Het zit zo .. Mijn pony was vroeger (ten tijde van veulen, ingereden worden & eerste jaren onder het zadel) moeilijk, héél moeilijk, sommigen zouden hem zelfs gevaarlijk noemen. Details zouden mij te ver leiden maar wees maar zeker dat het geen simpele was. Hij is héél dominant en heeft een heel sterke persoonlijkheid/karakter. In die beginperiode is hij met hard hand opgevoed (nooit oneerlijk, maar wel streng en geen duimbreed toegeven, en er vielen wel eens klappen). Of dit al dan niet goed is laat ik in het midden, daar wil ik het ook niet over hebben.
Laten we naar het heden gaan ... Pony is nu bijna 14 jaar, dus pakweg 10 jaar geleden ingereden, een 3-tal jaar problemen gehad en toen begon hij langzaam maar zeker te beteren en braver te worden. Toen hij 10 was ben ik in beeld gekomen, hij werd mijn verzorgpony. Een 2-tal jaar enorm veel plezier aan gehad, veel gereden, leuke dingen gedaan, maar eigenlijk altijd met de eigenaresse erbij. Ging wel eens alleen naar buiten maar dat was eens om de zoveel tijd (en dat ging eigenlijk ook niet zo denderend
).Op een bepaald moment is de eigenaresse aan verkoop beginnen denken, omdat ze zelf nog 2 paarden had en zelf eigenlijk niet meer op de pony reed en er op die manier dus niks meer mee had. De echte officiële verkoop heeft een tijdje later plaatsgevonden (een dik half jaar). Ondertussen heb ik dus mijn eigen pony en gaat het totaal niet meer.. Ik ben een paar keer gevallen, hij heeft me al omver gelopen aan de hand, dat soort toestanden .. Een lesgever erbij gehaald, toen leek het te beteren .. Maar nu met de winter hebben we echt weinig kunnen doen (geen binnenbak in de buurt & vroeg donker etc.) en gisteren ging ik voor het eerst weer echt aan de hand wandelen (was nog wel eerder geweest maar dat waren rondjes in de buurt, nu weer echt naar het bos) en
Ben blij dat ik levend teruggeraakt ben ... (ook hier weer geen details, zou alles te ver brengen).Nu, waar ik tot wil komen .. Die problemen zijn dus al een tijd aan de gang .. Ik durf er op dit moment gewoon niet op te kruipen en blijkbaar gaat het aan de hand ook niet altijd 100% (dacht dat dat wel ok zat met al het grondwerk etc., maar blijkbaar toch nog niet helemaal
). Ik heb echt het idee alsof ik met een jonge, enorm dominante pony werk die je gewoon enorm aan het uitproberen is. En dat is waar ik nu dus aan zit te denken: zou ik in dezelfde periode zitten als de vorige eigenaresse met inrijden heeft gehad? Dat de pony dus geen "band" meer heeft met de vorige eigenaresse, maar mij nu echt als baas ziet maar vind dat ik nog geen baas genoeg ben?De pony staat nu nog steeds bij de vorigere eigenaresse, maar zij zegt zelf ook dat haar band al een tijd anders is met de pony, het is niet hetzelfde als vroeger .. Ik neem aan dat op het moment dat zij besloot hem te gaan verkopen (wanneer die vraag dus aan mij kwam) zij mentaal is beginnen afscheid te nemen van de pony als haar eigen pony, als jullie kunnen volgen. Zou dit kunnen? En dat de pony dit merkt? Want .. en misschien is het wel gewoon héél erg veel toeval en loop ik hier onzin te verkopen ... het is wel in die periode (dat die vraag dus kwam en dat ik zei dat ik hem best wilde kopen) dat de problemen begonnen zijn ..
Zou het kunnen dat de pony voelt dat zij niet meer zijn baas is (maar gewoon iemand die komt voeren en af en toe eens wat knuffelt), mentaal gezien dan, en hij zich dus op mij richt? En dat de problemen dus er zijn omdat ik te lief voor hem ben? Geen leider genoeg? Of draai ik nu echt door?
Sorry voor het lange, misschien wat warrige verhaal, wil zoveel vertellen maar weet niet goed hoe
Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn hoor ik het wel
In ieder geval al bedankt voor het lezen

).. Maar dat is weer een heel ander verhaal