uit galop vallen, daarvoor 2 strafpunten toekennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

uit galop vallen, daarvoor 2 strafpunten toekennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 00:11

Ik had het graag aan de jury gevraagd, maar deze was al voor de prijsuitreiking verdwenen en aangezien ik toen nog geen protocollen had, wist ik toen nog niet dat ik een vraag had :Y) . Ik heb het aan de schrijfsters gevraagd, maar die wisten ook niet waarom. Ze hadden al erg veel moeite om met deze warrige jury om te gaan (ook te zien aan het aantal doorgekrasde cijfers op mijn protocol) en zeiden dat de jury zelf had gezegd dat hij vandaag niet geconcentreerd was.

Het gaat om het volgende stukje uit de L2-proef 11. Even in mijn eigen woorden neergezet voor degene die geen zin hebben om de proef erbij te pakken:
tussen H-C galop rechts
C volte 15 meter
M-K middengalop

Dit zijn apart onderdelen en het gaat alleen om de volte 15 meter. Op deze volte viel mijn paard net voordat ze bij C kwam uit galop en sprong direct weer aan, maar ik snap dat dit aangerekend wordt. Alleen vind ik de manier waarop de jury het aanrekende vreemd (ik heb het nog nooit zo gezien, maar misschien valt mijn paard te weinig uit galop :+ ). Voor het onderdeel zelf had ik een 5 en dan nog -2 aan strafpunten. Dit alles zonder enige uitleg.

Uit het regelement kon ik niet goed opmaken of het zo mocht (wel dat het verantwoord had moeten worden), aangezien dit in mijn ogen geen wijziging in de volgorde van oefeningen is, maar misschien zie ik dit verkeerd.

Dus mijn vragen:
1) mag een jury inderdaad strafpunten toekennen voor het uit galop vallen
2) zo ja geef je ze als jury ook (dit omdat ik het echt nog nooit gezien heb)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:52

Ik vind dit geen fout in het programma maar een fout in het onderdeel. Oftewel, je zou van mij een 4 (ervan uitgaande dat dit je enige fout was) hebben gekregen met als commentaar 'valt uit galop'
Zou je dus per saldo 1 puntje schelen. Maar als de volte verder ook niet mooi 15 meter was en de aanleuning, stelling en buiging niet correct had je mogelijk een 3 gekregen en had het helemaal niets uitgemaakt.

Ik zou me er dus maar niet zo druk overmaken. Jurylid heeft de regels niet helemaal goed toegepast maar het eindresultaat is hetzelfde.

Anoniem

Re: uit galop vallen, daarvoor 2 strafpunten toekennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:08

Eens met Fitzroy, -2 is niet terecht, bij was het ook een 3 of 4 geweest.. Per saldo komt het gewoon op hetzelfde neer. Behalve als je daarna wel nog een fout in het programma had gemaakt, dan zou dat -4 moeten worden, wat dan dus niet terecht was..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:29

Hm nee jury mag daarvoor geen -2 geven.
Gewoon een lager cijfer.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:53

Klopt, hij had je in plaats van een 5 gewoon een 3 moeten geven.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:30

Nou beetje kort door de bocht lijkt mij hoor Scum, als het maar een klein pasje is kan ik me wel vinden in die 5 maar -2 is alleen in geval van vergissing in het programma en dat was het in dit geval niet. (misschien wel een vergissing van de amazone haha) :Y)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:33

Misschien wilde de jury een 5 geven voor je volte en had die deze al genoemd net toen je paard in draf viel? En kreeg je daarom nog -2?
Lijkt me inderdaad niet helemaal de juiste manier, maar inderdaad.. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Vervelend dat de jury er niet meer was, maar goed het zij zo!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:35

Misschien was de jury heel erg in de war, en dacht hij dat de volte 15 m een programmafout was. Anders zou ik het niet weten.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:36

Appieee schreef:
Misschien wilde de jury een 5 geven voor je volte en had die deze al genoemd net toen je paard in draf viel? En kreeg je daarom nog -2?
Lijkt me inderdaad niet helemaal de juiste manier, maar inderdaad.. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Vervelend dat de jury er niet meer was, maar goed het zij zo!

Dan had hij die 5 net zo goed kunnen laten doorkrassen, zoals zoveel andere cijfers op mijn protocol. Soms stonden er zelfs 2 cijfers doorgekrast. Dus denk niet dat hij daar zo een probleem van maakte :Y)

Dat het op hetzelfde neerkomt, kan wel kloppen maar voor mijn gevoel is het anders want het zijn strafpunten voor iets wat je fout deed. Het uit galop vallen is zonde; paard schrok en kwam terug maar herstelde zich heel snel. Tja kan gebeuren, maar is niet zoiets als verkeerd rijden of een extra volte draaien, dus -2 komt op mij veel erger over dan dat het was

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:41

Nee dat lijkt mij ook niet de meest logische manier..
Maar ik bedoel, aangezien de jury zei dat hij er zelf niet helemaal lekker bij was. Op zulke momenten kan je de normaalste en domste dingen fout doen. Kan gebeuren.

Dat leek mij dan nog misschien een verklaring hoe hij aan die -2 kwam..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:53

Deze jury zat er gewoon compleet naast. -2 is onterecht gegeven. En daarbij slaat het nergens op dat het misschien per saldo op dezelfde punten uit komt voor dat onderdeel.
Stel dat je zelf nog twee programma vergissingen maakt en je wordt uitgesloten, onterecht!
dit had een gevalletje Officieel protest kunnen zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:56

Stel dat ... dat is toch allemaal niet gebeurd. Achteraf kijk je een koe in de kont.
Pff... wat wordt er dramatisch gedaan over een foutje van de jury. Kan gebeuren, daar hoeft toch niet zo'n ophef over gemaakt te worden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:54

Er wordt geen ophef over gemaakt. Er wordt alleen maar uitgelegd dat het niet klopt. Natuurlijk maakt een jury wel eens een foutje maar ik vind het niet correct hoe makkelijk er gedaan wordt over: ach per saldo komt het op hetzelfde neer.
Ik ben het met CharleyT eens.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:44

Als je een volte extra gemaakt zou hebben dan was die -2 wel logisch geweest nu niet.
Jammer maar helaas en niet te herstellen.
Gelukkig is het hierbij gebleven en was het probleem niet groter
Kan me voorstellen dat het vragen bij je oproept

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:39

Volgens mij moet het gewoon in het onderdeel zelf verwerkt worden, maar niet met -2.

Ik had afgelopen weekend iets vergelijkbaars, ook in de L2 (proef 12). Mijn paard viel ergens bij A uit de galop (tussen de volte 15 meter bij B en de K-H middengalop). Vervolgens is het cijfer van de volte veranderd van een 6 in een 4, terwijl de volte al lang geweest was :?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:44

Op zich mag dat wel. Je mag de 'grijze gebieden', dus de stukken tussen 2 onderdelen, in het vorige of het volgende punt meenemen. Ik zou zelf niet gaan zitten veranderen op een protocol, en het meenemen in het volgende onderdeel. Maar het is wel correct.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:47

Dat het aangerekend werd vond ik ook volkomen terecht, had het alleen in het volgende onderdeel verwacht inderdaad.