misschien een stomme vraag maar...
op mijn protecol stond tegen tdh dat betekend tegen de hand maar wat betekend dat???
dit was mijn eerste wedstrijd
groetjes
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Moggsy schreef:Een paard kan ook 'gewoon' een keer afgeleid zijn en met het hoofd omhoog komen om te kijken.Ik heb het niet gezien, dus kan je niet zeggen wat er precies bij je mankeerde. Maar over het algemeen pakt de pony/paard het bit vast en steekt zijn hoofd in de hoogte.
Moggsy schreef:Dus omdat ze op haar coupon een keer t.d.h. had staan zal het wel komen omdat ze gewend is op een paard met een stijf nek/kaakgewricht te rijdenDan heb je geen halsbuiging en hij houd zijn nek/kaakgewricht stijf. Je kunt dan wel nog sturen, waarschijnlijk ben je dit gewend.
Bijkomend probleem is dat het paard/pony weinig ruggebruik heeft of zelfs last van zijn rug heeft.

Moggsy schreef:Dus een instructeur moet zijn leerling vooraf alle termen uitleggen??Maar wat ik niet begrijp dat deze uitdrukkingen bij de basis horen en als je op een wedstrijd uit komt is dit iets wat je al vooraf in je lessen moet hebben meegekregen,
Vreemde instructie als je het mij vraagt.
Op zich wel logisch maar daar wordt niet naar gevraagd.
vur schreef:Jeetje zeg, van een instructeur mag toch verwacht worden dat er op zijn minst ooit eens gesproken wordt over nageeflijkheid en het tegen de hand zijn? Dat lijkt met toch kleuterklaswerk hoor. Dus zo raar vind ik die opmerking helemaal niet.
_10_ schreef:Ik zeg nooit tegen mijn leerlingen: 'nu is hij tegen de hand'.
Dat is echt een term die ik alleen bij het jureren gebruik.
Wel werk je in de lessen aan de nageeflijkheid maar als hij een keer t.d.h. is praat je (ik) over het ronder maken en nageeflijk houden en de aanleuning
Moggsy schreef:Maar wat ik niet begrijp dat deze uitdrukkingen bij de basis horen en als je op een wedstrijd uit komt is dit iets wat je al vooraf in je lessen moet hebben meegekregen,
Vreemde instructie als je het mij vraagt.
Komt vanzelf goed.
_10_ schreef:vur schreef:Jeetje zeg, van een instructeur mag toch verwacht worden dat er op zijn minst ooit eens gesproken wordt over nageeflijkheid en het tegen de hand zijn? Dat lijkt met toch kleuterklaswerk hoor. Dus zo raar vind ik die opmerking helemaal niet.
Ik zeg nooit tegen mijn leerlingen: 'nu is hij tegen de hand'.
Dat is echt een term die ik alleen bij het jureren gebruik.
Wel werk je in de lessen aan de nageeflijkheid maar als hij een keer t.d.h. is praat je (ik) over het ronder maken en nageeflijk houden en de aanleuning
vur schreef:Jeetje zeg, van een instructeur mag toch verwacht worden dat er op zijn minst ooit eens gesproken wordt over nageeflijkheid en het tegen de hand zijn? Dat lijkt met toch kleuterklaswerk hoor. Dus zo raar vind ik die opmerking helemaal niet.
Trouwens, als een paard ergens naar loopt te kijken en dan tegen de hand is, dan pakt ie ook het bit vast en is ie dus niet nageeflijk.
Dat TS vermoedelijk gewend is om zo te rijden, is een aanname die volgens mij geen hout snijdt. Dat kun je inderdaad natuurlijk niet weten.