Ik heb 4 dagen geleden de Ariat Classic III gekocht, in het zwart. Die met suede bij je binnenkant.. Maar nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze chaps, en waarmee je ze het beste kunt onderhouden?! Had in de winkel niet de tijd om ernaar te vragen vandaar.. Ik ga ze wel veel gebruiken, dus tips omtrend behoud en verzorging zij hartstikke welkom!
mijn chaps (zelfde merk en type) zijn al 4 jaar oud.
't suede word gladder (niet storend) Ik onderhoudt ze met rapide lederdressing, maar ariat adviseert eigen verzorgingsproducten
horse_girl
Geplaatst: 08-03-10 15:41
Ik heb de gladlederen chaps van Ariat, ik heb het in de winkel gevraagd en onderhoud ze met de Bootcare set van Petrie. Voor het suede heb je een ander middel nodig, moeten ze bij de ruitershop wel hebben.
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 08-03-10 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier staat van ariat idd een speciale suede reiniger.
Anoniem
Geplaatst: 08-03-10 15:54
horse_girl schreef:
Ik heb de glaslederen chaps van Ariat, ik heb het in de winkel gevraagd en onderhoud ze met de Bootcare set van Petrie. Voor het suede heb je een ander middel nodig, moeten ze bij de ruitershop wel hebben.
Whaha ja inderdaad! (moest echt ff kijken wat je bedoelde!)
josie
Geplaatst: 08-03-10 17:12
Schoonmaken: Na gebruik, indien noodzakelijk, de schoenen schoonmaken met warm (niet heet!) water. Goed laten drogen in een geventileerde ruimte op kamertemperatuur (nooit bij een warmtebron!). Als de schoenen geheel zijn opgedroogd zijn Leather Conditioner of Liquid Wax toedienen om de oliën te vervangen die uitgewassen zijn door het warme water. Als laatste kan voor kleurherstel Polish worden gebruikt.
Gebruik GEEN zadelzeep! Dit droogt het leer uit!
Algemeen onderhoud: Liquid wax: beschermt, verzorgt het leer en maakt het waterafstotend Leather conditioner: beschermt, verzorgt het leer en maakt het waterafstotend Voor bescherming: Leather water proofer: voorziet de schoen van een waterafstotende/vuilwerende laag (regelmatig behandelen) Liquid wax en Mallard wax: voorziet in waterafstotende/vuilwerende bescherming Voor kleurherstel: Polish Black:schoenpoets voor zwart leer Polish Cordovan: schoenpoets voor waxed cordovan leer Polish Chocolate: schoenpoets voor (donker)bruin leer Voor verfrissing: Footwear Deodoriser: verdrijft vervelende geurtjes en voorkomt bacterievorming Andere verzorgingsmiddelen: Instant shine, sponge: geeft een mooie glans, voedt het leder en zorgt voor een waterafstotende laag Quick shine polish, aerosol spray: herstelt, verjongt, voedt en beschermt het leder. Voorkomt broos- en doogheid van het leder. Geeft een afstotende laag voor water, vuil en vlekken. Bij oppoetsen geeft het een mooie glans. Nubuck suede cleaner, aerosol spray: voor effectieve en grondige verwijdering van diep ingetrokken vuil en vlekken in suède en nubuck Suede and Nubuck cleaner, sponge: anti-bacterieel schoonmaakmiddel, zorgt voor een beschermingslaag tegen vuil en vlekken.
Let op: Bij intensief gebruik is Polish niet toereikend genoeg. Aangeraden wordt dan om regelmatig Liquidwax of Leather conditioner te gebruiken.
Tevens wordt aangeraden om bij intensief gebruik om schoenen en of laarzen af te wisselen. Het leer krijgt dan de gelegenheid om het vocht, veroorzaakt door transpiratie of wat er evt. van buiten af is binnengedrongen, te verdampen op een natuurlijke wijze.
Ik denk dat je hier wel iets mee kan.
Bron: horze
xxLonnekeexx
Geplaatst: 08-03-10 17:36
Ik gebruik er ook gewoon schoensmeer voor, ze zijn al 2jaar oud.
Oh oke, j ik neem ze voor de zekerheid morgen even mee naar de schoenmaker, want ik weet zowiezo dat schoensmeer niet goed is , maar een olie zou misschien wel werken.. Maar Josie bedankt voor het quoten scheelt weer zoeken
Niet met vet!! Daar worden ze alleen maar dof van! De verkoopster van mijn ariat chaps (geen classics, maar de close contacts ofzoiets ) zei dat je ze beter kan onderhouden met gel!