Paard 24/7 buiten, geen deken op maar straks naar fysio?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Paard 24/7 buiten, geen deken op maar straks naar fysio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:37

Ik dacht handig te zijn door op een droge dag met de fysio af te spreken. Helaas gooit het weer toch roet in het eten.

Omdat er hier nog steeds neerslag valt zat ik eraan te denken om een fleecedeken op te leggen met daaroverheen de 0 grams regendeken, zodat ze aan het begin van de middag toch droog is. Nu vraag ik me alleen af, zal deze tactiek gaan werken of zal het juist een averrechts effect hebben?

Caira

Re: Paard 24/7 buiten, geen deken op maar straks naar fysio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:39

wat voor neerslag heb je het over, sneeuw? (hier is namelijk niets aan de hand) maar ik zou kiezen voor alleen de 0 grams regendeken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:42

Droge sneeuw/natte sneeuw/regen. Het wisselt elkaar af, echt miezerweer.

De 0 grams zal geen vocht opnemen van een nat paard dus dan vraag ik me af of ze het niet koud gaat krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:45

Maar het natte wat de zweetdeken op neemt kan ook niet weg waardoor je een natte deken op het paard hebt. Lijkt mij ook geen fijne optie.

Heb je niet de mogelijkheid om je paard flink droog te wrijven met stro en handdoeken? En daarna de regendeken op?

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:47

Dat is tenminste nog eens een goede reden om tijdelijk een deken op te leggen. :)
Ik zou eerst het ergste nat weghalen door haar af te drogen met een handdoek. Probeer daarbij niet te hard te duwen want de paardenvacht is op de meeste plekken op de huid zelf niet nat. Daarna kun je de fleecedeken + regendeken opleggen, maar niet te lang, een uurtje. Anders krijgt ze het juist koud. En daarna alleen nog de regendeken tot de fysio komt.
Laatst bijgewerkt door d_amersfoort op 08-03-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:47

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten en als de osteopaat lang komt dan leggen wij er voor de zekerheid enkel een regendekentje op. Ik moet zeggen dat de paarden daar best warm onder vandaan komen.
De huid kan nog enigzins de temperaruur regelen, maar met een fleece deken niet meer.

Zelfs als je een regendeken doet op een paard wat enigzins al nat is, droogt de vacht mooi warm op.
(Lucht kan er nog bij)

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:49

Daar zit ook wat in. Ik zou dat doen in het geval je haar niet droog kunt krijgen met een handdoek.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:49

Het natte van de zweetdeken zat ik ook mee inderdaad.

Stro en handdoeken is inderdaad nog wel een idee.

Ik denk dat ik zo die kant op ga ('t is net weer droog voor zo lang het duurt) en dat ik met de handdoeken aan de gang ga en daarna de regendeken opleg.

bedankt voor het meedenken!