altijd gaan rijden maar ook alleen maar voeren daarna trailer weer uit
-Ander paard al in de trailer zetten (waaronder haar dochter)
-Niet omdraaien/ kijken dus gewoon mn rug naar haar toehouden
-Een ander haar op de trailer laten zetten (op de manege) maar dan loopt ze niet eens de klep op..
-Elke keer een stukje achteruit zetten als ze vooruit is geweest, dan belonen en weer vooruit gaan en als ze vooruit is weer belonen, ik krijg haar gewoon nooit verder dan de klep..

Maar echt niks werkt meer.. Ik ben het einde nu echt een beetje zoek.. Het nadeel is ook, ze is niet om te kopen met voer, dat doet haar echt helemaal niks. En ik ben dus eigenlijk altijd alleen, heb hooguit hulp van ongeduldige niet-paarden-mensen, dus die ben ik liever kwijt dan rijk.. Dan moet ik me opjutten omdat hun amper tijd/ geduld hebben en eindig ik uiteindelijk dus lichtelijk opgefokt alsnog in mn eentje omdat de hulp weer naar binnen is gegaan.. Helaas heb ik hara hierdoor ook al enkele keren laten winnen (als het weer omsloeg en mijn humeur ook daalde, in de regen heb ik niet zoveel geduld meer als ik al ruim 1,5 uur bezig ben) en is het volgens mij inmiddels een beetje een spelletje van haar aan het worden..

Wat te doen wat te doen? Wie heeft voor mij de gouden tip?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

priscilla

Re: Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:19

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:21

Jeetje wat vervelend zeg! Ik herken het ook wel bij mijn friese ruin en 'mijn' friese merrie. Beetje het zelfde verhaal. Alleen krijg ik die uit eindelijk wel de trailer in gelukkig. Ik lees wel even mee, tips zijn nooit weg!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:22

Ik denk wel dat ik een tip heb, mijn merrie was net hetzelfde... pb me maar als je het graag wil horen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:26

Wat ik eigenlijk niet tussen je probeersels zie, is alles met liefde en geduld aanpakken :)
Neem de tijd, laat haar lekker beetje rond keuvelen, beetje snuffelen, en bij elke pas in de goeie richting belonen. Slecht gedrag negeren, niet afstraffen, gewoon negeren.
Bij afstraffen zal ze een nog slechtere herrinering krijgen aan de trailler

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:27

ik had ook zo'n paard
we hadden dan aan de ene kant een hoge haag met coniferen en aan de andere kant zetten we dan twee mega balen stro op elkaar trailer ertussen
heftruck pakken stro voorop en dan rijden zul je zien hoe snel ie erin staat in het laatst hoefden we alleen de heftruck maar te starten dan ging ie er met een galopje in nog later moest ik hem bij de schuur los laten zo graag wilde hij de kar op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:29

Als je goed kijkt staat die er wel tussen;

-Alle tijd nemen en geen druk op het touw (een touwtrek gevecht ga ik niet aan, dat win ik toch niet..)

Met alle tijd nemen bedoel ik dus ook om de trailer lopen, langs de trailer lopen, ''horisontaal'' over de klep lopen (dus niet de trailer in, slechts alleen de klep) en dat doet ze allemaal probleemloos, maar de trailer in? NO WAY! En na 3 uur ben ik haar dan toch wel een beetje zat, dan heb ik echt het idee dat ze me in de maling neemt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:30

appelflap2 schreef:
ik had ook zo'n paard
we hadden dan aan de ene kant een hoge haag met coniferen en aan de andere kant zetten we dan twee mega balen stro op elkaar trailer ertussen
heftruck pakken stro voorop en dan rijden zul je zien hoe snel ie erin staat in het laatst hoefden we alleen de heftruck maar te starten dan ging ie er met een galopje in nog later moest ik hem bij de schuur los laten zo graag wilde hij de kar op

Haar de trailer opjagen heeft geen nut.. Daarbij hebben wij geen strobalen, en geen heftruck.. Vlasbalen en een trekker lijken me toch wat minder doeltreffend.. :')
Ik wil gewoon dat ze weer zoals voorheen de trailer oploopt, ik weet dat ze het kan!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:31

Ook ik zou zeggen, balingehof. Zij kunnen je echt hiermee helpen en komen ook naar je toe.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:31

Neem allereerst dan genoegen met de klep oplopen :), als ze dit doet, uitgebreid belonen, en terug zetten. Je kunt beter elke keer een kortere tijd oefenen, dan uren bezig zijn en haar uiteindelijk nog met een rot gevoel op stal zetten. De volgende keer dat je het dan weer probeerd vraag je haar een stapje verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:33

Mallow schreef:
Neem allereerst dan genoegen met de klep oplopen :), als ze dit doet, uitgebreid belonen, en terug zetten. Je kunt beter elke keer een kortere tijd oefenen, dan uren bezig zijn en haar uiteindelijk nog met een rot gevoel op stal zetten. De volgende keer dat je het dan weer probeerd vraag je haar een stapje verder!

Ik ben nu al ruim een half jaar verder, en dat stapje verder doet ze niet uit haar zelf.. Ik heb haar zelfs uit wanhoop een keer staan poetsen op de klep als beloning dat de klep dus niet eng is en de trailer ook niet.. Ik wil geen genoegen meer nemen met de klep, want de klep is het probleem niet..

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:39

misschien eens met een join up van monty roberts proberen?
mijn pony deed dit eerst ook, maar die was gewoon supereigenwijs. die een x aangepakt, en nu doet ze het altijd goed.
maar uit jouw verhaal lijkt het eigenlijk meer alsof ze er echt niet in durft, dus ik zou het gewoon rustig proberen. elke keer als het de goede kant op gaat belonen, en na een goed stukje stoppen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:40

Ik vind dat aanpakken bij een laadprobleem altijd een lastig iets... Zeker weten dat het pure eigenwijsheid is doe je nooit :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:40

Alle mogelijke deurtjes zo ver mogelijk opendoen, zodat het licht in de trailer is.

En ik denk dat vertrouwen de grootste rol speelt. Ga zelf eens in de trailer zitten, met een wortel of een appel, die je dan zelf langzaam opeet. Paard houdt wel vast aan een lang touw. Paard geen aandacht schenken, niet "kommaar" o.i.d zeggen, gewoon lekker je appel eten. Als het goed is wordt je paard dan wel nieuwsgierig, naar wat jij daar aan het doen bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:43

Ook al geprobeert, nieuwschierig wordt ze wel, de trailer inkomen no way.. Ander paard voeren in de trailer, zelfde iets.. Voer e.d. doet haar gewoon allemaal niets..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:44

Ik heb zelf onwijs veel aan dit filmpje gehad.
http://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk

Als mijn paard op de trailer stond liep ik naar het deurtje en kreeg hij een beloning (paardensnoepje).

Ik kan nu overal alleen laden.

Train ze.... het gaat je lukken!! :-)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:44

Vlakbij Zwolle: http://www.stalequus.nl/
Op de manier van Monty Roberts.
Erg goede ervaringen mee. En heel veel meegekeken (stond met mn paard bij de stal er tegenover).
Geweldig om te zien, en effectief!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:46

Lastig zeg, jeetje......
Het zal toch dat kliniek verhaal zijn wat haar tegenhoud, meer dat ze bang is daar weer naar toe te moeten.
Hoe reageerd ze als ze een trailler op de weg ziet?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:47

Welke kleur heeft de binnenkant van de trailer?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:52

Shanna: als je het zelf op wil lossen en zelf wil leren. ZOnder allerlei hulp middelen en hulp van vele mensen. En echt zelf aan de slag wil 2 dagen met je paard. Kan ik je maar 1 ding zeggen.

www.trailerladen.com

Ik heb er enorm veel aan gehad en snap mijn paard nu ook en kan laden zonder alles weg te halen of open te doen. Dus geen deurtje open. NIet hele tussenschot eruit, niet alles aanpassen om je paard er in te krijgen. Een paar hele eenvoudige handelingen waar je wel beter in wordt naar mater het doen en je paard..laad gewoon weer!

UIteraard..zoals mijn jonge beestje met nog puber gedrag is hetsoms nog eweleens puzzelen en soms nog eens proberen of de baas het echt meent. Maar jou paard heeft altijd makkelijk geladen en nu na de kliniek niet meer..Dat is een ervaring.

Neem eens contact op met Erik Janssen van OCNtrainingen (is ook trailerladen.com) en Janneke Buddendijk van Een met je je paard. Is ook Trailerladen.com. Ze helpen je echt goed en hebt er veel profijt van!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:58

En moet echt benadrukken. Je laad alleen ze doen je dingen voor en laten jou het zelf doen. Ze trainen niet het paard voor jou maar je leert het zelf zodat je thuis ook gewoon er mee verder kunt. Het enige wat je gebruikt is een halster en een touw en je eigen lichaam..meer niet. Makkelijker kan niet.

Ik ben met trailerladen oook bijna altijd alleen en ga alleen van huis weg enz. En ja je moet een beetje doof zijn voor alle mensen die ideeen en je willen helpen goed bedoeld enz..daar moet je je wel even voor afsluiten.

Ik heb er zoveel van opgestoken en vond het zo leuk wat ze deden dat ik nu zelfs ook voor andere dingen bij ze les heb.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:04

yarrah schreef:
Ik heb zelf onwijs veel aan dit filmpje gehad.
http://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk

Als mijn paard op de trailer stond liep ik naar het deurtje en kreeg hij een beloning (paardensnoepje).

Ik kan nu overal alleen laden.

Train ze.... het gaat je lukken!! :-)

Je ziet veel gelijkenissen met hetgene wat ik je gestuurd hebt, moest mijn verhaal niet helemaal duidelijk zijn.
Maar hier ontbreken naar mijn gevoel veel details, die het nog beter doen werken.
Succes in elk geval

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:05

appelflap2 schreef:
ik had ook zo'n paard

Hij wil alleen maar de trailer op omdat hij bang heeft van wat er gaat gebeuren met de heftruck.
Op die manier wil ik mijn paard echt de trailer niet opkrijgen, dan blijft ze lekker thuis.
Ik kan niet snappen, dat er nogaltijd mensen zijn die echt op deze manier werken...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:06

Kirr: Klopt helemaal ze laten niet zien wat het voor werk voor je gaat trailerladen is. Daar gaat trailerladen.com dus op in. En dan weet je het voor altijd bij elk paard. Ik heb een stal genoot zelfs al op weggeholpen met ene paard wat nog op de grond liet vallen als hij de trailer niet in wilde. Het werkt echt> Het kost je alleen een keer een 2 dagen en misschien als je het echt leuk vond maar dan ga je voor fun een stap verder nog 1 dag. Maar dan laad je paard bijan helemaal alleen zonder jou hulp zelfs...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:10

Dan verzin je allemaal dingen om dat je paard niet laad..puur omdat het zou kunnen zijn dat dat het is. Terwijl als je morgen een andere trailer hebt die geen licht heeft zou hij het weer niet doen. Kan je nooit een andere trailer gebruiken.

Nee je moet een stapje verder..denken...als ik vraag of hij mee gaat gaat hij mee...leiderschap heet dat. Mijn paard moest ik op de cursus zelfs laden in een kleine pony trailer maar omdat ik het vroeg...en zei dat het ging...ging hij er in staan.

Terwijl die van mij echt niet meer laden hoor...die kreeg je er niet meer in hoe ook. 20 longeerlijnen verder en een zweep minder...en nog niet..Ik heb er van geleerd dat ik mijn paard nooit en nooit meer zo wil laden dan maar niet van huis weg. als je zoveel hulpmiddelen nodig hebt en zoveel spierkracht is de lol er wel vanaf.