Weet iemand of dit mag? (starten)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Weet iemand of dit mag? (starten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:00

Hey,

ik mag met een paard wat nooit iets heeft gelopen minimaal L1 starten.
Nou heb ik er eentje die ik wil starten maar nog geen L kan, daarom wilde ik B alleen dan HC starten.
Alleen weet ik niet of dit mag? N.a.v. volgend artikel van de knhs. Kan iemand mij even helpen?

Artikel 109 - Rubrieken al dan niet voor promotie en hors concours starten
Als op een wedstrijddag zowel rubrieken voor winst- en verliespuntenregistratie als ru- brieken niet voor punten worden verreden, dient met het volgende rekening te worden gehouden: 1. Combinaties die deelnemen aan promotiewedstrijden mogen niet tevoren in een
gelijkwaardige dan wel lagere rubriek - ook niet hors concours (buiten mededin-
ging) - uitkomen. 2. Combinaties die aan een rubriek voor promotie of aan een wedstrijd om prijzen,
maar niet voor promotie, in een bepaalde klasse hebben deelgenomen, mogen met inachtneming van het bepaalde inzake het maximale aantal starts hors concours (buiten mededinging) deelnemen aan een rubriek in de naast hogere klasse.
3. Indien een wedstrijdgevende organisatie met instemming van de jury een geregis- treerde combinatie gelegenheid wenst te geven om hors concours (buiten mede- dinging) te starten, anders dan bedoeld in lid 2, mag dat worden toegestaan, echter met inachtneming van de navolgende bepalingen:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin men reglementair startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger, dit laatste na toestemming van de jury op grond van de gereden proef in de eigen klasse. Indien de combinatie in de rubriek waarin zij startgerechtigd is zowel voor klassering als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als eerste te worden verreden.
b. De reglementaire bepalingen van de klasse waarin wordt gestart zijn ook van toepassing op een hors concours-start.
c. De desbetreffende combinatie mag niet in de uitslag van de rubriek opgeno- men worden c.q. niet in aanmerking komen voor een prijs, of voor toekenning van winst- en/of verliespunten.
d. Aan een hors concours-start kan geen enkel recht worden ontleend met betrek- king tot de klasse-indeling van de desbetreffende combinatie.
e. Wanneer een deelnemer in een rubriek waarin overeenkomstig de bepalingen van het vraagprogramma slechts met één paard per deelnemer mag worden gestart, daarnaast een tweede en eventueel derde paard hors concours wenst te rijden met toestemming van de wedstrijdorganisatie, moet het paard waar-mee aan de wedstrijd deelgenomen wordt, altijd als eerste van de door deze
deelnemer in die rubriek te rijden paarden gestart worden.
f. Combinaties die één of meermalen hors concours (buiten mededinging) willen starten, dienen daartoe voor elke start gebruik te maken van bij de desbetref- fende combinatie behorende officiële startcoupons, waarop duidelijk vermeld
dient te worden dat het om een hors concours-start gaat.
g. Op combinaties, die hors concours deelnemen, is onverminderd van toepassing
hetgeen is bepaald voor alle andere deelnemers.
h. Het is de wedstrijdorganiserende vereniging toegestaan voor het hors concours
deelnemen hetzelfde inschrijfgeld te vragen als voor een reguliere start.

apple01

Re: Weet iemand of dit mag? (starten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:19

please... kan iemand de moeite nemen om het te lezen....
en het te begrijpen?

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:25

ja dat mag

Citaat:
Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin men reglementair startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger, dit laatste na toestemming van de jury op grond van de gereden proef in de eigen klasse. Indien de combinatie in de rubriek waarin zij startgerechtigd is zowel voor klassering als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als eerste te worden verreden.

Edit.
Laatst voor iemand opgezocht (had alleen punt e eruit gelaten, maar weet zo niet meer wat dat was).

Citaat:
Artikel 125 - Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties
Een nieuwe combinatie kan door middel van de startgerechtigdheids-/inschalingstabellen
achterin dit reglement bepalen in welke klasse zij moet uitkomen op wedstrijden.
Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie
geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo’s).
De hoogste klasse van een ruiter is die waarin door hem/haar ooit een winstpunt is
behaald. De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winstpunt is behaald. Een ruiter die opgenomen is (geweest) in de klasse ZZ-Licht of hoger,
mag met een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de
klasse B.
Klassen B t/m Z2.
a. Zij die met een ongeklasseerd paard beginnen, moeten beginnen in de klasse B,
indien zij met een ander paard niet zijn opgenomen (geweest) in de klasse M1
of hoger.
b. Indien men met een ander paard opgenomen is (geweest) in de klasse M1 of
hoger, dan mag met een ongeklasseerd paard in de klasse L1 worden gestart,
met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.
c. Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1
was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in
de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1
starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van
paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse
worden gestart.
d. Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z2
was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de
klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2, Z1 of Z2
starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van
paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse
worden gestart.
f. In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande
dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden
mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:31

Ja, dat mag, want je start 1 klasse lager, dat mag (alleen) HC. Ik heb zelf bij de KNHS op de afdeling wedstrijdregistratie gewerkt, hoop dat je dat genoeg zegt. ;-) Succes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:48

maar waarom wil je HC starten?

Het is nl zo dat als je mag kiezen tussen B of L1 (zo begrijp ik jouw verhaal) je ook een paar keer B mag starten en dan naar het L1 gaan zonder 10 winstpunten te halen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:51

Eerlijk gezegt vind ik het raar dat je dit vraagt, als ik naar je onderschrift kijk verwacht ik eigelijk dat je dit weet. Aangezien je toch al zz-z heb gestart neem ik aan dat je al ontzettend veel ervaring heb

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:52

Als jij 2x ZZ-L hebt gereden mag jij ook geen L1 meer starten maar moet je in de L2 beginnen.
(of lees ik je onderschrift verkeerd?)

Maar om antwoord te geven op je vraag: HC starten mag gewoon ;)
(te lezen in je eigen citaat, artikel 109, a)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:23

oOoKellyoOo schreef:
Eerlijk gezegt vind ik het raar dat je dit vraagt, als ik naar je onderschrift kijk verwacht ik eigelijk dat je dit weet. Aangezien je toch al zz-z heb gestart neem ik aan dat je al ontzettend veel ervaring heb

Dus als je Zz-z hebt gereden, weet je alles :+
Ik heb nog nooit in mijn leven HC gereden!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:26

_10_ schreef:
Als jij 2x ZZ-L hebt gereden mag jij ook geen L1 meer starten maar moet je in de L2 beginnen.
(of lees ik je onderschrift verkeerd?)

Maar om antwoord te geven op je vraag: HC starten mag gewoon ;)
(te lezen in je eigen citaat, artikel 109, a)

Bedankt, ik vond het reglement een beetje ingewikkeld :+
Uhm, met het 2e paard dat ik reed heb ik maar 2 proeven gereden in de ZZ-L en zonder wp.
Die ZZ-z was dan weer met dat paard waarmee ik ook Zz-l heb gereden en een stuk succesvoller was! haha
Die mensen van dat paard wilde gewoon graag dat hij dat had gelopen, ookal was hij er nog niet aan toe. Daar hadden zij scheit aan...tja...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:30

Okee, dan ben je officieel dus maar met 1 paard ZZ(l/z) en mag je idd gewoon L1 starten :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:42

_10_ schreef:
Okee, dan ben je officieel dus maar met 1 paard ZZ(l/z) en mag je idd gewoon L1 starten :)

precies....en dus B HC....want dat wijken dat moeten we nog ff oefenen....
trouwens eigenlijk best gunstig dat dat paard het toen niet zo goed deed anders moest ik L2 starten...en in het oude reglement, dat sinds pas is aangepast zelfs M1! Echt te hoog, vind ik! Want dan kan je pas officieel met 5 op wedstrijd en dat is toch altijd spannend voor die beestjes..en dan direct zo hoog...pfff.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:43

Lielle schreef:
maar waarom wil je HC starten?

Het is nl zo dat als je mag kiezen tussen B of L1 (zo begrijp ik jouw verhaal) je ook een paar keer B mag starten en dan naar het L1 gaan zonder 10 winstpunten te halen.

Nee ik moet dus L1 starten... maar dat ins nog te hoog voor mijn jonkie en ik wil gewoon een keer een wedstrijden meepakken...dus b rijden...
@myfairtale bedankt, dat zegt mij idd genoeg, voor hetzelfde geld had ik je anders maandag aan de telefoon gehad als je daar nog gewerkt had ;)
@iedereen bedankt voor de antwoorden!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:47

Waarom houd je je paard niet nog even thuis tot het L1 bevestigd is? Ik zou liever gewoon goed starten gelijk en niet HC.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:00

Het regelement wat je hier boven aanhaalt, gaat vooral over het feit dat je ook gewoon start op die wedstrijd met dat paard. Als je dan HC wilt starten, maar dat pas nadat je eerst je proef hebt gereden die wel meetelt voor de wedstrijd. Anders zou je je paard mooi kunnen laten wennen aan de bak in de HC-proef en daarna nog een keer terugkomen om je gewone proef te rijden.
Jij mag als je alleen een HC proef op die wedstrijd rijdt, gewoon rijden wat je wilt, als het maar lager is dan wat je minimaal zou moeten. Ook mag je 1 klasse hoger starten dan dat je eigenlijk zou moeten. Dus als je Z1 zou moeten, mag je B HC, maar alleen Z2 HC. ;)