Bordje verboden te fotograveren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Bordje verboden te fotograveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:07

Mijn paardje staat op wiki ( wat ik niet erg vind) maar kan mij voorstellen dat er mensen zouden zijn die het wel een bezwaar vinden.
Hierdoor is er eigenlijk een ''discussie'' naar voren gekomen.
Een fotgraaf mag ten alle tijden jou dier ( wat het ook is ) op de foto zetten zolang er geen persoon op de foto staat.
Dus als jij eigenlijk niet wil dat jou paard o.i.d op het internet in folders ect word getoond zou je in mijn ogen dus een bordje voor de stal moeten hangen ''verboden te fotograveren'' en als het dier in het land loopt om de nek.
Eigenlijk vind ik dat zo krom als een banaan.
Een fotgraaf kan dus maken wat hij/zij wil.

Nogmaals geen bezwaar tegen pebbels op wiki.
Laatst bijgewerkt door moyra op 08-03-10 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

trustHim

Re: Bordje verboden te fotgraveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:09

mmmm lastig, als mensen voor zichzelf een foto van mijn pony willen heb ik daar niet zo veel moeite mee (had vroeger ook allemaal paardenfoto's) wordt wel een ander verhaal als mensen op internet gaan doen alsof het hun dier is.

Als het voor commerciele doeleinden gebruikt wordt vind ik dat ik als eigenaar recht heb op een vergoeding

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:14

Moet echt heel diep nadenken maar is dit ook niet een keer in een tv programma aan bod geweest, een jongen die ergens gefotografeerd was zonder dat hij het door had, zonder toestemming verleend te hebben en is deze foto uiteindelijk gebruikt voor een reclame campagne :?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:16

is het niet zo dat de fotograaf in kwestie toestemming moet vragen om de foto's te mogen gebruiken voor doeleinden aan derden (bijv. wikki, commerciele doeleinden, portfolio enz.)?
het dier (paard in dit geval) kan namelijk geen antwoord geven op die vraag en de eigenaar is dan de eerst verantwoordelijke...dus lijkt mij ook in dit soort zaken...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:17

Ik zou niet erg vrolijk worden als ik mijn dieren waar dan ook tegen kom op foto's waar ik geen toestemming voor heb gegeven......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:17

De wet al oud.
Toen de wet rondom auteursrechten en portretrechten geschreven werd, waren dieren niet meer dan werkdieren of dieren om op te eten.

Op dit moment zijn dieren een dierbaar bezit van de mens.
En hangt er soms een zware emotionele waarde aan een dier.

In het portretrecht zijn de "gevoelens" van de mens beschermd, zodat je niet zomaar gebruit kunt worden in een reclame of blad.
Maar omdat dieren niet eens het besef hebben wat een reclame of blad is, zijn dieren niet beschermd met dit recht.

Overigens is het portretrecht voor mensen ook gebonden aan behoorlijk wat regels, waardoor je niet eens altijd recht hebt op je portretrecht ;)
Bovendien mag een fotograaf ook een mens gewoon overal fotograferen. Maar er kúnnen wel beperkingen zijn aan de rechten voor het commercieel publiceren van de foto.
Maar fotograferen mag vrijwel altijd.

Maar het is inderdaad zo dat een fotograaf op openbaar terrein, of terrein waar hij toestemming voor heeft om zich op te bevinden, alles mag fotograferen wat hij/zij wil.
En ook alles mag publiceren wat hij/zij wil, zo lang er geen andere beperkende rechten van toepassing zijn (zoals het portretrecht of auteursrechten op bijv. aanwezige kunst op het terrein, etc.).

Een bord om je paard hangen heeft dus ook geen enkele juridische betekenis ;)

Ik kan het me best voorstellen dat het voor mensen soms "schrikken" kan zijn als ze hun paard ineens ergens zien staan.
Maar aan de andere kant; persoonlijk zou ik eigenlijk alleen maar super trots zijn als ik m'n paard ergens in een blaadje zie staan :)

De meeste fotografen doen er wel zoveel mogelijk aan om de eigenaar van het paard van een eventuele publicatie op de hoogte te stellen.
Maar in heel veel gevallen wordt dat al onmogelijk gemaakt omdat het paard bijv. al 4x verkocht is en er geen nieuwe gegevens bekend zijn. Tja... dan is het onmogelijk om de onbekende eigenaar te benaderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:18

voor zo ver ik begrepen heb is dat niet het geval lammie2701.
De fotograaf zou de eigenaar van de foto zijn.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:19

ja dat zou ik dus ook hebben...ik zou daar dus ook niet vrolijk van worden...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:20

De fotograaf is inderdaad de eigenaar van de foto en een dier, of zijn eigenaar, kan zich niet beroepen op het portretrecht.

Hypofocus legt het heel mooi uit.

Edit: stupid typo
Laatst bijgewerkt door Kaka op 08-03-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:23

Zo stonden mijn paardjes en paardjes van stalgenoten op Funda.
Een huisje tegenover stal staat te koop en de makelaar vond het wel leuk om de paarden erbij op te zetten. Niet dat je vanaf het huis de paarden ziet. Er staat een gigaheg van coniferen voor

Ik heb gemaild met Funda en die heeft de foto's verwijderd. Was bedoeld als sfeerplaatjes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:27

Ik persoonlijk vind het helemaal niks als iemand "zo maar" foto's maakt van mijn paard. Er worden nogal eens paarden gestolen, dus eerst foto's maken van welke paarden waar staan, en daarna paard kwijt.

Bij de eerste stalling waar ik stond werden er ook veel foto's gemaakt door "toevallige voorbijgangers", gelukkig geen paarden gejat, maar wel vaak op Mp tegengekomen als zijnde te koop. Ook fijn.

Dus mocht ik iemand zien die foto's maakt van mijn paard, ben ik daar op zijn zachtst gezegd Niet blij mee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:27

Maar dan is het volgends mij ook omdat het schending van privacy kan zijn omdat ze dan weten waar de paarden staan? Maar daar weet ik niks van hoor :')

Ik weet in elk geval dat Femke alles zo´n beetje heeft gezegt, de portretrechten van een mens zijn heel anders dan die van een dier. Daarbij, bijvoorbeeld op openbare evenementen, geef je als deelnemer automatisch je rechten aan de organisatie..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:14

Zolang een fotograaf zélf op openbaar terrein staat mag ie blijkbaar (of althans dat vonden degenen die foto's stonden te maken van de paarden die daar op privé terrein staan) fotograferen wat ie wil, zolang ie niet op het privé terrein komt waar ie foto's van maakt gewoon zijn gang gaan.

Dat zullen ook fotograven zijn met een andere insteek dan dat je iemand laat komen voor een shoot, of iemand die écht toevallig langs wandelt en het mooie paardjes vind. Degenen waar ik het over heb kwamen daar zeer regelmatig aan voor een nieuwe lading.. en daarna je paard maar weer van MP zien te vissen....

Vjestagirl

Re: Bordje verboden te fotograveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:23

Toch kan ik me best voorstellen dat als je paard gefotograveerd wordt en gebruikt voor de wiki over bijvoorbeeld kreupel heden of 'slechte beenstanden' je dat niet bepaald leuk vindt... Ik weet iig dat ik er neidig van zou worden...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:26

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:43

Strikt juridisch gezien mag ik een heleboel doen met de foto's die ik van paarden maak, zonder de eigenaar van het paard te informeren of toestemming te vragen.
In de praktijk vraag ik heel vaak wél toestemming/medewerking, ook voor allerlei situaties waar die toestemming officieel helemaal niet voor nodig is.

Ik probeer me in elke situatie in de eigenaar te verplaatsen en vraag me dan af wat ik wel en niet zou willen dat er ongevraagd met de foto's gedaan wordt.
Een e-mail sturen is een kleine moeite en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand niet mee wilde werken.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:07

miep1979 schreef:
Moet echt heel diep nadenken maar is dit ook niet een keer in een tv programma aan bod geweest, een jongen die ergens gefotografeerd was zonder dat hij het door had, zonder toestemming verleend te hebben en is deze foto uiteindelijk gebruikt voor een reclame campagne :?

Is in das je goed recht geweest.
Een jongen die tijdens een voetbalwedstrijd gefotografeerd was op een dergelijke manier dat het leek alsof hij heel fel was. Deze foto is toen in vele tijdschriften en kranten op een zeer vervelende manier gebruikt en duikt nog steeds regelmatig op.

Is aflevering van 6 november 2009 zie:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=478400/l ... 237/page=1
Direct aan het begin van het filmpje kun je het voorstukje zien.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:22

Heeft niet zoveel met portretrecht te maken. Die jongen voelde zich waarschijnlijk aangetast omdat hij er 'negatief' op stond.
Als jij tegenover de rechter kunt aantonen dat het je schaadt, kun je iets dergelijks eisen. Anders niet.
Dus als jij -of jouw paard dus- gefotografeerd wordt omdat je toevallig ergens op straat loopt en vervolgens verdient die fotograaf geld met die foto, kun je er maar in heel weinig gevallen iets aan doen. In het geval van jouw paard(en) is dat nog onwaarschijnlijker.
M.a.w; meestal kun je er geen bliksem aan doen, als jouw paarden gefotografeerd worden. ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:24

de foto's van deze jongen waren o.a. ook zodanig bewerkt dat hij gebruikt werd bij pro-nazi dingen e.d. Vandaar dat men er toen tegen in protest is gegaan.
Wat hypofocus zegt is erg interessant. Wellicht moet straks onze nieuwe regering zich eens over deze wet buigen? Ik zou er persoonlijk ook niet echt op zitten te wachten als men zomaar foto's van mijn paard zou maken en deze zou publiceren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:32

Secricible: waarom zou je daar eigenlijk niet op zitten te wachten? Op welke manier zou dat jou kunnen benadelen?

Waarom hechten we zo aan dat een ander geen foto's mag publiceren? Want je krijgt er geen negatieve naam door, en je loopt geen inkomen mis, en ik kan eigenlijk ook geen andere reele nadelen bedenken als iemand een neutrale / mooie foto maakt waar toevallig jouw paard op staat. (Het is nog iets anders als het lijkt dat het paard niet goed verzorgd wordt... maar laten we uitgaan van gewoon een mooie foto.)
Ik snap het gevoelsmatig ergens wel, maar ik ben er nog niet uit waarom ik dat eigenlijk liever niet zou hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:44

Precies Shadow! Welk nadeel heb je ervan als dergelijke foto's gemaakt worden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:47

Eerlijk, shadow? Ik weet zelf ook niet waarom ik het liever niet wil hebben, maar vind het gewoon geen prettig idee dat jan en alleman mijn paard op internet kan zetten, zonder dat ik daar weet van heb. Zou er ook niet op zitten te wachten als iemand een foto zou maken van mijn eigendommen en deze over het internet zou gaan verspreiden, zonder dat ik daar vanaf weet. Het idee staat me gewoon niet aan, kan je geen betere reden geven als dit. Als men me eerst om toestemming vraagt voor ze de foto op internet (of waar dan ook overigens) plaatsen, zou ik het al veel minder erg vinden, voor mijn gevoel.
Misschien heel stom, maar zo voel ik dat.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:52

Wat vind je van Google streetview? Staat je huis waarschijnlijk ook wel op en iedereen, overal ter wereld kan misschien zelfs bij je door de ramen naar binnen kijken! ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:55

secricible schreef:
Misschien heel stom, maar zo voel ik dat.

Het gekke is dat ik het ergens ook zo voel en dus zeker niet stom vind. Zelfs als ze mijn auto (die niet eens mijn auto is) ongevraagd ergens neer zouden zetten zou ik het raar vinden en niet echt geweldig.
Maar tegelijkertijd: dan kun je dus nergens meer foto's van maken. Alles is van iemand. En dat gaat me dan ook weer te ver. En dan probeer ik te bedenken wat ik dan redelijke regels zou vinden... en ik weet het niet. Mijn gevoel loopt niet echt in de pas, en dan denk ik dat we dan toch maar de regels moeten houden zoals ze zijn. Misschien niet ideaal maar het alternatief (dat het dus niet mag) vind ik niet beter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:02

mee eens, mee eens, maar dan kan ik het nog wel zover relativeren dat ik mijn huis nog kan accepteren, mijn auto ook nog wel schoorvoetend accepteer en er geen probleem van zou maken. Maar mijn paard, mijn huisdieren, mijn (toekomstige) kinderen (ohnee, die mag je niet meetellen, want die allen onder portretrecht oid) voelen toch heel anders als mijn huis.

Google streetview vind ik dan weer minder erg, omdat mijn huis daar niet gecentreerd opstaat, maar deel is van een groter geheel en het bovendien maar "een huis" is (zie vorige alinea ;)) Ongeveer vergelijkbaar met wanneer ze mijn paard in een grote kudde van 30 paarden op de foto zouden zetten, of wanneer mijn paard er alleen op staat. Het laatste is erger als het eerste..Als iemand mijn huis uitgebreid in de kiek zou zetten en zou gaan posten zou ik het wel vervelend(er) vinden denk ik.
Moeilijk, moeilijk...