Paard met eczeem scheren wegens deken omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Paard met eczeem scheren wegens deken omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:20

Hallo allemaal,

Mijn merrie heeft meestal zo rond juli pas haar gehele zomervacht, maar heeft eczeem...jullie snappen m, met die eczeemdeken om wordt ze helemaal gek van de jeuk, omdat haar vacht loslaat. Ik borstel me in het voorseizoen rot, maar dat mag niet baten.
Nu wil ik haar scheren, hetzij borst en buik of toch helemaal...maar wanneer kan ik dit het beste doen? De nachten zijn nu nog te koud, wat ik eventueel met een regendekentje even kan oplossen..maar half april gok ik toch wel dr eczeemdeken om te moeten doen, eerder dan vorig jaar iig..
Ze begint nu haar oren de jeuken en hals..ze laat nog weinig haren los, maar heeft er wel al last van met de warmere dagen.

Kom ik niet in de problemen met haar zomervacht als ik haar ga scheren?

Afgelopen paar jaren dus nooit eerder geschoren en ik denk dat ik haar enorm help in de jeuk als haar wintervacht er vast af is en zij dus niet in de viscueuze cirkel van jeuk terecht komt..Wil dus niet dr vacht los laten komen middels de deken..wat ik normaliter zou doen.

Iemand verstand hiervan?

Flosmo

Re: Paard met eczeem scheren wegens deken omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:07

Met scheren maak je het haar alleen maar korter. Dus het haar is er dan nog niet uit, waardoor de jeuk blijft. Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. In ieder geval zorgen dat ze het niet te warm hebben. (warmte zorgt weer voor meer jeuk) En goed poetsen. Succes!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:09

heb je al een furminator geprobeerd? Ik vond dat enorm de moeite waard bij mijn ijslander. Tevens zit je niet met regendekens enzo..

Ik zou nu al de deken op gaan leggen. succes ermee!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:17

Och,ja daar zeg je me wat Flosmo..

he anne, heb de furminator idd maar besteld, hoorde er altijd goede berichten oiver, maar had nooit furminatorgeld :P nu ze hier zo goedkoop zijn gelijk maar in huis gehaald..ik ga dus flink aan de slag, haha

Deken nu opdoen is nog geen optie, tenzij het droog blijft, anders wordt ze ziek als het gaat regenen, het is te winderig en koud nog ervoor...en een extra deken erom kan weer niet met deze vacht, want dan rot ze weg..gedoe ook elk seizoen weer, bah.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:48

heb je al geprobeerd met drainage compositum?
denk dat je beter de voeding kunt aanpassen(van binnen reinigen) dan te scheren.
die korte haartjes gaan dan prikken en dan vergaat ie helemaal van de jeuk!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:56

Ja dat krijgt ze elk jaar, begin er eind volgende week weer mee...helaas zette dat geen zoden aan de dijk :P maar blijf het wel bijgeven idd tot de fles op is.

Bedankt voor de reacties.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:04

ik weet niet in hoeverre je hebt uitgelpuist qua voer he,maar ik heb een pony (21j)die ook lijd aan zomerexceem,maar sinds ik de voeding drastisch heb aangepast,drainage comp.erbij geef gaat het echt heel erg goed!
Ik heb dus "gekapt" met suikers(wortels-appels)en heb een ander krachtvoer genomen,krijgt ze enkel na beweging,of beter gezegt vóór dat ze gaat bewegen.
Voor de rest hooi en beperkt gras(zo goed als geen gras)
Ik moet echt zeggen dat het een wereld van verschil is,zowiezo met de drainage compositum erbij,vind het echt super spul.

Tevens heb ik staartharen opgestuurd naar n.i.b.daar heb ik ook best wat aan gehad,het bevestigde gewoon een hoop dingen.
Misschien voor jou paardje ook een optie?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:07

Oh joh, daar heb ik nog booit van gehoord, nib? heb je mss wat info voor me wat ze doen dan? klinkt interessant.

Hier worden ze erg sobver gevoerd, onbemest land, helaas geen zandaddock aanwezig, dus dan maar schraal land..compostium als kuur, dus alleen dat ene flesje, brandnetels, magnesium afgelopen jaar (m oeyt ik nu weer laten testen) en hooi, droog hooi, grofstengelig idd..verders alleen na het rijden een handje natures best..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:18

je hebt een pb