Verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alchova

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:27

Hallo,

Ik heb sinds een maand mijn paarden bij huis staan; een enter van nog geen 9 maanden en een merrie van 4. Elke keer als ik ga rijden, of zelfs alleen al de oudste ga poetsen, of stappen voor de stallen, flipt de kleine volledig. Ze neemt van achter uit haar stal een aanloop en beukt met haar volledige gewicht tegen de deur. Ook probeert ze door de tussenmuur heen te springen (zitten tralies tussen). Ze is dan echt compleet in paniek en het zweet loopt dr zelfs van haar hoofd af!

Ik heb het rustig aan opgebouwd om met de oudste weg te gaan, eerst 5 minuten en zo steeds langer zodat de kleine zou leren dat ze wel weer terug zou komen. Maar ze leert het dus niet! We zijn inmiddels 4 weken verder en het wordt er ook niet minder op. Als we weer terug zijn is alles weer goed, maar het is zo zielig om haar zo te zien!

Ze heeft hiervoor altijd met haar moeder en zussen in een wei gelopen, dus ze is ook niet gewend om alleen te zijn.

Heeft iemand tips wat ik hier aan moet doen? Ik doe nu niks, ik ga gewoon rijden en laat haar haar gang gaan, maar ik vind het vreemd dat het niet minder wordt. Ze moet toch leren dat alles wel weer goed komt? Wat moet ik doen? Een shetlander erbij kopen? Stroom door de boks heen (vind ik eigenlijk nog zieliger omdat haar eigen boks dan ook niet meer veilig is) of gaat het vanzelf over (maar hoelang duurt dat dan)?

Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!

RamOnaa_

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:58

Mijn pony heeft dat ook gehad.
Misschien nog een maatje erbij zetten?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:05

Ik heb het die van mij aangeleerd door ze af en toe in een aparte wei te zetten, uit elkaar. En af en toe met een van de twee wat stukjes wandelen rond de stal zodat ze elkaar toch konden zien, en dan even de hoek om uit het zicht verdwijnen. Ondertussen degene die achterbleef een pluk hooi geven ter afleiding.

Het belangrijkste was dat ik ze in de wei af en toe uit elkaar haal, soms zet ik er ééntje even op stal terwijl de andere met een pluk hooi in de bak achterblijft. Hierdoor zijn ze al een stuk minder vastgeroest aan elkaar.

Vier weken vind ik nog niet heel lang om dat voor elkaar te krijgen, neem er gewoon de tijd voor om het langzaam aan aan te leren.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:14

Ik had hetzelfde probleem. De jongste kon het niks schelen maar de oudere ruin brak de tent af. Ik denk dat je hier wel echt langer mee bezig bent. En eerst uit elkaar in de wei is dan inderdaad een goede 1ste stap.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:49

wij hebben er ook zo 1 op stal. als ik smorgens de paarden ga buiten zetten en 1 van de paarden gaat de stal uit dan wordt ie helemaal gek. hinniken, draaien, stampen. terwijl hij zelf een minuut later naar buiten gaat en ze dan weer ziet. dacht in het begin dat hij er wel aan zou wennen, maar nee. hij blijft het elke morgen doen al drie jaar lang. hem als eerste buiten zetten heeft ook geen zin want dan doet ie het in het land :P.
in het begin stond hij ook samen met mijn merrie in het land, als ik die dan uit de wei haalde bleef hij net zolang hinnikken en rennen tot ze terug was. ze staan nu allebei met een ander maatje op het land en het is wel minder geworden, maar nog steeds wil hij wel eens helemaal flippen als ik met mijn merrie weg ga.
dus het is denk ik wel te oefenen als je het rustig aan opbouwd, maar of het er helemaal uit te krijgen is? bij sommige paarden dus blijkbaar niet.

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:02

Bedankt voor jullie reacties!

Denk er toch echt aan om er nog een shetje bij te nemen. Eergister en vandaag liep ze stokkreupel omdat ze zo had lopen beuken tegen de deur. Eten geven helpt ook niet want ze is gewoon compleet in paniek en niks helpt dan behalve haar bij de andere laten... Wat een gedoe zeg!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:13

Aangezien dit om gedrag gaat hoort dit topic niet thuis op VSW.
VSW-->OPG

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:42

ik heb dat ook gehad . maar naar een half jaar is het prima dat ik weg ga.
ze blijft nu gewoon hooi eten . als ik terug ben hinnikt ze dan maar verder blijft ze rustig.