Samenvatting/notitie onderaan protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Samenvatting/notitie onderaan protocol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 11:21

Als ik aan het jureren ben bezorg ik mijn schrijfster meestal wel een lamme arm :Y) , maar zelf schrijf ik eigenlijk ook altijd wel wat onderaan het protocol. Probeer daarin mee te geven wat er fijn was maar ook een verbeterpunt om aan te werken. Het is eigenlijk ook wel uit het commentaar te halen dat al op het protocol staat, maar ik vind het zelf ook altijd leuk als de jury de moeite heeft genomen er wat op te zetten. Vanuit de cursus werd ook benadrukt dat dit goed is om te doen.

Ik merk dat dit erg gewaardeerd wordt, de dames van de secretariaten maken er leuke opmerkingen over en de laatste keer hoorde ik zelfs dat tijdens de prijsuitreiking de notities opgelezen werden. Wat ik uit de reacties opmaak is dat het eigenlijk weinig gebeurt, terwijl het voor mij heel normaal is om te doen.

Schrijven jullie zelden/regelmatig/nooit wat extra's erbij? En aan de ruiters, gebeurt het echt zo weinig dat er wat extra's op staat?

WenK

Re: Samenvatting/notitie onderaan protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:26

Als ruiter en secretariaat kan ik zeggen: het gebeurd echt zelden dat er wat op het protocol geschreven staat, vaak alleen al bij de becijfering, maar nog veel minder een algemene opmerking onderaan. Terwijl dat inderdaad juist zo leuk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:28

De jury waar ik wel eens voor schrijf doet het gelukkig wel. Ik merk dat het enorm gewaardeerd word. Ik hou er dus met plezier een lamme arm aan over :=
Verder zie ik het helaas inderdaad erg weinig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:29

Als ruiter vind ik het prettig dat er iets over het algemene beeld op staat, iets wat je rijtechnisch in het algemeen kan verbeteren om hoger te gaan scoren.

Er staan, zeker bij mijn zwarte, wel vaak complimenten op het protocol over dat het een kwaliteitsvol paard is maar als je punten over all laag zijn, hangt daar voor mij een beetje een bijsmaakje aan (wat jammer dat er op zo'n goed paard zo'n ontzettende trol zit _O- ) Dat vind ik soms moeilijk om positief op te pakken terwijl ik denk dat het van de jury wel positief bedoeld is toch?

Gemiddeld kom ik het 1 op 5 tegen tegenwoordig, vroeger stond er nooit iets bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:31

:= Dat bedoelen ze er vast niet mee Urielle :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:34

Ik heb tot 2 jaar terug fanatiek wedstrijd gereden, en kwam toen eigenlijk nooit zulk commentaar tegen. Jammer, want ik vind het wel heel leuk, en meestal leer je er veel van :j

Ik weet uit ervaring als schrijfster dat je als jury soms een combinatie ziet die het nèt niet is. Een zesje, maar niet meer. Vaak blijft het commentaar dan steken bij "te laat" "te vroeg" "mag meer" enzovoorts. Juist dan is het erg fijn om een algemene opmerking onderaan de proef te krijgen :j Want eigenlijk gaat er niks echt fout, maar dat betekend niet dat het niet beter kan :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:36

Ik zet er eigenljik altijd iets onder, of ik moet opgezadeld zitten met een drama van een schrijver maar meestal neem ik die zelf mee! Dat varieert van:

- super proef
- leuk paard, werk aan (vul maar in: buiging, oefeningen netter afwerken, doorzitten etc.)
- nette proef maar mag flitsender
- groene combi, mag nog wat groeien

Tot de laatste keer waar ik gezet heb dat amazone ruim tien punten liet liggen door slordig rijden. Bij een andere amazone heb ik erbij gezet dat ze een superleuk paard had maar dit dier wél moest begeleiden en niet aan zijn lot overlaten, dat levert torenhoge scores op én een tevreden dier!

Dus ik zet er altijd wel iets bij en meestal is dat iets om de ruiter/amazone iets mee te geven.

En commentaar bij gemiddeld 20 onderdelen is bij mij heel gewoon! Heb vast schrijfstertje, kind vindt het een uitdaging om zo snel mogelijk bij te zijn met schrijven zodat ze gezellig mee kan kijken, gaat echt heel fijn!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:41

Ik geef iedereen (als de locatie) het toelaat een mondelinge toelichting. Daar kies ik voor omdat ik gemerkt hebt dat je dan wat meer interactie krijgt ook later in de kantine. Je haalt dus het eenrichingsverkeer (jury naar ruiter) er meer uit.
Het wordt laagdrempeliger om naar me toe te komen als er iets is.
Deze mondelinge toelichting doe ik dan na de eerste proef zodat ze kleine dingetjes gelijk mee kunnen nemen in de tweede (bv bij voltes A en C ajb niet de hoeken doorrijden). Daarnaast geef ik ze dan mee wat nog beter zou moeten zijn voor de huidige klasse of voor evt. hogere, oftewel huiswerk.
Veel secretariaten zijn dan bang dat ik uitloop, maar dat is eigenlijk niet het geval met een goede schrijfster en de volgende combi komt gelijk de ring in om deze te verkennen zodat we snel kunnen beginnen na de toelichting. Terwijl ik de toelichting geef, kan schrijfster alvast optellen en de gegevens volgende combi controleren.

Mocht de locatie dat niet toelaten dan probleer ik wel een note onder protocol te zetten indien dat aanvullend is op de toelichting bij de cijfers.
En de cijfertoelichting geef ik altijd bij onvoldoende en zo veel mogelijk bij overige waarom het bv geen 8 of 9 is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:45

Mijn ervaring met mondeling is dat best een hoop ruiters een weerwoord hebben en daar heb ik dus echt geen zin in....zeker niet als ik het goed bedoel en dan in discussie moet!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:48

Ik bezorg mijn schrijvers ook altijd een lamme arm :=
Bijna bij elk onderdeel komt wel een stukje commentaar en ter afsluiting schrijf ik zelf ook een stukje onder aan het protocol.
Ook ik heb al van ruiters en van secretariaten hierover positief commentaar mogen ontvangen *D
Ik probeer een beetje samen te vatten wat het beeld van de proef was en wat echt aandachtpunten zijn voor de combi :j

Mondeling doe ik dus echt niet, ik durf niet in het openbaar te spreken, heb ooit 1 keer een prijsuitreiking moeten doen, nooit meer van mijn leven ;)

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:52

Toevallig zat ik net mijn protocollen terug te kijken en kwam daar ook een leuk commentaartje tegen.
Een van mijn eerste wedstrijdjes met Ziggy, dat ze het een paard met veel potentie vond, maar dat hij nog sterk moest worden enzo. En en oproepje van laat hem heel en doe rustig aan. Dat doe ik zowiezo wel, maar toch leuk als je dat terug ziet.

Kreten als 'fijn jong paard'
of ' meer eraan rijden, merrie ( luna) kan meer'
Dat is altijd erg leuk om te lezen. Weet je ook dat de jury met belangstelling naar je proef heeft gekeken.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:52

Als ruiter kom ik dit heeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig tegen, en áls er onder iets op staat is het 9 van de 10 keer als het juist helemaal niet goed is gegaan, en dan is het opbouwend commentaar vaak ver te zoeken ;) Ik zou het heel erg op prijs stellen als er zoiets als een top en een tip op staat, bij mijn opleiding werken we daar heel veel mee en ik merk dat dit vaak voor veel mensen wel goed werkt. Bovendien kan je puntjes van kritiek ook positief brengen, iets waar veel mensen toch moeite mee hebben.

Zelf ben ik gediplomeerd bixie-jury en ik zet vrijwel altijd zelf even wat goede puntjes en verbeterpuntjes (top en tip) op het protocol en probeer na afloop van de proef ook de ruiters persoonlijk even te woord te staan. Nu is daar bij bixie ook tijd en ruimte voor, iets wat in de reguliere wedstrijden niet is. Bovendien praten kleine kinderen nog niet terug, die hebben nog zoiets als ontzag/respect voor juryleden, iets wat bij veel 'volwassenen' vaak ontbreekt. Typisch is dat kinderen vaak beter met kritiek/commentaar om kunnen gaan als volwassenen :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:53

Hahaha Miep, kom je bij mij in training, ik hoef altijd alleen maar: MAG IK even jullie aandacht te zeggen en alles is stil........dus ja ik doe ook graag prijsuitreikingen waarbij ik dan nog wat extra's kan zeggen. Maar....ik ga er geen 3 kwartier op zitten wachten!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:55

Het gebeurt mij, als wedstrijdruiter, te weinig dat er onderaan een algemene opmerking staat. De één-op-vijf die Urielle noemt, is in mijn geval veel. Ik denk eerder één-op-tien.

Zeker als de jury van mening is dat het een zesjes-proef is, wat moet er beter/anders om een zeven/acht te scoren?
Wat mij betreft zou het verplicht moeten zijn om onderaan minimaal één algemene opmerking te maken.

Als ik onderaan alleen maar zessen zonder commentaar heb, probeer ik ook altijd nog even naar de jury te gaan voor een babbeltje.
Al moet de organisatie dan ook wel meewerken, als de jury braaf tot een half uur na afloop van de rubriek blijft, maar dan laat de prijsuitreiking weer een uur op zich wachten. Zonder protocol is vragen stellen over de proef imo voor beiden lastig.
Overigens blijf ik ook niet uren wachten totdat de jury klaar is met jureren (meerdere rubrieken bij bv indoor), dan is het voor mij ook jammer dan.

EDIT: dames juryleden, in welke regio's jureren jullie??

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:58

Ik heb wel een aantal keer algemeen commentaar gehad op mijn protocol maar had dit inderdaad ook graag wat vaker gehad. Dat is echt zo leerzaam!

Als schrijfster weet ik dat het ook niet vaak gebeurt, soms als mijn jury tussendoor nog een opmerking maakt van leuk paard, of netjes gereden o.i.d. dan probeer ik dat er ook nog zo snel mogelijk bij te schrijven omdat ik weet dat dat als ruiter juist zo leuk is om terug te lezen. Alles wat de jury over je paard zegt of vind is leuk om te horen! (Meestal :') )

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:58

Dat weerwoord valt best wel mee hoor. Tuurlijk krijg je antwoorden van "ja thuis doet ie dat nooit" maar door daar weer op een bepaalde manier te reageren krijg je vaak een heel leuk gesprek.
Je ziet gewoon vaak dat mensen jury's eng vinden en dan is het makkelijker om op ze te mopperen dan het gesprek aan te gaan.

Op een enkele uitzondering na krijg ik echt hele leuke reacties. Bij kleine kinderen betrek ik wel altijd de voorlezer bij de toelichting. Vaak zitten de kleintjes zo vol stress dat ze alleen maar knikken en zo gauw mogelijk weer weg willen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:00

daffodil schreef:
Hahaha Miep, kom je bij mij in training, ik hoef altijd alleen maar: MAG IK even jullie aandacht te zeggen en alles is stil........dus ja ik doe ook graag prijsuitreikingen waarbij ik dan nog wat extra's kan zeggen. Maar....ik ga er geen 3 kwartier op zitten wachten!

Ik denk dat training niets uit zal maken :o

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:00

miep1979 schreef:
Mondeling doe ik dus echt niet, ik durf niet in het openbaar te spreken, heb ooit 1 keer een prijsuitreiking moeten doen, nooit meer van mijn leven ;)

Tip:
Heb je een beetje een bijdehandte schrijver die het wel durft? Dan is het erg leuk om toch samen de prijsuitreiking te doen. Geef je schrijver de algemene dingen die je opgevallen zijn, zodat hij/zij die algemeen in het inleidende praatje vóór de lintjes kan vertellen. Daarna laten zeggen dat jij nog een kwartier aanwezig bent voor toelichting, mocht iemand z'n commentaar niet begrijpen.
Zo doen wij het ook, en dat werkt erg fijn.
Daarna doen we de prijsuitreiking. Ik lees de uitslagen voor, en de jury zelf overhandigt de protocollen en prijzen. Zo is er even gauw nog contact met de jury, kan ze nog even kleine dingetjes benadrukken, en dat neemt een drempel weg voor de ruiters om nog even wat toelichting te vragen na de uitreiking. Ik merk bij ons dat ze het vréten, die protocollen met toelichtingen en de kans om nog wat te vragen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:03

Commentaar na de proef is ook altijd fijn als ze dat geven, jammer dat dat vaak niet toegestaan word vanuit de vereniging. Of is dat zelfs officieel niet toegestaan? Nee toch?

Wij hebben altijd twee keer in het jaar een onderlinge wedstrijd waarop de jury's uitgebreid de tijd nemen voor commentaar, en dat is zo ontzettend leerzaam! Al moet ik zeggen dat ze dan ook wel de jury's uitkiezen waarvan ze weten dat ze bereid zijn om bij iedere combinatie de tijd te nemen. Sommige mensen van de vereniging doen niet mee aan die wedstrijden omdat ze dat verspilde tijd vinden omdat het niet mee telt voor de winstpunten, maar het is juist een goede oefening om een keer een klasse hoger uit te proberen en daar meteen het commentaar van de jury bij te ontvangen!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:04

Ik ben een aantal keer op concours geweest met mijn jonge merrie, maar heb een aantal keer heel leuk commentaar gehad, en notities waarin ook echt verbeterpunten stonden en zo wist ik dus waar ik aan moest werken.

Maar zo heb ik 1x ergens gestart, merrie was hengstig en was erg vervelend, stonden vrijwel alleen maar onvoldoendes, nergens commentaar bij en onderaan in het groot PAARD HEEFT TOTAAL GEEN VERTROUWEN IN DE RUITER!! Baalde er toen ontzettend van, omdat er ook nergens verbeteringspunten bij stonden oid....:n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:07

Sonja schreef:
miep1979 schreef:

Tip:
Heb je een beetje een bijdehandte schrijver die het wel durft? Dan is het erg leuk om toch samen de prijsuitreiking te doen. Geef je schrijver de algemene dingen die je opgevallen zijn, zodat hij/zij die algemeen in het inleidende praatje vóór de lintjes kan vertellen. Daarna laten zeggen dat jij nog een kwartier aanwezig bent voor toelichting, mocht iemand z'n commentaar niet begrijpen.
Zo doen wij het ook, en dat werkt erg fijn.
Daarna doen we de prijsuitreiking. Ik lees de uitslagen voor, en de jury zelf overhandigt de protocollen en prijzen. Zo is er even gauw nog contact met de jury, kan ze nog even kleine dingetjes benadrukken, en dat neemt een drempel weg voor de ruiters om nog even wat toelichting te vragen na de uitreiking. Ik merk bij ons dat ze het vréten, die protocollen met toelichtingen en de kans om nog wat te vragen.

Ik vond dat ook altijd prettig als ruiter :j
Mijn zusje en ik reden beiden op dezelfde pony, in verschillende klasses (op een gegeven moment was ik 18 geworden en reed zij hem bij de pony's en ik bij de paarden, das qua startlijsten echt een drama).
Dan ben je toch vaak snel aan het wisselen etc, en als ik aan het rijden ben let ik ook niet op hoe de jury er uitziet. Ik was dan soms na het rijden (zeker als we allebei 2 proeven reden, en dus 4 verschillende juryleden zagen) echt niet meer zeker van welke jury nou wie van ons had beoordeeld. Dan stap je er toch minder snel op af. Als de jury bij de prijsuitreiking aanwezig is, en zeker als ze aangeven nog een kwartier te blijven voor extra commentaar, dan zou ik dat veel sneller doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:12

daffodil schreef:

Wat leuk dat je dat doet, de laatste keer dat ik dat een jury heb zien doen is zeker 20 jaar geleden. Het is voor de ruiters interessant en je kunt er een positieve draai aan geven waardoor eventuele kritiek makkelijker aangepakt wordt +:)+. Ik doe ook het secretariaat voor de dressuur bij onze vereniging en ik zal eens een balletje opgooien bij de jury's hierover.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:19

Met commentaar vragen achteraf: weten de jury's nog wie wie was, ook bij de grote ringen?

Ik heb het tot dusver nog maar een keer gedaan. Ik wou het ivm doorloop programma niet gelijk na het rijden doen, dus ik kwam gelijk na de rubriek, maar de (verder heel vriendelijke!) jury had geen idee meer wie ik was en zei alleen dat er over het algemeen sterk gereden was in de rubriek en dat hij dacht dat eigenlijk vrijwel iedereen winst had op een enkeling na. Na de prijsuitreiking had ik graag ook nog even willen vragen of hij mbv het protocol iets kon zeggen, want drie keer raden wie die enkeling natuurlijk weer was :+ maar toen was de jury al naar huis helaas.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:21

Als ik je protocol zie en je meldt je, dan vraag ik hooguit wat de kleur van je paard is, maar ik weet echt nog wel wie wie is hoor, zeker gezien het commentaar wat op je protocol staat!

MAar ik weet helaas dat het echt voorkomt dat jury's geen flauw benul hebben, dat zijn in mijn ogen toch ook niet echt de jury's waar je blij van wordt......

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:28

Komt wel eens voor hoor Urielle, dat ik echt heel hard moet denken wie het ook al weer was. Maar met commentaar op protocol kom je dan vaak een eind en tegenwoordig maak ik altijd een kort aantekening bij de startlijst als herinnering.