wat betekend tegen de hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophietje12

wat betekend tegen de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:41

hoi
misschien een stomme vraag maar...
op mijn protecol stond tegen tdh dat betekend tegen de hand maar wat betekend dat???
dit was mijn eerste wedstrijd :o

groetjes :D

Sim

Re: wat betekend tegen de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:43

Dat je paard niet nagevelijk (aan de teugel) loopt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:52

Dat je paard/pony de teugel niet aan neemt.
Dat hij niet nageeflijk is.
Hij volgt je hand niet.
Ik heb het niet gezien, dus kan je niet zeggen wat er precies bij je mankeerde. Maar over het algemeen pakt de pony/paard het bit vast en steekt zijn hoofd in de hoogte.
Dan heb je geen halsbuiging en hij houd zijn nek/kaakgewricht stijf. Je kunt dan wel nog sturen, waarschijnlijk ben je dit gewend.
Bijkomend probleem is dat het paard/pony weinig ruggebruik heeft of zelfs last van zijn rug heeft. En het paard/pony valt uit elkaar, ook zo'n term, maar dan loopt het dier niet gesloten, oftewel, hij slingert, is uit balans, springt matig in galop aan, is lang van lijf.
Kan ook zijn dat je het dier altijd op deze manier hebt gereden.
In de paardensport barst het van de termen en als er een keer goed over wordt nagedacht is het zelfs lastig om het simpel uit te leggen.
Maar geeft niets, ik heb geprobeerd het duidelijk uit te leggen.
Maar wat ik niet begrijp dat deze uitdrukkingen bij de basis horen en als je op een wedstrijd uit komt is dit iets wat je al vooraf in je lessen moet hebben meegekregen,
Vreemde instructie als je het mij vraagt.

gr. Moggsy (jurylid t/m ZZ zwaar/Kur KNHS)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:14

@Moggsy, vind je conclusie/uitleg een beetje raar...

Moggsy schreef:
Ik heb het niet gezien, dus kan je niet zeggen wat er precies bij je mankeerde. Maar over het algemeen pakt de pony/paard het bit vast en steekt zijn hoofd in de hoogte.
Een paard kan ook 'gewoon' een keer afgeleid zijn en met het hoofd omhoog komen om te kijken.

Moggsy schreef:
Dan heb je geen halsbuiging en hij houd zijn nek/kaakgewricht stijf. Je kunt dan wel nog sturen, waarschijnlijk ben je dit gewend.
Bijkomend probleem is dat het paard/pony weinig ruggebruik heeft of zelfs last van zijn rug heeft.
Dus omdat ze op haar coupon een keer t.d.h. had staan zal het wel komen omdat ze gewend is op een paard met een stijf nek/kaakgewricht te rijden :?
Of heeft hij gelijk last van zijn rug???
Vreemd :+

Moggsy schreef:
Maar wat ik niet begrijp dat deze uitdrukkingen bij de basis horen en als je op een wedstrijd uit komt is dit iets wat je al vooraf in je lessen moet hebben meegekregen,
Dus een instructeur moet zijn leerling vooraf alle termen uitleggen?? :+

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:50

Moggsy, ik vind je reactie ook wat vreemd.

Het begin van je stukje klopt aardig, dat ze het hoofd echt de lucht in steken, maar de rest? :? Op zich wel logisch maar daar wordt niet naar gevraagd.
En waarom moet de instructrise het van te voren uitleggen? Dat kan beter aan de hand van het commentaar gedaan worden....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:03

Jeetje zeg, van een instructeur mag toch verwacht worden dat er op zijn minst ooit eens gesproken wordt over nageeflijkheid en het tegen de hand zijn? Dat lijkt met toch kleuterklaswerk hoor. Dus zo raar vind ik die opmerking helemaal niet.
Trouwens, als een paard ergens naar loopt te kijken en dan tegen de hand is, dan pakt ie ook het bit vast en is ie dus niet nageeflijk.
Dat TS vermoedelijk gewend is om zo te rijden, is een aanname die volgens mij geen hout snijdt. Dat kun je inderdaad natuurlijk niet weten. ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:38

vur schreef:
Jeetje zeg, van een instructeur mag toch verwacht worden dat er op zijn minst ooit eens gesproken wordt over nageeflijkheid en het tegen de hand zijn? Dat lijkt met toch kleuterklaswerk hoor. Dus zo raar vind ik die opmerking helemaal niet.

Ik zeg nooit tegen mijn leerlingen: 'nu is hij tegen de hand'.
Dat is echt een term die ik alleen bij het jureren gebruik.

Wel werk je in de lessen aan de nageeflijkheid maar als hij een keer t.d.h. is praat je (ik) over het ronder maken en nageeflijk houden en de aanleuning :+

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:30

Je kunt het raar vinden of niet, maakt mij niets uit.
TS vroeg om een uitleg en die kreeg ze van mij. Het is weer een typische boktwijze om van een ander alles raar te vinden, mij best.
Natuurlijk kan een paard 'even' het hoofd in de lucht steken en dan heb je hetzelkfde effect. Maar ik kan moeilijk alle bestaande mogelijkheden gaan opsommen, dan zijn we 20 pagina's verder.
En ik zeg ook niet dat het dier last van zijn rug heeft, goed lezen a.u.b., het is een mogelijkheid en een veel voorkomend verschijnsel, dus zo vreemd is deze opmerking niet en het meisje kan hier dan aandacht aan schenken.
En een beetje instructeur geeft wel degelijk een goede uitleg van alle terminologie. Mijn leerlingen bereid ik voor op de wedstrijden en daar horen de standaard gebruiken en opmerkingen bij. Want zo'n vreemde opmerking is 'tegen de hand' nu ook weer niet.
Uiteraard zou het fijn zijn als de protocollen achteraf geanaliseert worden met de instructie.
VUR, jij begrijpt het.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:32

_10_ schreef:

Wel werk je in de lessen aan de nageeflijkheid maar als hij een keer t.d.h. is praat je (ik) over het ronder maken en nageeflijk houden en de aanleuning :+

hier ben ik het mee eens. mijn instructeur zegt ook nooit tegen mij: nu isdie tegen de hand.
Dus vind ik het niet zo vreemd dat de beginnende wedstrijdruiters deze term niet kennen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:18

Je kunt ook niet alles weten en de vraag van TS is ook niet zo raar. Maar een vreemde uitdrukking is 'tegen de hand' zeer zeker niet en het is zelfs een normale uitdrukking. Kan zijn dat dit regiobepalend is, in iedere streek heeft men zijn eigen uitdrukkingen en als je dan een jurylid krijgt die uit een ander deel van het land komt dan krijg je dit soort vragen.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:21

Moggsy schreef:

Ik heb dit ook nooit geleerd hoor, die termen. Gewoon of zelf bedacht, of op Bokt gelezen, of nog steeds geen idee hebben wat ze nou in vredesnaam bedoeld. :+ Komt vanzelf goed. :j

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:22

mischien bij een overgang dat die zijn hoofd omhoog duwt,dat noemen ze tegen de hand.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:15

staat bij mij helaas ok best wel vaak op protocol :+
betekent idd even kort gezegd dat je pony/paard zijn/haar hoofd omhoog doet

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:54

Als jij bijv een ophouding maakt, en je paard daar tegenin gaat, door bijv zijn hoofd in de lucht te gooien, komt ie tegen de hand ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:38

_10_ schreef:
vur schreef:

Gek dat je als instructeur En! jury je leerlingen niet een beetje wegwijs maakt in de gangbare termen die gebruikt worden. Dus een leerling met verkeerde stelling geef je als aanwijzing ''kijkt verkeerde kant op '' en in de proef zeg dan: geen juiste stelling, of verkeerd gesteld?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:56

Volgens mij hebben we het hier over de term 'tegen de hand' en dat is idd een term die ik niet in de lessen gebruik ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:28

vur schreef:
Trouwens, als een paard ergens naar loopt te kijken en dan tegen de hand is, dan pakt ie ook het bit vast en is ie dus niet nageeflijk.
Dat TS vermoedelijk gewend is om zo te rijden, is een aanname die volgens mij geen hout snijdt. Dat kun je inderdaad natuurlijk niet weten. ;)

Ja, dat vind ik ook hoor. Het is helemaal zo'n rare uitdrukking niet, vind wel dat je die hoort te weten voor je uberhaupt aan wedstrijden denkt, kleuterklaswerk dus inderdaad :j