Leren paardrijlaarzen kopen als voeten nog groeien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hannahtJ

Leren paardrijlaarzen kopen als voeten nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:41

Hee,

Het onderwerp zegt het eigenlijk al. Ik heb nu gewoon goedkope rubberen jophurs en goedkope leren chaps. Ze zijn helaas (na 3 jaar!) te klein geworden. Ik had vaak koude voeten in de winter en ze waren moeilijk mooi te houden. Aan de chaps vond ik het erg vervelend dat ze vaak opengingen en het riempje dat onder je schoen doorgaat heel vies word. Ook is het altijd en gedoe om ze aan te doen. Nu zit ik te denken aan leren rijlaarzen. Ik vind ze erg mooi en het is goede kwaliteit. Ik heb nog niet echt een specifiek paar op het oog. Wel zie ik dat de prijzen erg hoog liggen. Ik ben binnenkort jarig dus dat zou niet echt een heel groot probleem zijn. Toch zit ik met een paar dingen waar jullie misschien wel antwoord op kunnen geven. Hier komen ze:

- Ik heb nu maat 37 en ben bijna 14. Is het nu wel verstandig om leren laarzen te kopen als ze misschien binnenkort weer te klein zijn?
- Ik heb een verzorgpony waar ik het grootste deel van de tijd stalwerk doe. Ik zit er iniedergeval niet vaak op. Is het dan wel handig om uit te mesten enzo in leren laarzen?
- Zijn leren rijlaarzen echt warmer dan rubberen jophurs? En zijn ze niet te warm in de zomer (die er nu aankomt)

Dit zijn mijn grootste twijfels. Ik heb 1x eerder rubbere rijlaarzen gehad en vond die wel fijn maar vind jophurs ook erg fijn. Ik bedenk me net dat ik misschien toch bij het uitmesten oude gympies zal dragen als ik leren laarzen zal kopen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik hoor ook graag aanbevelingen!

Alvast bedankt, hannah

Juangi

Re: Leren paardrijlaarzen kopen als voeten nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:44

Nee niet doen, vriendin heeft het ook gedaan. Heeft er nu echt last van de druk die er nu wel opstaat door het groeien. Uitmesten in leren laarzen is geen goed plan, dit vanwege de viezigheid en het schoonmaken.

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:48

Juangi schreef:
Nee niet doen, vriendin heeft het ook gedaan. Heeft er nu echt last van de druk die er nu wel opstaat door het groeien. Uitmesten in leren laarzen is geen goed plan, dit vanwege de viezigheid en het schoonmaken.

Uitmesten was ik denk ik zoiezo al niet van plan.. Heb je ook hele handige oude gympies voor.. :o Het vervelende is ook dat ik nog niet echt weet of mijn voeten nog gaan groeien. Ik heb echt m'n "voeten groeispurt" al gehad. M'n moeder heeft ook maar maat 37. Maar als je er veel last van krijgt weet ik nog niet of het zo'n goed idee is.. Iniedergeval bedankt voor je reactie.. ;)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:54

Hmm, ik zou persoonljk nog even wachten. Ik heb mijne ook met 15 gekocht (vorig jaar), ben zo goed als uitgegroeid en alles. Heb ze nu een jaar, maar bedenk dat je kuiten wel nog kunnen groeien. :+ heb nu (na een jaar ong. ) af en toe erg last ervan, en ik heb ze al laten oprekken.
Ik weet niet wat voor laarzen je graag wil, maar als je er 400 euro aan uitgeeft zou het zonde geld zijn als ze je na een half jaar/ jaar ineens niet meer passen.

Je hebt ook een soort kunststof laarzen, lijken een beetje op leren, alleen niet echt leer dus. Zijn ook veeel goedkoper, bv van het merk Saxon geloof ik. Misschien dat je die eerst kunt proberen. (dacht dat die rond de 60 euro waren).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:00

Die vriendin was 13... Haar kuiten zijn idd gegroeid.

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:03

xAmigo schreef:
Hmm, ik zou persoonljk nog even wachten. Ik heb mijne ook met 15 gekocht (vorig jaar), ben zo goed als uitgegroeid en alles. Heb ze nu een jaar, maar bedenk dat je kuiten wel nog kunnen groeien. :+ heb nu (na een jaar ong. ) af en toe erg last ervan, en ik heb ze al laten oprekken.
Ik weet niet wat voor laarzen je graag wil, maar als je er 400 euro aan uitgeeft zou het zonde geld zijn als ze je na een half jaar/ jaar ineens niet meer passen.

Je hebt ook een soort kunststof laarzen, lijken een beetje op leren, alleen niet echt leer dus. Zijn ook veeel goedkoper, bv van het merk Saxon geloof ik. Misschien dat je die eerst kunt proberen. (dacht dat die rond de 60 euro waren).

Zit inderdaad ook al een beetje te kijken naar de wat duurdere rubberen laars. Heb je misschien ervaring met leren jophurs? Misschien is dat wel wat?

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:12

Je kan de cavallo junior kopen 'de mee groeiende laars' je kan er een zooltje in doen en dan kan je hem een maat groter maken of kleiner heel handig en er is ook nog extra elastiek er zodat je kuit de ruimte heeft als hij nog groeit :D

en met stal dingen gewoon in de winter termo boots en in de zomer jodpurs of gymies :o

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:29

Sophietje12 schreef:
Je kan de cavallo junior kopen 'de mee groeiende laars' je kan er een zooltje in doen en dan kan je hem een maat groter maken of kleiner heel handig en er is ook nog extra elastiek er zodat je kuit de ruimte heeft als hij nog groeit :D

en met stal dingen gewoon in de winter termo boots en in de zomer jodpurs of gymies :o

Heb de laars eens even goed bekeken en denk dat het inderdaad misschien wel een heel goede aankoop kan zijn. Zit alleen wel te twijfelen of het het geld waard is voor 2x rijden in de week. Ik ben niet een of andere "profesionele" wedstrijd ruiter ofzo die elke dag wel op z'n paard zit. Het is wel zo dat ik in de zomer natuurlijk wel vaker ga rijden maar zou zo'n laars dan niet te heet zijn?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:42

De Cavallo is inderdaad wat duurder, misschien is de QHP laars iets voor je? Ik heb nu een topic met ervaringen met die laars lopen, moet je maar even lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:30

als je niet zeker weet of je nog zult groeien en niet veel op de pony zit zou ik me geen leren aanschaffen. zelf heb ik het wel op mijn 14de gedaan, omdat ik al 2 jaar dezelfde schoen/kledingmaat had en ik dus toch niet veel meer zal groeien. en je zegt dat je er niet veel opzit. dan zou ik met rubberen blijven rijden.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:43

Ik was 14 toen ik mijn eerste paar petries kocht en ben inmiddels 22 en rijd er nog elke dag mee! En ze zien er werkelijk nog als nieuw uit.
Ik trek ze aan voor ik ga rijden en heb ze daarna soms nog even aan met paarden uit de paddock halen en mesten en doe ze daarna uit, als ze vies zijn even de slang erop..

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:31

Ik zou 't niet doen als ik jou was, met stalwerk is het ook gewoon zonde..
Kun je beter leren chaps kopen van Petrie, 90,- ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:35

Ik zou het ook niet doen, mijn voeten groeien vanaf mijn 12e al niet meer, maar mijn kuiten zijn de afgelopen jaren nog wel gegroeid :7
Daarnaast kunnen je benen zelf ook nog langer worden waardoor het niet meer zo mooi zit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:39

Stel je zou op hoog nivo wedstrijden rijden zou ik het nog wat anders vinden, maar in jouw geval denk ik dat thermolaarzen voor de winter heel fijn zijn. En daarbij een fijne stevige rij/stal schoen. Ariat heeft hele fijne schoenen.