jaarling staat niet stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kipnuget

jaarling staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:45

we hebben thuis een jaarling staan die nog nooit dingen is geleerd. het is een hengst maar wel super braaf.
we hebben hem nu al 3 weken op stal staan en ondertussen hebben we hem ook al dingen geleerd. o.a. meelopen aan een touw, ook kan je hebben we hem geleerd dat je het overal kan aaien (eerst ging die schoppen zodra je met je hand bij zijn poten kwam).

nou ben ik hem aan leren dat hij stil moet staan tijden het poetsen. vast staan gaat wel goed. als ik weg loop draait een beetje en wilt hij me blijven zien. maar zodra ik ga poetsen treed er een probleempje op waar ik niet zo goed raad mee weet.
als ik een stapje richting zijn kont zet loopt hij met mij mee, ook al staat hij vast.
dit is voor mij heel erg irritant en op een gegeven moment kan hij eigenlijk niet meer naar achter en probeert hij het nog wel waardoor er een grote spanning op het halstertouw komt te staan.

heeft iemand hier tips op?
hij schopt niet meer, bijt niet meer en stijgert nog zelden

daffie1986

Re: jaarling staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:49

Zet hem anders aan 2 touwen vast dan kan hij nog wel pasjes zetten maar niet meelopen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:52

Als jou paard goed vasstaat kan hij niet meelopen.Dat is een regel. Maar een tip die ik je wil geven laat hem aan de hand stilstaan en zeg duidelijk HO en als hij vast staat ook HO. Oefenen oefenen oefenen succes

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:54

mijn paard doet dat ook. kan niet stilstaan. ik zou ook graag tips hebben.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:51

Daks schreef:
Als jou paard goed vasstaat kan hij niet meelopen.Dat is een regel. Maar een tip die ik je wil geven laat hem aan de hand stilstaan en zeg duidelijk HO en als hij vast staat ook HO. Oefenen oefenen oefenen succes

als ik hem erg strak vast bindt gaat hij aan het touw hangen..
verder zal ik jouw tip opvolgen en kijken of het helpt ;)

bedankt voor de reactie

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:54

Je kan ook eerst het touw 1 keer door de ring of hetgeen waar je hem aanvastzet halen en dan uiteinde van het touw zelf vasthouden. hij weet dan dat hij vaststaat maar jij bepaald de lengte op elke seconde dat je het touw vast heb. Van lief en lee krijgt hij dat geintje door en blijft hij zelf stil staan. Maar nog steeds hetzelfde blijven doen als ik eerder al zei.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:58

doet mijn 1,5 jarige hengst ook nog wel eens....nu al stukken minder overigens....

geduld is een schone zaak in deze....
gewoon als hij meestapt nee zeggen en hem tegen de onderkant bil weer naar voren duwen,dan een aai over de bovenkant kont en braaf zeggen als hij weer naar voren staat......

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:01

heb geduld hij is pas 1, hij komt er vanzelf achter hoe het moet als jij maar concequent bent met wat je doet..

succes

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:17

ja, ik snap dat het nog lang duurt voordat hij het helemaal snapt..
maar ik wist niet hoe ik moest handelen als hij zoiets deed