Op wedstrijd met afgekeurd paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Op wedstrijd met afgekeurd paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:35

Een kennis op stal wil met haar afgekeurde paard op wedstrijd gaan. Vlgs de verzekering moet je toestemming vragen/krijgen, maar ze is bang dat ze dan het ontvangen bedrag moet terugbetalen en wil er geen aandacht op vestigen voor als ze neen zeggen.
Het dier was ooit erg ziek, maar is nu beter genoeg om op B/L niveau weer te gaan meedoen. Ook wil ze TREC gaan rijden.

Kan de verzekering hier achter komen? Het is immers fraude!! Ik denk dat dit niet wordt bijgehouden, maar ben niet zeker. Het paard is gechipt en heeft een paspoort. Als je bijvoorbeeld bij de KNHS een startkaart aanvraagt, controleren ze dat dan?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Op wedstrijd met afgekeurd paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:43

Tja, als je weet dat het fraude is en als je weet hoe de regels zijn.. Waarom wil ze het dan toch buiten de regels om zo doen?

Vind het niet erg netjes aangezien de verzekering een flink bedrag voor het paard heeft betaald.. Gewoon de verzekering bellen en toestemming vragen dus..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:44

Hoe is een paard ooit afgekeurd geraakt door ziekte? Afkeuren moet toch al een hevige vorm zijn van onbruikbaar voor je doel, voorallleer dat gebeurt.

Dus mss daar eerst wat meer info over.

Verder denk ik wel dat je gewoon kan starten. Verzekering heeft immers niets te maken met het rijden van wedstrijden. Er zijn tich paarden die niet verzekerd rondlopen dus dat is niet van belang.

Enkel de verzekering kan moeilijk doen als ze erachter komen, met de nadruk op als. Want idd als geen klant meer zijnde gaan ze je niet volgen. Of je vriendin moest zo in het geheugen gegrift staan van die keurende da, dat eens ze bvb kampioen word er plost een belletje gaat rinkelen. Dan nog zal het wss niets opleveren. Immers als dat paard verzekert was, heeft je vriendin of der ouders ook altijd de premies betaald en is het uitbetalen een mogelijkheid en het recht van de klant. verder is hier ook de volle pot niet uitbetaald, want anders had ze haar paard niet meer. (wss afgekeurd met afrekening behoud paard)

maar nogmaals welke ziekte had hij dan om afgekeurd te worden?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:57

Ik ga niet te veel info geven want het wereldje is klein. Als iemand het verhaal herkent is ze het haasje. Ze is niet actief op bokt, maar heeft me gevraagd of ik dat wist...

Het paard is niet genezen, maar wel zodanig beter dat hij recreatief weer loopt. Op dat niveau wil ze wedstrijden doen. Kampioen zal hij nooit worden, want het is altijd een zwak/ziekelijk paard gebleven. Ze is nog steeds bij dezelfde dierenarts die ook bereid is te verklaren dat hij dat niveau nu weer aan kan.

Er staat in de regels dat je toestemming moet vragen, maar ze wil geen slapende honden wakker maken. Aan de andere kant lijkt het me ook sterk dat ze het gaan opzoeken gezien de uitgebreide handel in afgekeurde paarden. Maar als je aan een wedstrijd wil meedoen (al is het voor de lol) dan moet je toch het paspoort laten zien. Tenminste, ik rij endurance en trail wedstrijden en daar moet dat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:00

Tja sorry dan maar dan vind ik niet dat het paard eerlijk behandeld wordt.

Dus idd dan navraag doen, een nee heb je , een ja kan je krijgen.

Maar een ziek paard hoort gewoon geen inspanningen te leveren in competitieverband, los van het niveau.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:30

Ik kan me je reactie inbeelden, maar dat kun je op afstand niet beoordelen. Ik laat dat verder aan haar en de DA over.
Ik wilde alleen maar weten:

Kan de verzekering hier achter komen?
Als je bijvoorbeeld bij de KNHS een startkaart aanvraagt, controleren ze dat dan?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:30

Grappig dat je op Bokt ook tips kunt krijgen/vragen om te frauderen? Niet echt zoals het hoort, en daarbij een paard dat afgekeurd is voor de wedstrijdsport weer gaan starten is ook niet bepaald een elegante manier van doen.
Laat die vriendin het maar gewoon via de officiele weg spelen, want het wereldje is klein, en een verrader zo gevonden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:57

Lijkt mij dat de verzekering hier achter kan komen. En het is te hopen dat ze er ook achter komen.. Tenminste dat vind ik.
Het paard is niet voor niets afgekeurd en ik vind het niet netjes dat ze het nu via de 'verkeerde' weg toch wil proberen.
Paspoort moet je iig meenemen naar concours en hem laten zien als er naar gevraagd wordt. Ik weet niet hoe het precies in zijn werk gaat, maar voor startkaart aan vraag moet je allerlei gegevens invullen dus lijkt het mij dat ze daar op het KNHS kunnen zien dat het paard afgekeurd is..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:32

PoucyWouce schreef:
Een kennis op stal wil met haar afgekeurde paard op wedstrijd gaan. Vlgs de verzekering moet je toestemming vragen/krijgen, maar ze is bang dat ze dan het ontvangen bedrag moet terugbetalen en wil er geen aandacht op vestigen voor als ze neen zeggen.
Het dier was ooit erg ziek, maar is nu beter genoeg om op B/L niveau weer te gaan meedoen. Ook wil ze TREC gaan rijden.

Kan de verzekering hier achter komen? Het is immers fraude!! Ik denk dat dit niet wordt bijgehouden, maar ben niet zeker. Het paard is gechipt en heeft een paspoort. Als je bijvoorbeeld bij de KNHS een startkaart aanvraagt, controleren ze dat dan?

De verzekering kan daar zeker achter komen als ze officieel wedstrijden start, iedereen kan naar de KNHS bellen om actieve sportstanden van een paard op te vragen, de verzekering dus ook. Ze doen regelmatig steekproeven om te kijken of mensen zich houden aan het contract dat ze getekend hebben nadat de verzekering het paard uitgekeerd had. Ik zou het risico niet nemen als ik je stalgenoot was.

Er lijkt mij maar 1 manier om het paard weer uit te kunnen brengen en dat is het bedrag terug betalen aan de verzekering........

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:51

wat betreft trec, daar worden niet per paard uitslagen bijgehouden. Alhoewel de uitslagen van paard en ruiter wel op de website staan van de trec club.. Maar dan zou je een andere naam moeten opgeven voor het paard.

Wel een vreemde casus eigenlijk.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:52

de mijne is half afgekeurd (bij de ene wel andere niet) en heeft Z2 gelopen, dus waarom niet ?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:56

dat het niet netjes is is een ding...
Ik zou het anders doen.
Als de veearts zegt dat het weer kan waarom niet??
Zoals ik al zei; ik zou het anders doen.
Ofwel toestemming vragen
ofwel niet op wedtrijd gaan

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:58

de mijne heeft er trouwens geen last van of iets anders

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:19

Chipnr en paspoortnr. zijn bij de verzekering bekend. Leg het naast de KNHS die dit ook heeft en het is simpel te controleren.
Ik hoop dat ze 'gepakt' wordt, ik vind dit echt geen stijl. Alleen het idee alleen al. Het paard is niet voor niets afgekeurd. Wees dan een stoere meid en betaal de verzekering terug als je zonodig met een afgekeurd paard wilt starten.

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:27

Ik ken een soortgelijk verhaal, waarbij een superduur paard bestemd voor de hoogste klassen van de dressuur is afgekeurd. Dit was puur voor dit soort werk. Hij kan best een uurtje werken en uitkomen in de basiswedstrijdsport, dus ik denk dat ik geen mening hierover kan vormen als ik het hele verhaal niet ken.
Maar dat is jouw vraag ook niet: als een paard wordt afgekeurd door de verzekering, moet je als eigenaar een papier tekenen. Als daar opstaat dat ze het paard niet meer zal uitbrengen in de wedstrijdsport, zou ik het toch niet wagen. Want het is idd met chipnr en paspoort zooo makkelijk uit te zoeken! Misschien is het toch handig de verzekering te bellen. Ze hoeft zich toch niet direct zo te melden. Bel als een nieuwe klant en stel als algemene vraag of een afgekeurd paard nog uitgebracht zou mogen worden... of iets dergelijks.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:29

ietjelover schreef:
de mijne heeft er trouwens geen last van of iets anders

Ja hoe afgekeurt?

Als je je paard verzekerd hebt voor bijvoorbeeld 5000 euro.
Je paard word afgekeurt voor de sport maar je wilt hem wel houden en geld van de verzekering hebben.

Dan krijg je bijvoorbeeld in plaats van 5000 euro , 3000!

Doe je het paard aan de verzekering krijg je de volledige 5000 euro.

In feite koop je het paard dus terug.

Echter mag je dan niet meer mee doen aan wedstrijden (officiele)
Als de verzekering daar mee akkoort zou gaan kan je heel makkelijk de verz oplichten.
Je laat je paard afkeuren, vangt ff 3000 euro en 1 jaar later ga je weer lekker op wedstrijd.

Er zijn gewoon voorwaarden aan verbonden, en terecht.

En ze kunnen er ook achter komen en dan ben je flink de banketstaaf.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:33

De vraag moet niet zijn of officiele instanties erachter kunnen komen, want dat kan natuurlijk altijd. Je moet je dus niet afvragen of het rendabel is om op deze manier toch te starten maar allereerst of het afgekeurde paard dit ook echt lichamelijk/geestelijk wel aankan. Is het antwoord hierop: Ja, dan is de enige juiste en correcte manier om de zaak voor te leggen aan de verzekeraar en tot een oplossing te komen. Misschien dat je vriendin kan aangeven dat ze bij wijze van proef gaat proberen of dergelijke inspanning met dit paard wel gaat lukken; afhankelijk van het resultaat op de wedstrijden en conditie van het paard kan dan alsnog bekeken worden of (geheel of gedeeltelijke) terugbetaling van de schadevergoeding mogelijk is. Het is maar de vraag op welke gronden zij een schadevergoeding heeft gekregen (algehele afkeuring of enkel als wedstrijdpaard/gebruiksdoel etc.)
Eerlijkheid duurt echt het langst .....

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:15

Ik denk inderdaad dat het slim is om met de verzekering contact op te nemen en gewoon toestemming te vragen. Lijkt me het veiligst en dan hoeft ze zich ook nooit zorgen te maken.
Bedankt voor de reacties. Het was inderdaad een beetje een vreemde casus...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:25

Er lopen tallo0ze afgekeurde paarden op het concoursterrein hoor, zolang het dier het aankan is dat geen probleem, al denk ik dat het wel wijs is dat je je aan de afspraken houdt met je verzeekring...je mag het paard ws ook niet verkopen etc, dat doe je dan toch ook niet?