Paard gooit met hoofd? waar komt dit door?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

Paard gooit met hoofd? waar komt dit door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:41

Zoals de titel al zegt,
ik heb een bijna 5 jarige kruising arabier merrie, en wat ze al doet sinds ik haar heb is met haar hoofd gooien...
tijdens het rijden doet ze dit niet, maar wel in de wei, of in de stal, of als je aan het wandelen bent...
ik heb er verder geen last van, en geloof ook niet dat mijn paard er last van heeft, maar goed.. ben wel benieuwd of iemand een idee heeft, hoe dit veroorzaakt word...

even ter aanvulling, mijn paard heeft geen medische klachten, eet, drinkt, POEPT EN PLAST :+ goed...
en komt altijd netjes bij de tandarts, en die heeft nooit meer hoeven doen dan netjes vijlen, paard loopt ook lekker met aanleuning onder het zadel... dus aan haar tanden kan het denk ik niet liggen.. maar goed...
mijn paard, staat in een stal van 6 bij 3, heeft beschikking over een uitloop, onbeperkt ruwvoer, wilgentakken om te spelen en te knagen, heeft een liksteen, en gezelschap..
ik ben benieuwd wat jullie denken...

groetjes keshia

Tigra_

Re: Paard gooit met hoofd? waar komt dit door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:22

Ik ga even volgen. Mijne doet dit namelijk ook en heb geen idee waarom. Ze doet dit al vanaf dat ze 6 maanden is ofzo.
Dus ben ook wel benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:20

heb je de mogelijkheid om er een filmpje van te maken?
dan geeft vaak wel meer duidelijkheid namelijk.
dan kun je vaak toch wat beter zien wat er nu eigenlijk gebeurd .
uit beschrijving is vaak heel moeilijk op te maken wat je paard precies doet.

paarden kunnen het uit ongenoegen doen,dan zijn ze wat ongeduldig,dan gooien ze het hoofd zijwaarts omhoog en naar beneden.
maar het kan ook een vorm van headshaking zijn,dan hebben ze hooikoorts.
die beweging is vaak kleiner en lijkt er meer op alsof ze met hun neus tegen stroomdraad komen.

filmpje zou dus mooi zijn

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:09

@ellepel, het lijkt het meeste op het eerste wat je omschrijft, ze gooit haar hoofd echt enorm hoog, en schuin op... af en toe staat ze ook extreem ja te knikken, meer headbangen eigenlijk haha...
ik zal eens kijken of ik er een filmpje van kan maken...
groetjes keshia

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:52

Volgens mij is het ook wel iets arabiererigs. Ik ken ook een halfarabier die dit doet als ze onrustig is (niet onder het rijden) en verder gewoon gezond is. Die kan ook heel snel rondjes draaien met haar hoofd >;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:45

Als ze dit voortdurend doet, denk ik aan headshaking. Zou je even moeten controleren. Stel jezelf de vraag wanneer ze met haar hoofd slaat? Bij zonnig weer, winter/zomer, insecten/geen insecten? Heb je al gekeken of het met een masker/vliegenkap beter wordt? Tanden zijn gecontroleerd zeg je, wat doet ze als je bitloos rijdt? Zonder zadel, zonder hoofdstel? Wat doet je paard als je in een roundpen los longeert?

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:48

wij hebben ook een juffertje ongeduld }> , zo noem ik het altijd.
Als ze niet als eerste uit de wei mag staat ze te headbangen totdat je haar gaat halen.
Verders nergens last van.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:49

Het is inderdaad een beetje arabiereneigen. Ik ken een aantal arabiertjes en een aantal half boedjes om zo maar te zeggen, en die doen het ook allemaal. Heb er ooit 1 gehad die op die manier ook haar hoofdstel onder het rijden wist af te krijgen := . En ik ken ook een aantal kwpners die dat doen, ik denk dat het een beetje een teken van ongeduld is ofzo

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 00:50

ze doet dit niet voortdurend, maar ongeveer tja, keer of 5 per uur of zo... ze doet het met allerlei soorten weer, ook in de zomer maar ook in de winter, zowel op stal, als met wandelen, als met losbewegen... tijdens het longeren of zo doet ze het niet, met hoofdstel aan, maar met een halster, of helemaal "naakt"ook...
Bitloos rijden durf ik zelf nog niet aan, aangezien ik zelf heel onzeker ben met rijden, en ze nog maar amper zadelmak is.. dus dat zou ik niet weten...
headshaking denk ik zelf van niet, heb wel eens een paard gezien die dit had, maar die slingert heel anders met zijn hoofd, allemaal kleine ja bewegingen zeg maar.. dat doet ze niet... zal morgen eens proberen er een film van te maken, voor de duidelijkheid... ik denk zelf ook dat het een soort ongeduld of zo is, vooral als ik met iets anders bezig ben of zo doet ze dit...
groetjes keshia

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:04

niet ieder paard met head shaking schud het zelfde
sommige paarden slaan bijna hun voorbenen onder hun lichaam vandaan

ik zou even een da er naar laten kijken al was het alleen maar om dingen uit te sluiten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:49

Ik heb/had er hier twee die het doen/deden, moeder en dochter. (Moeder is ondertussen hemelen (ouderdom) vandaar de verleden tijd). Is een Arabierentic, ik ken er meer. Dochter doet het wat minder dan ma, ze heeft het gewoon van d'r moeder overgenomen. De andere paarden (ook Arabieren trouwens) doen het niet. Als een paard het onder het rijden niet doet is het 99 van de 100 keer geen headshaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:54

ik heb even een filmpje op gezocht van mijn eigen pony.
die heeft dus wel headshaking.

lijkt het hier op?
eerste filmpje is behoorlijk extreem
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 805778030#
en de tweede is vrij mild
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 660251929#
die doet het dus overal,behalve op stal

in dit topic staat heel duidelijk een dier wat dus die zijwaartse bewerging maakt omdat het ongeduldig is
[OPG] Schudden met hoofd

ik weet niet of het ergens vergelijkbaar mee is?

wat ibbel zegt klopt wel,headshaking doen ze overal,ook onde rhet zadel.
denk dus dat het dan een karaktertrekje is

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:35

@ellepel, het lijkt totaal niet op het eerste filmpje, maar dan nog meer op het filmpje in dat topic!!
ik pak er nu mijn camera bij, en loop even naar de schuur, ga kijken of ik er een filmpje van kan maken, ben toch benieuwd...

@ rommulus, ik haal er geen DA bij, als ik zelf denk dat het niks ergs is, mijn paard is behoorlijk bevattelijk voor stress van buitenaf, maar denk echt niet dat het iets ernstigs is.. anders moet ik de DA laten komen en zeggen, tja mijn paard schut met haar hoofd een keer of 4 a 5 per uur.. wat is dat? tja denk dat ik daar ook geen zuiver antwoord op krijg van de DA...
groetjes keshia

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:58

Jongens, ik heb net een kwartier lang staan filmen, maar natuurlijk nu je staat te filmen, krijg je het er niet op, ik ga het vanavond nog eens proberen!!
groetjes keshia

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:08

Ik ga ook even volgen :) Het eerste wat bij mij op kwam, was ''dominantie'' - dominante paarden slaan ook dikwijls met hun hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:17

keshia schreef:
Jongens, ik heb net een kwartier lang staan filmen, maar natuurlijk nu je staat te filmen, krijg je het er niet op, ik ga het vanavond nog eens proberen!!
groetjes keshia

is altijd zo he?
ik ben wel benieuwd.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 23:56

@priya, ik denk alleen niet echt dat het dominantie is bij mijn paard, die is zo onderdaning als een paard kan zijn.... snel op de tenen getrapt, maar zeker volgzaam, en zeer onderdanig...
ik heb het inmiddels op film, ik ga kijken waar ik het kan uploaden..

edit: GELUKT :+

*KLIK*

ik moet er wel even bij vertellen, dat kleine schudden dat doet ze normaal niet, alleen dat grote slingeren zeg maar,... ik had net een plak hooi in de stal gemikt, en dat was bovenop haar hoofd gekomen, dus zal wel wat hooi hebben liggen kriebelen, normaal doet ze alleen maar dat slingeren...
ze stond nu te wachten tot haar slobber aan de stal gehangen werd, dus ik denk dat het echt ongeduldigheid is, vanmiddag geprobeerd te filmen toen ze buiten stond, maar toen deed ze het niet...
groetjes!!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:42

en jij wil hier niet een naar laten kijken ???
:x

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:48

Oei... er kunnen zoveel redenen zijn.
Allereerst tandarts (weet je zeker dat deze tandarts zijn vak verstaat en het paard niet alsnog met haken en pijn rond loopt?
Het kan ergens in de rug, atlas, draaier zitten.
Maar het kan ook zijn dat het tongbeen wat gekanteld is.
Hiervoor zou je een cranio sacraal therapeut kunnen laten adviseren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:48

mijn vorige pony had dit ook en had iets met z'n rug, maar had het ook tijdens het rijden (in het begin niet),

een osteopaat is er naar wezen kijken, tig behandelingen gedaan, maar niks heeft geholpen. hij had kissing spines oid?

ik zou er zeker er even naar laten kijken!

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:53

Het kan ook een vorm van uitdagen zijn, of ongeduldigheid.
past dit bij het karakter van je paard?
Ik ook een filmpje maken en goed opletten of er iets bijzonders is als ze het doet.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:56

Mijn pony schud ook mijn zijn hoofd (arabier) maar op een hele andere manier.
Als hij in de wei rent, in de paddock, opgefokt is etc.
hij schud dan met heel zijn hals naar links of rechts en draaid daarna een rondje met zijn hoofd om het zo maar even te noemen.

Hij doet dit bij mij ook al sinds die 8 jaar is, hij is nu 17.
Overigens heb ik de DA er nooit over gehoord en merk ik niks aan hem. 9 van de 10 keer gebeurd het als hij opgefokt is.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:05

Tja ik zou niet echt weten wat t is, maar vind het wel heftig schudden, maar je gaf zelf al aan dat ze stond te wachten tot ze een keer der slobber kreeg, miss is het idd een teken van ongeduldig zijn of irritatie...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:15

nou jongens het lijkt me, als een paard iets in de rug of nek of iets dergelijks heeft, dat het toch wel meer doet als alleen maar met haar hoofd schudden... het paard loopt altijd netjes nageeflijk, over de rug, dus niet met haar kop tussen de benen getrokken, paard verkeerd in uitstekende conditie, ik merk er verder niets aan... ik kan gerust de DA laten komen maar verwacht niet dat die iets geks ziet,
mijn paard is altijd vrolijk, en komt nooit in verzet tijdens het rijden of zadelen of iets dergelijks, ik heb nooit gezien dat mijn paard ook maar een teken van pijn gaf anders had ik natuurlijk de DA er al bij gehad... nogmaals, sommige paarden raspen met de tanden langs de tralies, of pakken de bak vast tijdens het voeren, die van mij slingert haar hoofd.. dacht dat ik toch wel iets meer volwassen reacties kon verwachten!!
de osteopaat is laatst nog geweest en zei dat mijn paard er tip top uitziet, had alleen een oude blessure op haar bil, verder niets! ook is mijn paard helemaal gekeurd geweest, incl fotos's van de rug, aangezien mijn vorige paard daar een blessure had.. dus grote problemen zijn uitgesloten...
denk dat ik het dan toch maar houd op ongeduldigheid...
groetjes keshia

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:21

okee dat is mooi,

maar mijn pony liet verder ook niks merken..